اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی کلی سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کنترل کشش (TCS) یکی از انقلاب­ های سیستماتیک در بحث خودرو هست که کارایی بسیار زیاد آن باعث شده است ما در همراه مکانیک شما را با این سیستم آشنا کنیم. خیلی وقت­ ها دیده­ اید که به دلیل شرایط بد آب و هوا و لغزنده بودن جاده­ ها، خودروهایی در هنگام پیچیدن و حتی حرکت عادی دچار هرزگردی می­ شوند و تعادل خودرو از دست راننده خارج می­ شود.

البته که گاز دادن زیاد عاملی ا­ست که این حادثه را به سمت رخ دادن سوق می ­دهد. با توجه به پیامدها و خطراتی که برای این مسئله پیش آمده، شرکت­ های خودروسازی از سالیان قبل به این فکر افتادند که با آوردن سیستم جدیدی در خودروهای خود، از به روز حوادث برای مشتری­ های خود جلوگیری کنند.

TCS که مخفف Traction Control System هست به معنی سیستم کنترل کشش هست و باعث می‌شود تا خودرو در جاده ­های لغزنده تعادل خود را حفظ نماید. در حال حاضر، تمامی شرکت­ های خودروسازی بزرگ جهان مانند: بی ام و، مرسدس بنز، تویوتا، کیا و … از این سیستم در خودروهای خود استفاده می کنند.

اهمیت سیستم کنترل کشش (TCS)
سیستم کنترل کشش یا همان TCS با توجه به قطعات خود می ­تواند به میزان پایداری خودرو دست­یابی پیدا کند. اگر از عملکرد سیستم ترمزی ABS در هنگام حرکت و شتاب­گیری آشنایی داشته باشید، می­ توان گفت سیستم کنترل کشش (TCS) نیز به همین شکل هست.

درکل می ­توان گفت ABS و سیستم کنترل کشش (TCS) در یک خودرو مکمل هم هستند و خودرویی پیدا‌نمی­ شود که تازه تولید شده باشد و با نداشتن این سیستم یشرفته بتواند بیشترین امتیاز را در تست‌های ایمنی دریافت کند.TCS با کمک سیستم ترمز ABS می­ تواند با عملکرد خود، گشتاور اعمال شده بر روی چرخ­ ها را کنترل کند و در کنار حفظ تعادل کمک می­ کند تا دور موتور نیز عملکردی متعادل داشته باشد.

یکی از آشکارترین عیب­ های خودروها، هرزگشتن چرخ­ های متحرک بر روی سطوح یخ زده می­ باشد که راننده‌های قدیمی حتما مشکلات به وجود آمده این مسئله را به ­خاطر دارند. البته که اگر خودروهای قدیم از قدرت موتور بالایی برخوردار بودند این مشکل را در مناطق خشک نیز تجربه می­ کردند.

حال با مروری به گذشته و آمارهای کاهش ­یافته تصادفات و آسیب­ های پیش ­آمده بر اثر کشش ناهموار خودرو می­ توان به اهمیت سیستم کنترل کشش (TCS) پی برد. البته که ABS را می توان برادر جدانشدنی این سیستم دانست و در تمامی بخش ­های مقاله اگر از فواید و عیب­ های سیستم کنترل کشش (TCS) گفته‌می ­شود حتما ABS نیز لحاظ شده است.

روند رسیدن به بهترین گزینه برای کشش خودرو
از زمان­ های گذشته برای حفظ خودرو و جان سرنشینان، پیشرفت زیادی را در صنعت خودروسازی شاهد بودیم. برای اصلاح کشش ­های پیش­آمده خودرو در سطوح خطرناک و هرزگردی چرخ­ها نیز تدابیری توسط غول‌های خودروسازی شده است که در این بخش ابتدا به تدابیر منسوخ شده گذشته می­ پردازیم و در انتها به بهترین راه حل تا به الان خواهیم پرداخت.

