اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

علت داغ کردن موتور خودرو و راه های جلوگیری از آن
اگر تجربه ی این موضوع را داشته باشید، به احتمال زیاد با گفته ی ما موافق هستید و اگر این تجربه را نداشته اید، بگذارید بگوییم که نمی خواهید چنین چیزی را تجربه کنید. یکی از عذاب آور ترین اتفاقاتی که ممکن است هنگام رانندگی پیش بیاید، بالا رفتن آمپر آب و بیرون زدن حجم زیادی بخار از زیر کاپوت است.

در این حالت دردسر از رگ گردن به شما نزدیک تر است و بهترین کار این است که خودروی تان را به کناری بیاورید. اجازه دهید پیش از ارائه ی راه حل برای این مشکل، علت داغ کردن موتور را باهم بررسی کنیم که البته تنها 1 علت موجب چنین مشکلی نمی شود.

نشتی در سیستم تهویه: وظیفه ی اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر در مسیر لوله هایی که از موتور به مخزن مایع خنک کننده موتور و رادیاتور می‌رسند و برمی گردند نشتی کوچکی وجود داشته باشد و یا حتی اگر نشتی در بدنه ی رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه ی تهویه به اصطلاح هوا می گیرد.

هوا گرفتن یعنی هوا از طریق سوراخی که در نقطه ای از مجموعه ایجادشده وارد شریان گردش مایع خنک کننده می شود و پس از ورود، به شکل حبابی از هوا در قسمتی از شریان جا می گیرد و مانع رسیدن مانع خنک کننده به موتور می شود. نتیجه؟ داغ کردن غیر معمولی موتور

مایع خنک کننده ی غلیظ: غلظت بالای مایع خنک کننده به خصوص در فصول سرد سال و به خصوص در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، مشکلی عذاب آور است. اگر مایع خنک کننده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، خود به مسدودکننده ی شریان سیستم تهویه و رادیاتور بدل می شود که موجب داغ کردن بیش از حد موتور می شود.

انسداد در شریان سیستم تهویه: این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک کننده ی غلیظ و بی کیفیت به همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی می توانند مسیر رسیدن مایع خنک کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به همراه داشته باشند.

کم بودن مقدار روغن موتور: روغن موتور به تنهایی نقش به سزایی در خنک کردن موتور ایفا می کند و از داغ کردن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. درواقع روغن 75 تا 80 درصد از گرمای موتور را از بین می برد و همچنین قطعات مختلف قلب خودرو را به خوبی چرب می کند تا در اثر تحرک اصطکاک کم تری داشته باشند و افزایش دما را کاهش می دهد.

خرابی واترپمپ: این موضوع یعنی خرابی واترپمپ، یکی از رایج ترین دلایل داغ کردن غیرمعمولی موتور است. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه ی خودرو محسوب می شود و خرابی آن می تواند موجب افزایش دمای خودرو شود.

راه حل جلوگیری از داغ کردن بیش از حد موتور چیست؟
تا به اینجای کار که دلایل داغ کردن بیش از حد موتور را بررسی کردیم و متوجه شدید که ریشه ی این مشکل را در کجا بیابید. اگر خودروی تان جوش آورد مشکل در یکی از موارد زیر است:

  • سیستم تهویه
  • میزان روغن موتور
  • رادیاتور
  • مایع خنک کننده
  • ترموستات
  • واترپمپ
  • هر مشکلی مربوط به موارد بالا، می تواند منجر به داغ کردن موتور خودرو شود.

اگر در حال حرکت در معابر شهری و یا جاده این اتفاق برایتان افتاد:

  • کولر را خاموش کنید. A/C فشار زیادی به موتور خودرو وارد می کند و هیزم به آتش مهلکه می ریزد.
  • بخاری را روشن کنید. این کار باعث می شود مقدار قابل توجهی از گرمای موتور وارد اتاق شود. حتی اگر این مشکل در تابستان برایتان اتفاق افتاد بازهم این کار را انجام دهید، شاید تحمل گرمای اضافه در زیر آفتاب سوزان سخت باشد، اما به خنک شدن موتور خودروی تان کمک می کند.
  • خودرو را به کناری ببرید و در حالت خلاص بگذارید. همان طور که در حالت خلاص هستید، پای خود را بر روی پدال گاز بفشارید، با این کار به فن و واترپمپ دستور می دهید که بیشتر کار کنند و درنتیجه موتور سریع تر خنک می شود.
  • درب کاپوت خودرو را بازکنید تا محتویات زیر کاپوت ازجمله موتور با هوای باز تبادل دما کنند و سریع تر به دمای مناسب برسند.

نکته: به هیچ عنوان هنگامی که خودرو جوش آورده آن را خاموش نکنید و یا درب رادیاتور را باز نکنید. با عمل اول به خودرو ی تان آسیب جدی می زنید و با عمل دوم خود را می سوزانید. بدجور هم می سوزانید.

جوش آوردن و داغ کردن غیر معمولی موتور اتفاق عجیب و بعیدی نیست و ممکن است برای هرکس اتفاق بیفتد. شما هم مستثنا از این موضوع نیستید.با انجام چند کار نسبتاً ساده، می توانید از داغ کردن موتور خودروی خود جلوگیری کنید. با انجام مواردی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، از تجربه ی چنین مشکل عذاب آوری فرار کنید.

  • سیستم تهویه ی خودروی خودرو را هنگامی که کثیف است و در زمان پیشنهادی توسط سازنده با فشار بالای آب بشویید، جوری که تمام کثیفی ها و رسوبات از طرف دیگر بیرون بریزند.
  • ساختار سیستم تهویه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشتی و یا مشکل دیگری نداشته باشد.
  •  به طور منظم مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید و همچنین در تاریخ معین روغن موتور را تعویض کنید.
  •  رادیاتور، واترپمپ و ترموستات را بازرسی کنید و در صورت مشاهده ی ایراد اقدام به تعمیر و تعویض آنها کنید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>