اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بالانس

همان طور که می دانیم، لرزش در خودرو می تواند نتایج بدی به همراه داشته باشد؛ از بروز عیب و ایراد در بدنه و دیگر قسمت ها خصوصا مفاصل و اتصالات چرخ ها و قسمت های بدنه و حتی به صدا افتادن داخل اتاق تا افزایش مصرف سوخت. به طور کلی زمانی که قسمتی از یک خودرو دچار لرزش می شود، نیرویی که توسط موتور تولید می شود در این قسمت ها هدر خواهد رفت چرا که یا قسمتی از آن صرف تولید لرزش می‌شود و یا قسمتی از آن برای کاهش این لرزش باید هزینه شود.

منظور از بالانس تایر ها چیست؟
به طور خلاصه و ساده می توان گفت منظور از بالانس کردن تایر ها، گرفتن لرزش آن در اثر ناهمگنی های موضعی آن است. رینگ چرخ و حتی خود لاستیک می توانند به صورت ناهمگن ساخته شده باشند و یا در طول زمان و در اثر کارکرد و برخورد با پستی و بلندی های مسیر دچار مشکلاتی شوند.

این عیوب باعث چرخش نامتوازن تایر حین حرکت در سرعت های مشخصی می شود که برای رفع این حالت باید تایر را بالانس کنیم. بالانس کردن چرخ ها با کمک دستگاه انجام می شود و برای این کار در لبه رینگ و مکان مشخصی که کمک به رفع این حالت می کند، باید وزنه های سربی مناسبی قرار داد.

تایر بد، رینگ معیوب
ریم یا چیزی که در کشورمان به آن رینگ می گوییم، قطعه ای فلزی است و به همین خاطر می تواند حین حمل و نقل و یا حتی پروسه تولید، دچار مشکلاتی شود. این عیوب به راحتی منجر به برهم خوردن بالانس تایر ها شده و لرزش هایی را ایجاد می کنند.

ضمن اینکه می توانند منجر به خرابی تایر و ایجاد لاستیک سایی نیز شوند. همچنین وجود ایراد در تایر حتی در نمونه های معروف خارجی نیز هر چند بسیار کم دیده می شود اما نادر هم نخواهد بود. به همین خاطر گاهی مواقع حین بالانس کردن چرخ ها دیده می شود که ایراد از خود رینگ مثل تابیدگی و یا خود تایر است.

بالانس درجا و روی دستگاه
گاهی مواقع تایر روی دستگاه و به طور جدا بالانس و تنظیم می شود و گاهی مواقع همان طور که در زیر خودرو قرار دارد. از فواید بالانس جدا و روی دستگاه در این است که بعد از بالانس شدن تایر ها، اگر باز هم ایرادی از سیستم تعلیق وجود داشته باشد، به خوبی نمایان خواهد شد.

از طرف دیگر با بالانس روی دستگاه، ممکن است با وجود ایراد کوچکی در قسمتی از سیستم تعلیق باز هم شاهد لرزش در تایر ها در سرعت های بالا باشیم که با بالانس درجا که تایر از جای خود خارج نمی شود، این عیوب تا حد زیادی برطرف خواهد شد؛ چرا که تایر متناسب با وضعیت سیستم تعلیق، تنظیم و وزنه گذاری می شود.

بالانس عقب و جلو
به طور معمول و تجربی ثابت شده است که اگر تایر های جلو خودرو دچار نابالانسی باشند، در سرعت های بین 80 تا 90 کیلومتر ایجاد لرزش می کنند و این حالت برای تایر های عقب در سرعت های بالاتر یعنی بین 120 تا 140 کیلومتر رخ می دهد. نکته قابل ذکر این است که بهتر است هر بار بعد از تعویض تایر ها به صورت ضربدری و یا خطی، آنها را دوباره بالانس کنیم.

اتصالات و پلوس ها
گاهی مواقع لرزش در تایر ها و محور ها، ناشی از نابالانسی آنها نیست و به خرابی و وجود مشکل در اتصالات بازمی گردد. از شایع ترین آنها که در خودرو های محور محرک جلو دیده می شود، ایراد در پلوس هاست که غالبا هنگام شتاب گیری در دنده 2 خود را به خوبی نشان می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
محمدعلی 6:
خلیی مطلب خوبی بود
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>