اولین راه حلی که اجرایی نیز شد دیفرانسیل­ های LSD بوده است. عملکرد این دیفرانسل به ­طوری بود که اگر تماسی بین زمین و یکی از چرخ­ های متحرک برقرار نبوده باشد، آن چرخ آزادانه برای خود می­ چرخد ولی چرخ دیگر که بر روی سطوح خشک قرار دارد، ثابت می­ ماند و با توجه به حالت سکونی که به خود می­ گیرد خودرو دچار حرکت نمی­ شود.

این راه حل نتایج مثبتی برای گشتاور خودروها داشت و دیگر در مواقعی که سیستم تعلیق و کشش خودرو دچار خطر می­ شد، نمی­ گذاشت گشتاور بسیار کمی از خودرو منتقل شود که خودرو در اوضاع نامتعادل شروع به حرکت کند.

سیستم ماکس تراک از جمله راه­ حل­ های دیگری بوده است که توانسته بود از هرزگردی چرخ­ ها جلوگیری کند. این سیستم که در دهه 70 میلادی برای خودروها تعبیه شده بود از کامپیوتر خودرو برای عملکرد بهتر خود، کمک می­ گرفت. سیستم ماکس تراک اختلاف سرعت در چرخ­ های جلو و عقب را محاسبه می­ کرد و از طریق همین روش به عدم هرزگردی چرخ­ ها کمک می ­کرد.

اما انقلاب واقعی در سال 1971 شروع شد؛ مرسدس بنز برای اصلاح هرزگردی چرخ­ های خود توانست سیستمی به نام ETCS راه ­اندازی کند که در حال حاضر با نام TCS در خودروهای با ایمنی بالا دیده می­ شود. سیستم کنترل کشش (TCS) با کمک سنسورهای سرعت خود که بر روی چرخ های خودرو نصب شده است باعث می ­شود کنترل چرخ­ ها را داشته باشد.

البته همان­طور که در بخش­ های قبلی اشاره شد، سیستم کنترل کشش به همراه ABS می­ تواند عملکرد مثبت خود را نشان دهد. خیلی از اوقات مشاهده کردید که سطح­ های ناهموار به همراه یخ زدگی و یا خیلی خیس بوده و فقط بعضی از خودروهای گران­ قیمت توانایی حرکت در آن سطح­ ها را داشته ­اند. توانایی این خودروها فقط و فقط به دلیل وجود سیستم کنترل کشش بوده است و در نبود آن به هیچ وجه نمی­ توان از سطح های ناهموار با شدت زیاد عبور کرد.

نحوه عملکرد سیستم کنترل کش
عملکرد خوب سیستم کنترل کشش (TCS) مستلزم سنسورهایی است که بر روی چرخ­ ها تعبیه شده است. این سنسورها اگر احساس خطر کنند به کامپیوتر خودرو اعلام می کنند و واحد کنترل خودرو در ابتدا ABS را صدا می­ زند تا به کمک TCS بتوانند به خودرو یاری برسانند.

ترمزهای ABS وارد ماجرا می­ شوند و با توجه به نیاز هر چرخ به ترمز، به صورت اتوماتیک نیرویی به چرخ­ ها وارد می­ کنند. نتیجه این روند، هدف سیستم کنترل کشش (TCS) هست و خودرو بدون هیچ هرزگردی به راه خود ادامه می­ دهد.سیستم کنترل کشش کاری با برف ندارد.

سیستم کنترل کشش (TCS) عملکردی عالی دارد که اگر راننده­ای مجرب این سیستم را نیز تجربه کند از میزان اهمیت TCS کاملا حیرت­ زده می­ شود. اما ناخداگاه این فکر به راننده القا می­ شود که در برف نیز سیستم کنترل کشش می تواند به حرکت خودرو کمک کند.

اما باید بگوئیم اصلا این­طور نیست و بارها مشاهده شده که راننده با توجه به سابقه درخشان سیستم کنترل‌کشش، در برف­ های سنگین نیز، خودروی خود را به بیرون برده و در برف گیر می­ کند. البته که این سیستم کارآمد در هنگام لیز خوردن بر روی سطوح برفی نیز به یاری راننده می­ رسد اما اگر خودرو در برف گیر کند دیگر کاری از این سیستم برنمی ­آید.

