اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در بررسی بخش های مختلف هواپیما امروز می خواهیم بررسی کنیم که علت خمیدگی بال های هواپیما در پرواز به چه علت است؟ اگر تا به حال در پرواز در کنار پنجره نشسته باشید و دقت هم کرده باشید، متوجه شده اید که در هنگام پرواز، بال های هواپیما به صورت ناگهانی و البته گاهی اوقات به صورتی دلهره آور تغییر حالت می دهند و خم می شوند.

خمیدگی بال های هواپیما برای برخی از مسافران که برای اولین بار است که در کنار پنجره می نشینند و این پدیده را می بینند، کمی ترسناک است. اما به هر حال شما نترسید، این یک اتفاق کاملا برنامه ریزی شده و فنی است.

هواپیمایی که شما می خواهید با آن پرواز کنید باید بدانید که بال های هواپیما در زمان پرواز واقعا دچار تاب خوردگی و تغییر حالت می شوند. با این که اگر دلیل آن را ندانید در ابتدا این برای شما کمی ترسناک به نظر برسد، اما در موارد فنی، این اتفاق بسیار فنی و علمی و خوب است.

قبل از این که مهندسان بتوانند ساختار بهتری برای بال های هواپیما طراحی کنند که توانایی چرخش در خود داشته باشند، عمل توقف و دور زدن هواپیماها با حوادث بسیار زیادی همراه می شد و ایمنی هواپیما را مختل می کرد.

در ابتدای توضیحمان باید بگوییم که مفهوم بال پیچشی، توسط یک مهندس هلندی به نام آنتونی فوکر مطرح شد که در جنگ جهانی اول برای آلمانی ها کار می کرد. این کار دقیقا بعد از آن زمانی انجام شد که تحمیل فشارها یا همان نیروی باد به بال های جت های جنگنده باعث شکسته شدن آن ها می شد.

آنتونی فوکر متوجه شد که فشارهایی از طرف باد به بال های جت های جنگنده وارد می شود و باعث شکستن آن ها می شود. پیچ خوردن بال که از آن به عنوان شکستن هم یاد می شود، واقعا ایده ای هوشمندانه در طراحی آیرودینامیک محسوب می شود که باعث تسریع و تسهیل عملکرد پروازی هواپیما است.

به صورت اساسی و بر اساس قوانین فیزیک، بال ها در معرض نیروی باد زیادی هستند و اگر هیچ راهی برای متوازن کردن این نیرو وجود نداشته باشد، امکان جدا شدن بال ها از بدنه ی هواپیما وجود دارد حالت دیگری که پیش می آید این است که بال ها خم می شوند و باعث چرخیدن هواپیما می شوند.

ریشه ی بال یا همان نقطه ی اتصال بال با هواپیما، در زاویه ی بالاتری نسبت به نوک بال هواپیما قرار می گیرد. بنابراین، اگر شما تصور کنید که دارید از طرفین به هواپیما نگاه می کنید و پس از آن به نوک تا ریشه‌ی بال توجه نمایید، به احتمال بسیار زیاد خواهید فهمید که نوک بال به نظر شما و با میزانسن های چشمی، کمی مسطح تر از نقطه ای است که به بدنه ی هواپیما متصل شده است. خمیدگی بال های هواپیما به اینگونه می شود در این حالت شما هر چقدر هم که به سمت جلوی هواپیما بروید، بال های هواپیما ضخیم تر می شوند.

این عمل دقیقا برای آن است که اطمینان حاصل شود که نوک بال، آخرین بخش از بخش ها مختلف هواپیما است که از حرکت می ایستد و در نهایت توانایی بالا برندگی خود را از دست می دهد. پیچ خوردن بال هواپیما برای حفظ هواپیما در حالت پرواز، مخصوصا در ارتفاعات کم، بسیار مهم است. در حقیقت، اگر ریشه‌ی بال در هواپیما در همان زاویه ی نوک قرار گرفته باشد، آن خیلی راحت در باد خم می شود و از کار می‌افتد.بی شک که شما اصلا دل تان نمی خواهد از پنجره ی هواپیما شاهد چنین اتفاقاتی باشید. البته جهت پیچ خوردگی بال هواپیما هم مهم بسیار مهم و تعیین کننده است.

خلبان برای کنترل هواپیما از ابزارهای مختلفی استفاده می کند، یکی از این موارد دریچه کنترل بنزین می‌باشد. علاه بر این بالا بردن قسمت متحرک بال باعث کنترل هواپیما می شود. همچنین از سکان هواپیما برای کنترل مسیر انحرافی هواپیما استفاده می شود، خلبان سکان هواپیما را توسط پدال ها به سمت راست و چپ حرکت می دهد.

صدا از مولکول های جا به جا شونده هوا تشکیل می شود. این مولکول ها بر روی هم انباشته شده و امواج صوتی را تشکیل می دهند. امواج صوتی بر روی سطح دریا با سرعت 750 مایل در ساعت حرکت می کنند. برای این که هواپیما سریع تر حرکت کند، باید امواج ضربه ای را بشکند. هنگامی که هواپیما از میان این امواج عبور می کند، امواج صوتی پراکنده شده و صدای بلندی که انفجار صوتی نام دارد ایجاد می شود.

در واقع تغییر ناگهانی فشار هوا باعث انفجار صوتی می شود و هنگامی که هواپیما سریع تر از سرعت صوت حرکت کند اصطلاحا گفته می شود که دارای سرعت مافوق صوت است. همچنین بالابرهایی که در قسمت دم هواپیما وجود دارند برای کنترل مسیر هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند.

زاویه و ساختار بال هواپیما به طوری است که به صورت حتمی باعث می شود که لبه ی ضخیم جلوی بال هواپیما فقط کمی بلند شود، ولی پشت بال ثابت باقی می ماند تا هواپیما در حالت پرواز باقی بماند.اگر بال هواپیما به سمت دیگری بچرخد، شاید هواپیما نتواند در نهایت زمان زیادی پرواز نماید. در نهایت شیوه‌ی ساخت بال های هواپیما کم بی شباهت به بال های پرندگان نیست، و میله ی ضخیمی از درون آن ها و به صورت افقی به سمت جلوی بال و یک میله ی مشابه و نازک تر هم به سمت انتهای آن می رود تا پیچ خوردگی و خمیدگی بال ها را کنترل کند.

اگر این میله ها به طور مستقیم از وسط عبور کنند، نیروی باد باعث خمیدگی و چرخش بیش از حد آن ها می شود که این اصلا اتفاق خوبی نیست. به هر حال، اگر روی صندلی کنار پنجره نشسته اید و به نظرتان رسید که بال ها کمی تاب برداشته اند، اصلا نگران نباشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>