اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی 87 و در سوپر 95 است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می شود. هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه‌ی راهنمای خودرو بدان اشاره شده است.

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده ی آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده‌ی بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می شود که توجه به این نکته در مورد خودروهای با اکتان بالا ضرورت بیشتری می یابد، زیرا اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می شود ولی اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می راند. نتیجه ی آن، فشار به مجموعه ی پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ هاست و معمولاً با صدای خشنی همراه است و عدم توجه به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می شود.

نکته مهم در خودروهای جدید و مخصوصا موتورهای با پایه گازسوز این است که آنها با بنزین سوپر بهتر کار می کنند، بنابراین وقتی شما به ماشین خودتان بنزین سوپر می زنید احساس شتاب بالاتر به سبب افزایش قدرت انفجاری و بهره وری بیشتر در عملکرد موتور را شاهد خواهید بود.

بنزین سوپر در حال حاضر تولید داخل و رنگی سفید دارد ولی بنزین معمولی رنگی صورتی مایل به قرمز دارد. یکی دیگر از ویژگی های بنزین سوپر، بالا بودن جهش و پریدگی آن نسبت به معمولی است.برای آنکه مطمئن شوید که آب در بنزین سوپر وجود دارد یا نه، با ریختن چند قطره بنزین سوپر روی یک ورق کاغذ، نباید اثر خاصی روی آن باقی بماند. (کاغذ نباید حالت صاف خود را از دست بدهد) اگر گاز خارج شده از باک خشک بود، بنزین سوپر، اگر چرب بود معمولی و اگر بسیار بد بو بود گازوئیل است.

بنزین بدون رنگ است شاید بسیاری تصور کنند رنگ بنزین می تواند شاخصی برای شناسایی نوع و استاندارد بنزین تولید شده باشد، اما جالب است بدانید رنگ بنزین هیچ اثری در تعیین نوع استاندارد آن ندارد. اساسا بنزین بدون رنگ است و تولیدکنندگان با هدف ارزیابی بنزین تولید شده در پالایشگاه به آن رنگدانه اضافه می کنند. بنابراین ممکن است حتی بنزین یورو 4 براساس انتخاب تولیدکننده به رنگ های متفاوتی عرضه شود. رنگ بنزین نشان دهنده کیفیت بنزین نیست. بلکه این قراردادی بین تولیدکننده هاست که رنگ بنزین را مشخص می کند و در کیفیت هیچ تأثیری ندارد.

البته گاهی نیز تولیدکنندگان براساس قراردادی تصمیم می گیرند؛ برای مثال بنزین مطابق با استاندارد یورو 4 را به رنگ سبز یا صورتی به جایگاه ها عرضه کنند.

استانداردهای آلایندگی یورو برای سوخت خودرو
استاندارد آلایندگی یورو که از یورو 1 شروع شده و اکنون به یورو 6 رسیده است، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای جدید که در اتحادیه اروپا فروخته می شود، تعریف می کند.

به گزارش پژوهشگاه صنعت نفت، در این استانداردها انتشار اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن ها، هیدرو کربن‌های بدون متان، مونوکسید کربن و ذرات معلق در نظر گرفته شده است. مقادیر مجاز در این استاندارد براساس میزان وزن آلودگی خروجی به تفکیک آلاینده (برحسب گرم) بر مسافت طی شده (بر حسب کیلومتر) و بر اساس گروه خودرو و نوع سوخت مصرفی بیان می شود.

استاندارد یورو 4
استاندارد سوخت یورو 4 اروپا سال 2005 تعریف شده است. سوخت دارای این استاندارد باید حداکثر دارای 35 درصد مواد آروماتیک، 18 درصد ترکیبات الفین، یک درصد بنزن، 2٫7 درصد اکسیژن و 50ppm سولفور باشد. این سوخت به طور کامل بدون سرب است و عدد اکتان آن نیز بین 91 تا 95 است.

استاندارد یورو 5
استاندارد یورو 5 اروپا سال 2009 معرفی شد. بر اساس این استاندارد سوخت یورو 5 حداکثر دارای 35 درصد مواد آروماتیک، 18 درصد الفین، یک درصد بنزن، 2٫7 درصد اکسیژن و 10ppm سولفور است. این سوخت بدون سرب است و عدد اکتان آن بالاتر از 95 است.

عوامل موثر بر عدد اکتان

  • ارتفاع از سطح دریا:
    هرچه ارتفاع از سطع دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی می شود که مانند این است که عدد اکتان بنزین بالاتر باشد. اگر با خودروی خود به مناطق کم ارتفاع همچون شمال کشور سفر کرده باشید حتما با افزایش شدید صدای موتور روبرو شده اید که دلیل آن نیز تأثیر ارتفاع بر اکتان سوخت می باشد. برای رفع این مشکل با تنظیم دلکوی خودرو، تنظیم موتور با دستگاه و فیلرگیری می توان خودسوزی سوخت را در این خودروها مرتفع و صدا را برطرف کرد.
  • میزان رطوبت و دمای هوا:
    هرچه قدر که به میزان رطوبت هوا اضافه شود شاهد بالا رفتن عدد اکتان هستیم و همچنین هر چه قدر که دمای هوا کاهش پیدا کند دوباره شاهد افزایش این عدد اکتان خواهیم بود.
  • سایر عوامل:
    نسبت تراکم موتور، آوانس و ریتارد دلکو، میزان کارکرد موتور، دمای موتور، نسبت بنزین و هوا که البته خودرو های مجهز به ECU چون می توانند نسبت هوا و سوخت رو اندازه گیری کنند و سوخت متناسب با دور موتور، دمای هوا، غلظت اکسیژن و… را وارد موتور کنند کمتر دچار مورد سوم می شوند.

چه نوع بنزینی را بیشتر استفاده کنیم؟
با توجه به پایین بودن کیفیت سوخت موجود در کشور و بالاتر بودن قیمت بنزین سوپر و این که موتور تمام خودروهای سواری در حال حاضر در ایران بر مبنای بنزین سوپر با اکتان 95 طراحی شده اند (بجز پیکان)، بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزین معمولی با اکتان 87 در دراز مدت خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد می نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>