هیچ وقت سیستم کنترل کشش را غیرفعال نکنید
کارایی این سیستم کارآمد فقط در سطوح ناهموار دیده نمی­ شود و گاهی اوقات به­ دلیل سرعت بسیار بالای خودرو، در سطوح هموار نیز این سیستم نیاز می­ شود. بیشترین احساس نیاز در هنگام پیچ­ هاست که بیشترین خطر برای هرزگردی چرخ ­ها دیده می­ شود.

دلیل این مسئله هم از دست رفتن کلی تعادل خودروهاست. اما اگر سیستم کنترل کشش (TCS) روشن باشد با کمک ترمزهای ABS از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می ­کند و باعث می­ شود جان شما و سرنشیان داخل خودرو در امان باشد.

جاده ­های ایران، مهم ترین دلیل برای نیاز به TCS
جاده چالوس؛ یک کلمه که می ­تواند ترسناک­ترین جمله باشد. این جاده لرزه را به عزیزان شما وارد می­ کند و وقتی شما در این جاده در حال رفت و آمد هستید نمی ­توانید اصلا نگران جاده نباشید. حال با توجه به تجربه رانندگی لذت­ بخش در خودروهای مدرن، گاهی اوقات دیده می­ شود که راننده ­های مطمئن نیز تحریک می‌شوند و می­ خواهند سرعت بالا را با خودروی خود تجربه کنند.

این یک حقیقت هست که سرعت بالا گاهی اوقات لذتی آرام­ بخش محسوب می­ شود و دیگر در قرن 21 نمی توان آرام­ بخشی را نادیده گرفت.حال با توجه به همه این موارد، سیستم کنترل کشش (TCS) را باید روشن نگه دارید تا آرامش خود را تبدیل به خطر برای خود و دیگران نکنید. در هنگام بروز خطر، این سیستم باعث می­ شود چند ثانیه­ ای به شما فرصت داده شود تا بتوانید خودروی خود را جمع کنید.

سیستم کنترل کشش (TCS) به ­طور کلی چه وظایفی دارد؟
اکثر خودروهای آلمانی از سیستم TCS به همراه ABS یاری می­ گیرند. البته که وظایف مشخص­ شده ­ای نیز برای این سیستم در تمامی خودروهای جهانی وجود دارد که می­ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در هنگام شتاب­ های زیادی که خودرو به خود می­ گیرد، سیستم کنترل کشش (TCS) باید از لغزش چرخ­ ها جلوگیری کند.
  • چرخ­ های خودرو اگر در جاده­ های لغزنده جرکت کند، باید TCS از هرزگردی چرخ ­های درحال حرکت جلوگیری کند.
  • اگر چرخ ­های خودرو در گل، یخ و شن گیر کرده باشد، سیستم کنترل کشش باید به کمک چرخ­ ها بیاید و خودرو را از آن شرایط نجات دهد.

سیستم کنترل کشش، بخشی استهلاک ­پذیر
سیستم کنترل کشش، دارای سنسورهای فعالی است که بر روی چرخ­ ها دیده می­ شود. این سنسور در جاده ­هایی که نوسانات زیادی دارد گاهی اوقات دچار خرابی­ هایی می­ شود. البته که پس از خرابی این سنسور و به­ طور کل این سیستم، در اکثر خودروها صداهایی وارد کابین می­ شود که می ­توان از خرابی این سیستم کارآمد اطلاع پیدا کرد. البته که باید بدانید این سیستم در کنار کمک بزرگی که به شما می ­کند کمی حساس است.

حساسیت سیستم کنترل کشش (TCS) نیز کاملا به­ جا است و با توجه به کارایی زیادی که دارد، یکی از بخش­ هایی­ است که استهلاک زیادی دارد. بهتر است چندباری در طی سال خودروی خود را پیش کارشناس مربوطه ببرید و از سالم بودن این سیستم مهم اطلاع پیدا کنید تا از بروز خطراتی برای خود و دیگران جلوگیری کنید. البته که باید به­ یاد داشت هر چه قدر هم این سیستم کارآمد باشد بهتر است تا حد ممکن از رفت و آمد زیاد در سطوح بسیار ناهموار جلوگیری کرد تا بتوان رضایت بیشتری نیز از سیستم کنترل کشش (TCS) داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>