اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گرمای موتور چگونه تولید می شود؟
در ابتدا گفتیم گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین می شود و به طور دقیق تر آب موتور این گرما را فراهم می‌کند. هیچ انرژی اضافه ای برای انجام کار بخاری و گرم کردن اتاق نیاز نیست و به همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان هم علیرغم فقدان کولر، به بخاری مجهز بودند.

می دانید مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن عمل کردن به عنوان خنک کننده ی موتور است. این مایع آب موتور نام دارد و گرمای موتور را به خود جذب می کند. این مایع پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب باعث داغ شدن دیواره های رادیاتور می شود.

گرمای بخاری چگونه منتقل می شود؟
تا این جای کار دیدید که هیچ انرژی اضافه ای صرف نمی شود؛ اما باد گرمی که وارد اتاق می شود توسط دمنده ای تولید می شود که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین می کند.

پس از داغ شدن دیواره ی رادیاتور و یا به عبارتی بالا رفتن آمپر دمای آب، شما می توانید با روشن کردن این دمنده که کنترل آن در اختیار شماست و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودروی خود کنید.

چه زمانی طول میکشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟
بسته به عوامل مختلف، مدت زمانی که لازم است تا هوای واردشده از طریق دریچه ها گرم شود متفاوت است. اولین عامل در گرم شدن هوای ورودی بخاری خودرو گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هرچقدر هم جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد فایده ای ندارد.

اول ازهمه باید گرمایی وجود داشته باشد که بتواند وارد اتاق شود. خودروهای قدیمی تر که کاربراتوری بودند نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از بخاری برسند، این زمان در خودروهای انژکتوری امروز به حوالی 3 دقیقه کاهش پیداکرده است.

راهکاری برای بهبود بخاری خودرو
یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان گرم شدن بخاری خودرو جنس بدنه ی رادیاتور است. در خودروهای قدیمی رادیاتور را از جنس مس و برنج می ساختند که رسانای ایدئالی برای گرما نبودند؛ اما در خودروهای جدید این جنس به آلومینیوم تغییریافته که نسبت به برنج و مس رسانای بسیار بهتری برای گرما محسوب می شود.

چرا بخاری خودرو باد گرم نمی دهد؟
حالا که می دانیم بخاری ماشین چگونه کار می کند، این سؤال به ذهن می رسد که چرا در برخی موارد بخاری ماشین به شکل درستی کار نمی کند.در ابتدا بگوییم که اگر بخاری ماشین شما به درستی کار نمی‌کند آن را پشت گوش نیندازید و سریعاً به آن رسیدگی کنید. جدا از سرد ماندن خودرو در صورت فقدان سیستم گرمایش و بخار کردن شیشه ها، خرابی سیستم گرمایش و بخاری می تواند نشانه ای از مشکلی بزرگ تر باشد و باعث بروز مشکلات دیگری شود.

عیب های رایج بخاری خودرو
یکی از ساده ترین دلایلی که باعث خرابی بخاری خودرو می شود تنظیم نبودن درجه ی حرارت درون اتاق خودرو است. همان درجه ای که باید به صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید این تنظیم درجه به صورت الکترونیکی انجام می شود.

تأثیر عملکرد ترموستات روی بخاری خودرو
از دیگر دلایل رایج خرابی بخاری خودرو، درست کار نکردن ترموستات است. ترموستات وظیفه ی تغییر مسیر آب موتور و خنک نگاه داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیش ازحد زیاد شود ترموستات که قطعه ای مکانیکی است باز می شود و آب را به گردش درمی آورد تا دمای آن را کنترل کند.

وقتی ترموستات دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرم شدن در موتور را پیدا نمی کند؛ بنابراین آبی که به رادیاتور وارد می شود دمای لازم برای داغ کردن دیواره های آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه‌ی رادیاتور داغ نباشد خبری از باد گرم بخاری هم نخواهد بود.

دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد کم بودن سطح مایع گردشی در موتور است. اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کم تر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور می شود به قدری نیست که بتواند آن را پر کند و باعث افزایش دمایش شود.

همچنین مشکل می تواند از خرابی فن یا دمنده ی هوا به داخل اتاق باشد، ممکن است همه چیز به درستی کار کند اما قدرت هوای ورودی از طریق دریچه ها به اتاق کم باشد.

آخرین مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد مربوط به جرم گرفتگی رادیاتور و مسیر گردش آب است. اگر شیلنگ های ورودی به رادیاتور گرفته یا مسدود باشند، آب به خوبی گردش پیدا نمی کند و گردش پیدا نکردن آب آغاز مشکلات دیگری مثل گرم نبودن بخاری است.

راه های بهبود عملکرد بخاری خودرو ؟
چند نکته برای بهبود عملکرد بخاری خودروی شما وجود دارد که باهم به بررسی آن ها می پردازیم.
حالا که متوجه شدید چرا بخاری ماشین درست کار نمی کند، باید مواظب باشید تا مسائلی که منجر به بروز آن مشکلات می شوند را برطرف کنید. باید از سلامت ترموستات خود مطمئن شوید، درجه ی حرارت را به درستی تنظیم کنید، میزان آب موتور موجود در خودرو را قبل از آغاز به حرکت چک کنید، از باز بودن مسیر گردش آب و سلامت فن یا دمنده هم اطمینان داشته باشید.

از نکات دیگری که برای بهبود عملکرد بخاری خودرو باید به آن ها اشاره کرد:

  • برای گرم شدن خودرو زیاد ثابت نمانید و اجازه دهید خودرو و باد بخاری در حین حرکت گرم شوند.
  • اگر تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد است، هم زمان با استفاده از بخاری مقدری شیشه را پایین دهید تا هوای تازه در گردش باشد.
  • دکمه ی AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست، استفاده از AC منجر به تهویه ی هوای ورودی به خودرو می شود.

برای این که وقتی سرصبح وارد ماشینتان می شوید، زیاد منتظر گرم شدن بخاری خودرو نمانید، بهتر است شب قبل پیش از خاموش کردن خودرو هوای واردشده توسط فن به داخل اتاق را ببندید، همچنین توصیه می‌شود که درجه ی تنظیم حرارت را روی قسمت آبی بگذارید. به این ترتیب تا حدی مانع هدر رفتن دمای موتور می شوید و این امر کمک می کند که در روز بعد بخاری زودتر گرم شود.

یکی از مواردی که در کارشناسی خودرو در محل، کارشناسان همراه مکانیک بررسی می کنند سیستم گرمایشی خودرو می باشد که جالب است بدانید برخلاف تصور عوام در برخی از موارد کارشناسی بخاری خودرو نیز دچار مشکل می باشند.شاید در نگاه اول این مشکل چندان جدی به نظر نرسد، اما در نظر بگیرید که در صورت عدم کارشناسی صحیح شما پس از خرید متحمل هزینه های اضافی خواهید شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>