اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟
کروز کنترل یا همان کنترل کننده سرعت خودرو یکی از اپشن ها جالب و کاربردی خودرو می باشد.همراه مکانیک قصد دارد در این مقاله تکنولوژی و نحوه عملکرد کروز کنترل را برای شما همراهان گرامی واکاوی کند.با همراه مکانیک همراه شوید تا بیشتر با کروز کنترل اشنا شویم

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هر روز با یک سیستم جدید بر روی خودروها رو به رو هستیم. یکی از این سیستم ها که به تازگی همگانی شده است سیستم کروز کنترل است. کروز کنترل یا همان سیستم تثبیت کننده سرعت این امکان را برای راننده فراهم می آورد تا در مسیرهای طولانی و جاده های صاف، سرعت خودروی خود را بر روی یک میزان ثابت تنظیم کرده و بدون استفاده از پدال گاز رانندگی راحت تری داشته باشد.

اجزا سیستم کروز کنترل
واحد فرمان (Command Module): این واحد متشکل از کلیدهایی است که بر روی خودرو تعبیه شده و به راننده این امکان را می دهند تا سرعت خودرو را تثبیت یا کم و زیاد نموده و یا سیستم کروز را روشن و خاموش نماید.

واحد کنترل الکتریکی(ECU): این قسمت در واقع همان مغز فعال سیستم است که وظیفه پردازش داده‌هاو اطلاعات را بر عهده دارد؛ ECU داده ها را از ورودی گرفته پس از پردازش، فرمان های لازم را تولید و به سمت خروجی ارسال می کند.

عملگر(Actuator): این واحد به سان پیاده نظام صف مقدم عمل نموده و با باز و بسته نمودن دریچه گاز بر اساس فرمان های دریافتی، سرعت تعیین شده را تنظیم می نماید.

انواع عملگرهای سیستم کروز کنترل

  • عملگرهای خلاء (Vacuum)
  • عملگرهای الکتریکی
  • سیستم های کروز کنترل بدون عملگر

در زمانی که راننده قصد دارد یک مسیر طولانی را بپیماید، می تواند با روشن کردن سیستم کروز کنترل سرعت را ثابت نگه دارد. زمانی که این سیستم فعال است در مکان های سربالایی و سرآشیبی و زمان وزش بادهای شدید سرعت تنظیم شده با سیستم کروز کنترل تغییر نخواهد کرد. این سیستم در سرعت های زیر 40 تا 50 کیلومتر کارایی مناسبی نداشته و فعال نمی گردد.

سیستم کروزکنترل بسته به شرکت سازنده و مدل خودرو در جاهای مختلفی قرار دارد. در برخی از مدل های خودرو دکمه های کروز بر روی فرمان و در برخی از مدل های دیگر دسته ای مانند دسته برف پاک کن در کنار فرمان تعبیه شده است که دکمه های کروز بر روی آن قرار دارد. غیرفعال کردن سیستم کروز در خودروهای اتوماتیک با فشردن پدال ترمز و در خودروهای دنده ای با فشردن پدال کلاچ انجام می شود.

کروز کنترل دارای دکمه های on/off، set/accel، cost/decelerate، resume، cancle است. البته این دکمه ها بر اساس سازنده خودرو نام های متفاوتی می توانند داشته باشند.

دکمه on/off: همانطور که از نام این دکمه پیداست وظیفه روشن و خاموش کردن کروز را برعهده دارد.

دکمه set/accel: دکمه ایست که برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. بدین منظور ابتدا سرعت خودرو را به سرعت دلخواه رسانده سپس با فشردن دکمه ست سرعت را ثابت نگه دارید. دکمهaccel که در بعضی از خودروها با علامت + نیز نشان داده می شود با هر بار فشردن آن، یک کیلومتر بر ساعت، بر سرعت تنظیم شده خوردو افزوده می شود.

دکمه cost/decelerate: چنانچه قصد کاهش سرعت خودرو را داشتید می توانید از این دکمه استفاده نمایید. این دکمه که در برخی خودروها با علامت - نیز نشان داده می شود؛ با هر بار فشردن، سرعت خودرو را به اندازه یک کیلومتر بر ساعت کاهش می دهد.

