اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از دلایل اصلی که در پس ارتفاع زیاد هواپیما برای پرواز وجود دارد این است، که هر چه ارتفاع بیشتر شود هوا و چگالی آن کمتر و سبک تر می شود و طبیعتاً هواپیما راحت تر و سریع تر پرواز می کند، در نتیجه سوخت کمتر و هزینه پایین تری صرف می شود.

بهترین ارتفاع برای پرواز، بازه 35000 تا 42000 پا تعیین شده است. وقتی که بیش از حد ارتفاع داشته باشیم، اکسیژن موجود برای احتراق موتور ها بسیار پراکنده است_وقتی که ارتفاع بیش از حد پایین باشد مقاومت هوا و فشار آن بیشتر و با موتور ها درگیر است. ارتفاع بهینه برای هر هواپیما بسته به نوع آن متفاوت است؛هرچه هواپیما سنگین تر باشد در ارتفاع پایین تر و هرچه سبک تر در ارتفاع بالاتر پرواز می کند.

هواپیما ها چقدر اوج می گیرند؟
در حقیقت به صرفه و کارآمد ترین راه این است که تا هر جا که شد اوج بگیریم، وقتی که به فلات میرسیم یعنی همان ارتفاع 35000 پا، یا ارتفاع کروز، وقتی که وزن هواپیما کمتر می شود مصرف سوخت نیز به علت سبک شدن هوا پایین می آید.

یکی از خلبان ها با 30 مسال تجربه پرواز می گوید: «هواپیمای کونکورد ارتفاع خود را بسیار زیاد کرد، چیزی بین 50000 تا 60000 پا، در ارتفاعی که هواپیمای دیگری نیود پس با سرعت کمتری به بالا رفتن ادامه داد.»

و خلبانی دیگر می گوید یک قانون اصلی وجود دارد، هرچه بالا تر بهتر؛ چون در هوای سبک تر فشار کمتری به هواپیما اعمال می شود.

در ارتفاع بالا آب و هوا چطور است؟
پرواز در ارتفاع هزاران پا از سطح زمین به شما این فرصت را می دهد تا برای ساعاتی از هوای آلوده و فضای شلوغ شهر خود آسوده باشید و فقط از پنجره ی خود آسمان آبی ببینید و بعد از ساعاتی در مقصد خود فرود بیایید و استراحتی کنید.

تروپوسفر، که نزدیک لایه اتمسفری به زمین استپ جایگاه موجودات و پدیده های آسمان است و تقریبا تا ارتفاع 36000 پا قرار دارد که همان جاییست که ابر ها زیبا و خوش منظره هستند و البته در حال بارش و رعد و برق و هم چنین وزش باد.هواپیما ماندن در استراتسفر را ترجیح می دهد و این به معنی آشفتگی کمتر است.

اجتناب از ترافیک سنگین هوایی
همچنین پرواز در ارتفاع بالا کمک می کند که هواپیما از ترافیک هوایی دور بماند و از بالا هلی کوپتر ها و هواپیما های کوچک را مانند حشره و پرنده می بیند و با آن ها تداخلی نیز ندارد.

هواپیما های معمولی کابین های سازگار با فشار ندارند و معمولا ارتفاع خود را زیر 10000پا نگه می دارند.هر هواپیمای درجه بالایی از لایه اکسیژن خارج شده و بهتر به پرواز خود می تواند ادامه دهد.

اگر اتفاق ناگهانی و اورژانسی در ارتفاع زیاد بیفتد، چه می شود؟
اگر اتفاق ناگهانی و اضطراری برای یک هواپیما مثلا در ارتفاع 35000 پا بیفتد، برای مثال موتور هایش دچار اختلال شوند خلبان زمان بیشتری برای رهایی از این شرایط دارد تا اینکه در ارتفاع 10000 پا باشیم. شاید این حرف با مزه یا احمقانه به نظر برسد اما به یاد داشته باشید که هواپیما ها حتی اگر هر دو موتور خود را از دست داده باشند باز هم می توانند فرود بیایند.

در چنین ارتفاعی هوا چقدر سرد است؟
اگر دمایی که روی زمین 20 درجه سانتی گراد باشد، در ارتفاع 35000 پا، دمای هوا -57 درجه سانتی گراد است و هم چنین دمای هواپیما -54 درجه.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حسن زارع:
تشکر از مطالب اموزنده تون واقعا استفاده کردیم
علیرضا رستمی:
ممنونم از اطلاعات خوب که در اختیار عموم گذاشتید سوال..موتور از طریق کدام قسمت،هواپیما را در آسمان رو به جلو می برد ؟
پاسخ زینگ:
موتور هواپیما نیروی پیشران را تأمین میکند و بر اثر پیش رفتن هواپیما در هوا، نیروی بالابر لیفت نیز به بالها اعمال می شود.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>