اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو

نحوه یخ زدایی هواپیما
سرمای شدید هوا در بعضی از شهرهای ایران و بارش برف در بعضی روستاها باعث شد تعداد زیادی از پروازهای برنامه ای با تاخیرهای چند ساعته روبه رو شود که این مساله در فرودگاه مشهد با توجه به گستردگی تعداد پروازها بیش از دیگر فرودگاه ها خود را نشان داد.

صف طولانی هواپیماهایی که در انتظار اجرایی شدن عملیات یخ زدایی از هواپیماها بودند، باعث شد تعداد زیادی از مسافران سوار شده در هواپیما برای مدتی نسبتا طولانی مجبور به انتظار در کابین شوند که این موضوع نارضایتی برخی از آنها را به وجود آورد مسئله ای که به نظر می رسد خاص فرودگاه های ایران نیست و در شرایط جوی زمستان امکان به وجود آمدن آن در بسیاری از فرودگاه های دیگر نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از اپروم (پارکینگ) هواپیما در فرودگاه ها مسقف نیست در زمان بارندگی شدید روی هواپیماهای مسافرتی برف می نشیند و این موضوع فرآیند پرواز را طولانی تر می کند. در چنین شرایطی مسئولان فرودگاه نسبت به آغاز فرآیند شست وشوی هواپیما اقدام می کنند و پس از آن برای جلوگیری از احتمال یخ زدگی و بالا بردن ایمنی پرواز تمام هواپیماها وارد فرآیند یخ زدایی می شوند. با توجه به اینکه در دمای پایین امکان آن وجود دارد که پس از تنها چند دقیقه بار دیگر بخش هایی از هواپیما یخ ببندد، مسئولان فرودگاه عملیات یخ زدایی را در زمان سوار شدن مسافران به هواپیما انجام می دهند تا پس از اتمام فرآیند یخ زدایی هواپیما بلافاصله از باند خارج شود.

عمل یخ زدایی از هواپیما
با توجه به اتفاقاتی که در فرودگاه مشهد افتاد که البته سابقه آن چندی قبل در فرودگاه مهرآباد نیز وجود دارد، این سوال به وجود آمده که شاید کافی نبودن امکانات در فرودگاه ها باعث این اتفاق شده و مسئولان سازمان هواپیمایی یا ایرلاین ها مسئولیت این موضوع را بر عهده دارند موضوعی که صحبت های دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی آن را رد می کنند.

طبق شرایطی که در فضای هوایی وجود دارد، مسئولیت نگهداری دستگاه های یخ زدا از هواپیما به عهده ایرلاین نیست و به طور معمول این دستگاه ها در تمام فرودگاه ها وجود دارد.

با توجه به اینکه فرآیند یخ زدایی باید تنها چند دقیقه قبل از پرواز انجام گیرد تا هواپیما دوباره با مشکل یخ زدن مواجه نشود، مسافران در چنین شرایطی سوار هواپیما می شوند تا بلافاصله پس از یخ زدایی هواپیما وارد باند شده و پرواز کنند. در فرودگاه مشهد با توجه به مشکلات آب و هوایی به وجود آمده و تعداد بالای پروازها صفی نسبتا طولانی برای پرواز به وجود آمد که این موضوع فرآیند یخ زدایی را طولانی کرد.

با توجه به اینکه فرآیند یخ زدایی طولانی می شد، تعدادی از هواپیماها مجبور بودند پس از انتظاری چند دقیقه ای بار دیگر به صف یخ زدایی از هواپیما بازگردند که این موضوع باعث طولانی شدن انتظار بعضی از مسافران در داخل هواپیما شد. لزوم رعایت ایمنی پرواز باعث شده شرکت ها هیچ گونه ریسکی را در این حوزه نپذیرند و طولانی شدن این فرآیند تنها راه چاره بوده است.

قطعا این تاخیرها برای ایرلاین ها نیز زیان آور است و تمام شرایط طوری پیگیری می شود که کار عملیاتی با سریع ترین شکل ممکن انجام شود اما در شرایط خاص جوی که تنها چند روز در سال اتفاق می افتد، باید با صبر نسبت به انجام پروازها اقدام کرد.

البته این تمام ماجرا نیست. با توجه به مسائلی که در فرودگاه مشهد به وجود آمده، سازمان هواپیمایی کشوری از فعال شدن یک تیم بازرسی برای بررسی علت تاخیرهای این فرودگاه خبر داده است.

با توجه به اینکه امکان اجرایی شدن عملیات یخ زدایی پیش از سوار شدن مسافران وجود ندارد، قطعا این موضوع جزو انتخاب ها نیست و با توجه به بالا بودن شدت بارش ها در مشهد این فرآیند چند دقیقه ای بیشتر از حد معمول طول کشیده که باعث شده تاخیرهایی به وجود بیاید که البته به طور دقیق در رابطه با آن بررسی هایی صورت خواهد گرفت.

درباره چگونگی فعالیت دستگاه های یخ زدا در فرودگاه ها گفت:با توجه به اینکه این دستگاه ها در طول سال تنها چند روز فعال هستند، برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی خرید وجود نخواهد داشت. زیرا هزینه خرید چند دستگاه به چند میلیون دلار می رسد و شرکت های هواپیمایی توان خرید آن ها را ندارد.

در تمام فرودگاه ها شرکت های خدماتی فعال هستند که به طور خاص انجام این عملیات را مدیریت می کنند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. به دلیل محدودیت تعداد این دستگاه ها در بعضی از فرودگاه های کشور امکان آن وجود دارد که صف پروازها قدری طولانی شود و این موضوع برای مسافران دشواری هایی را به همراه آورد.

تجهیزات ضد یخ یا یخ زدایی بدنه هواپیما معمولا شامل انواع زیر می باشد:

  • حرارتی THERMAL.
  • هوای گرم موتور بسوی سطحی که باید در مقابل یخ محافظت شود هدایت می گردد. سطح به صورت الکتریکی نیز می تواند گرم شود.
  • شیمیائی CHEMICAL.
  • الکل یا سایر مایعات ضد یخ روی سطح پاشیده می شود. گاهی از روغن یا گریس ضد یخ نیز استفاده می‌گردد.
  • مکانیکی.

یک روکش لاستیکی قابل ارتجاع روی لبه های جلوئی و سطوح دیگر نصب می شود. از انقباض و انبساط متناوب برای شکستن یخ در صورت لزوم استفاده می گردد. در حالت گرمایش مصنوعی هدف کاهش دمای آستانه یخ زدن در ابرهای مخلوط و فوق سرد است، این تکنیک عموما موفق است. به هر حال در مورد ابرهای یخی باید توجه بیشتری مبذول شود. گرم کردن بلورهای یخ موجب ذوب آنها می گردد. بنابراین توصیه می شود که در ابرهای یخی از گرمایش اجتناب شود، مگر آنکه یخزدگی قبلا شروع شده باشد.

نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
نماد اعتماد الکترونیک logo-samandehi گواهی شامد ثبت نرم افزار
نماد اعتماد الکترونیک نشان ملی ثبت گواهی شامد ارشاد

         

© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به داده پردازان هومان پویان می باشد.


مخفی کردن >>