دکمه resume: همانطور که عنوان شد در خودروهای اتوماتیک با فشردن پدال ترمز و در خودروهای دنده ای با فشردن پدال کلاچ سیستم کروز کنترل از مدار خارج می شود، با فشار دادن دکمه resume می توانید سیستم کروز را دوباره وارد مدار نمایید. در این حالت خودرو بر اساس آخرین سرعت که در حافظه ذخیره شده است، بازیابی می گردد.

دکمه cancel: این دکمه وظیفه غیرفعال کردن سیستم کروز کنترل را بر عهده دارد و فقط در برخی از خودروها وجود دارد چراکه فشار دادن پدال های ترمز و کلاچ نیز سیستم کروز را غیرفعال می کنند.

مزیت های استفاده از کروز کنترل

  • کنترل دریچه گاز خودرو و صرفه جویی در مصرف سوخت
  • ثابت نگه داشتن سرعت خودرو تنها با یک دکمه
  • افزایش یا کاهش سرعت تنظیم شده تنها با استفاده از یک دکمه
  •  راحتی راننده در مسیرهای طولانی
  •  قابلیت نصب آسان بر روی خودروهای مختلف به غیر از برخی خودروهای خاص نظیر پراید!

سیستم کروز کنترل برای جاده ها و اتوبان های کم ترافیک و خلوت طراحی شده است، در زمانی که شما تمایل به رانندگی در مسیرهای طولانی با سرعت بالا را دارید. به دلایل امنیتی این سیستم مناسب رانندگی در سطح شهر نخواهد بود.

در سراشیبی ها و سرازیری هایی که شیب های آن بسیار تند باشد سیستم کروز به صورت خودکار از مدار خارج می شود و کنترل ماشین به دست راننده است که در این هنگام راننده باید با استفاده از پدال گاز و ترمز، کنترل خودرو را در دست بگیرد، در نتیجه راننده خودرو با وجود سیستم کروز هم باید در حین رانندگی در کنترل ماشین دقت کافی را داشته باشد.

هرچند که استفاده از سیستم کروزکنترل، رانندگی راحتی را برای شما به ارمغان می آورد ولیکن جهت افزایش ایمنی خود و عزیزانتان از این سیستم در جاده های لغزنده، پرترافیک، جاده های پر پیچ و خم و جاده هایی که شیب آن بسیار زیاد است، استفاده نکنید.

سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر
در چند سال اخیز نسل جدیدی از کروزکنترل ها با عنوان سیستم کروزکنترل تطبیق پذیر (یا هوشمند) روانه بازار شده است که عمدتا بر روی خودروهای لوکس نصب می شود. این سیستم با دارا بودن حسگرهای خاص، می تواند فاصله خود را با خودروها و موانع جلو اندازه بگیرد؛

فاصله ایمنی را حفظ نموده و با توجه به سرعت آن سرعت خودرو را به صورت اتوماتیک تنظیم می نماید و حتی در مواقعی که نیاز است؛ مسیر خودرو را تغییر دهد. برخلاف سیستم های سنتی که در شهر توصیه نمی شود، کروزهای هوشمند در ترافیک های شهری نیز قابل استفاده است.

البته نباید چنین برداشت نمود که دیگر نیازی به توجه و دقت راننده نیست چراکه در هوای نامناسب، کار سنسورهای تشخیص ممکن است مختل شده و سیستم کروز اشتباه نماید پس همچنان در حین رانندگی، راننده باید تمرکز کافی را داشته باشد.

با توجه به سرعت خیره کننده رشد تکنولوژی در صنعت خودرو، قطع به یقین، در آینده ای نه چندان دور شاهد تولید خودروهای تمام اتوماتیک خواهیم بود ولیکن در حال حاضر با وجود سیستم های کروزکنترل پیشرفته، کماکان حرف اول و آخر در رانندگی را، راننده می زند و لذا باید تمامی حواس خود را بر روی رانندگی متمرکز نموده و از وابستگی کاذب به این سیستم ها بپرهیزد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>