اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیستم های ترمز مدرن، پر از شگفتی هستند و از تکنولوژی های زیادی بهره می برند. این سیستم ها دارای سنسور بوده و توسط کامپیوترها کنترل می شوند، همچنین به گونه ای مهندسی می شوند که سلامت راننده و سرنشینان خودرو حفظ شود.

در ابتدا توجه داشته باشید که استفاده از ترمز های کاسه ای تنها در خودروسازی کشورمان نیست، بلکه هنوز هم در بسیاری از خودروهای اقتصادی در جهان (حتی از تولیدکنندگان معتبر) با ترمز های کاسه ای در عقب تولید می شوند.

ضمن آنکه این روز ها برخی از خودروهای تولید داخل هم به صورت استاندارد در هر چهارچرخ به ترمز های دیسکی مجهز هستند. در پاسخ به سؤال شما باید گفت بر خلاف باور عمومی، ترمز های کاسه ای به طور معمول و در شرایط برابر (ابعاد یکسان ترمز ها و تعداد برابر کالیپرها) از ترمز های دیسکی ضعیف تر نیستند و حتی به دلیل بزرگ تر بودن لنت هایشان می توانند توان ترمز گیری بیشتری هم داشته باشند ضمن آنکه دوام بیشتری دارند و کمتر نیاز به مراقبت پیدا می کنند.

مشکل اصلی این ترمز ها گرم شدن بیش از حد آن ها در ترمز های سنگین است. ترمز های دیسکی به دلیل آنکه به طور کامل در جریان هوا هستند زودتر خنک می شوند، اما ترمز های کاسه ای به دلیل بسته بودن محفظه کاسه ترمز، دیرتر می توانند گرما را دفع کنند و به همین دلیل زودتر داغ کرده و توان خود را از دست می‌دهند. خودروسازان معمولاً این ترمز ها را در چرخ های عقب نصب می کنند که فشار ترمز کمتری روی آن است.

به این ترتیب مشخص است ترمز های کاسه ای همچنان یک گزینه ایده آل برای بهره گیری در محور عقب خودروهای عادی است و نصب ترمز دیسکی در محور عقب، هر چند می تواند مفید باشد اما در رانندگی روزمره تأثیر چندانی ندارد.

ترمز کاسه ایی

ساختار ترمزهای کاسه ای
ترمزهای کاسه ای از چدن ساخته شده اند و به علت شکل کاسه ای به ترمز کاسه ای معروف هستند.
تمامی قطعات ترمز در محدوده کاسه (درام) قرار دارند. تا اوایل دهه 70 میلادی شما قادر به خریداری اتومبیلی بودید که برای تمامی چرخ های آن ترمز کاسه ای درنظر گرفته شده بود، ولی در حال حاضر از این سیستم برای چرخ های عقب خودروها و کامیون های ارزان قیمت استفاده می شود.

ترمزهای کاسه ای چگونه کار می کنند؟
ترمزهای کاسه ای با فشار دادن دو کفشک (لنت ترمز) درون درام کار می کنند. شما با فشردن پدال ترمز با استفاده از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز، این دو لنت را به دیواره داخلی درام در حال چرخش فشار می دهید.
اقدام بالا باعث ایجاد اصطحکاک شده و سرعت درام را کاهش می دهد که در نهایت باعث ایستادن خودرو می‌شود.

مزایای ترمزهای کاسه ای چیست؟

  • طراحی بسته و یکپارچه این سیستم باعث کاهش هزینه نگهداری آن می شود و اکثر قطعات نیز در یکجا قرار دارند. برای تعویض لنت ها تنها لازم است با استفاده از تجهیزات مخصوص، کفشک ها را باز کرده و لنت های جدید را جایگزین قبلی کنید.
  • برای بیرون آوردن پیستون ها نیازی به کمپرسور یا مایع خاصی نیست. در حقیقت باید بگوییم که تعویض لنت ترمزهای کاسه ای برخی خودروها تنها نیاز به 2 دقیقه زمان دارند.
  • تعویض لنت های ترمز های کاسه ای هزینه کمی را برای صاحب خودرو در پی دارد.

با افزایش سرعت خودروها، ترمزهای کاسه ای قادر به توقف آن ها نبودند. ترمزهای کاسه ای به علت نحوه طراحی در هنگام ترمزهای شدید، به سرعت داغ شده و قدرت بازدارندگی خود را از دست می دهند. برای رفع این مشکل، ترمزهای دیسکی در اوایل دهه 60 میلادی طراحی شدند تا ترمز اتومبیل ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

ترمز دیسکی

ساختار ترمزهای دیسکی

  • ترمزهای دیسکی شامل یک روتور فلزی بزرگ، 2 لنت ترمز و یک گیره هیدرولیکی به نام کالیپر است.
  • روتورهای ترمز معمولا از آهن ساخته می شوند، البته برخی از آن ها با توجه به کاربردشان از جنس متفاوتی بهره می برد، برای مثال خودروهای مسابقه ای دارای ترمزهای سرامیکی و یا کامپوزیتی از کربن هستند.
  • معمولا حفره هایی بر روی روتور درنظر گرفته می شود تا خنک سازی آن راندمان بیشتری داشته باشد.
  • کالیپر ترمزهای دیسکی از 8 پیستون استفاده می کنند که نیروی بازدارندگی عظیمی را فراهم می آورند.

ترمزهای دیسکی چگونه کار می کنند؟

  • فشردن پدال ترمز در ماشین های مجهز به این سیستم، باعث پر شدن کالیپر توسط روغن ترمز می‌شود.
  • سپس پیستون فلزی داخل کالیپر، باعث ایجاد فشار در پشت هر لنت شده که نزدیکی آن ها به روتور را در پی دارد.
  • این فشار ایجاد شده توسط لنت ها، تولید اصطکاک کرده و باعث کاهش سرعت چرخش روتور می شود که در نهایت ایستادن خودرو را به همراه دارد.

مزایای ترمزهای دیسکی چیست؟

  • افزایش قدرت بازدارندگی نسبت به ترمزهای کاسه ای
  • مدیریت بهتر گرما نسبت به سیستم ترمز کاسه ای
  • ترمزهای دیسکی را بدون نیاز به باز کردن چرخ خودرو، می توان مورد بررسی قرار داد.
  • برخلاف ترمزهای کاسه ای، ترمزهای دیسکی به طور کامل خودشان تنظیم می شوند.
  • در این سیستم فشردن پدال ترمز حس بهتری به راننده منتقل می کند.
  • در حال حاضر ترمزهای دیسکی در بازار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین شما قادر به انتخاب لنت از میان چندین لنت ترمز تولید شده براساس عملکرد آن هستید.

جمع بندی
ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری را در اختیار راننده خودرو قرار می دهند که آن را تبدیل به انتخاب بهتری می‌کند. اگر تمامی چرخ های اتومبیل شما مجهز به ترمزهای کاسه ای بوده و یا تنها محور عقب از این نوع سیستم بهره می برد، می توانید با خریداری لنت های باکیفیت قدرت توقف آن ها را افزایش دهید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>