اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیشتر وسایل حمل و نقل در جهان لامپ و چراغ دارند و این بدیهی است که برای پیدا کردن مسیر و روشن شدن اطرافشان بایستی این چراغ ها را روشن کنند تا در شب دید خوبی داشته باشند. اما درباره هواپیما این چراغ ها با رنگ و شکلی متفاوتی عمل می کنند.

بیشتر چراغ های هواپیما چشمک زن هستند، این لامپ ها روی دو سر بال ها، زیر هواپیما، دماغه و روی دم هواپیما قرار دارند و بیشتر با رنگ زرد، سبز و یا قرمز دیده می شوند.

چراغ مسیریابی
چراغ های مسیریابی با نور سبز و قرمز دیده می شوند و مسئول مسیریابی هستند. چراغ سبز در ابتدای بال سمت راست و چراغ قرمز در اولین نقطه بال سمت چپ قرار دارد. بدیهی است که این چراغ ها برای مسیریابی و پیدا کردن موقعیت مکانی استفاده می شوند. با این چراغ ها هواپیماها با دریافت سیگنال ها می توانند موقعیت خود حین پرواز را پیدا کنند.

کاربرد چراغ های هواپیما
اگر وضعیت Case A1 باشد، به این معنی است که هواپیما به سمت جلو حرکت می کند و یک هواپیما در سمت چپ قرار گرفته است. در این شرایط خلبان هواپیما چراغ سبز را می بیند و این به معنی است که اگر مسیر را تغییر ندهد و جلو برود احتمال تصادف بالا است.

اگر وضعیتCase A2 باشد، به این معنی است که یک هواپیما به سمت جلو در حرکت است و هواپیمایی در سمت راست آن دیده می شود، در این شرایط خلبان چراغ سبز را می بیند و می داند که دیگر جای خطر نیست، چرا که هواپیما از مسیر عبور کرده است.

چراغ قرمز
چراغ پر نور قرمز که به چراغ استروب معروف است روی بخش خمیده بال قرار گرفته است. این چراغ پرنور و چشمک زن است و نور آن به قدری است که به راحتی می توانید در فاصله زیاد هم آن را تشخیص دهید. با این نور خلبان می تواند موقعیت مکانی دیگر هواپیماها را پیدا کند.

جالب است بدانید وقتی هواپیما روی زمین می نشیند این چراغ پر نور خاموش می شود. یکی دیگر از کاربردهای این چراغ برای جلوگیری از تصادف و برخورد است. نگاه کردن از نزدیک به این چراغ ها خطرناک است و نور شدید آنها می تواند به چشم آسیب برساند.

در زیر و یا روی هواپیمای یک چراغ قرمز چرخشی وجود دارد که نشان دهنده روشن شدن موتور هواپیما است، با روشن شدن این چراغ فضای اطراف هواپیما دیگر امن نیست و باید از آنجا سریعا دور شد. باید بگوئیم هر دو موتور هواپیماها قدرت بسیار زیادی دارند، به طوری که اگر روشن شوند و شروع به چرخش کنند می توانند به راحتی یک آدم را به درون خود بکشند.

حتما در بعضی فیلم های که مربوط به حوادث هواپیمایی است دیده اید که موتورهای روشن هواپیما به راحتی می توانند همه چیزهای نزدیک خود را به درون خود بکشند، این موتورها با چرخش های تند و صداهای بلندی شروع به کار می کنند! البته قبل از روشن شدن موتورهای هواپیما به افرادی که روی باند حضور دارند دستور دور شدن از هواپیما داده می شود و معمولا هم کسی ریسک نمی کند تا در نزدیکی موتورها بایستد. به عبارتی با روشن شدن این چراغ ها به سرعت افراد روی باند متوجه روشن شدن موتور هواپیما شده و کسی دیگر اجازه نزدیک شدن به هواپیما را نخواهد داشت.

چراغ مربوط به حرکت و نشستن هواپیما
هواپیما چراغ هایی دارد که حین حرکت و فرود آمدن آن روشن می شوند. این چراغ ها وقتی هواپیما روی باند قرار می گیرند، چه زمانی که می خواهد حرکت کند و چه زمانی که می خواهد بنشیند روشن می شوند. خوب است بدانید برای روشن شدن این چراغ ها حتما نیازی نیست که شب باشد، یعنی این چراغ ها حین پروازهای روزهنگام هم روشن می شوند.

اگر هواپیما روی باند فرودگاه در حال حرکت باشد لامپ ها روی دماغه هواپیما روشن می شوند و اگر هواپیما در حال فرود باشد چراغ مخصوص این کار در زیر بال نزدیک بدنه روشن می شود. از آنجائی که نور این لامپ ها بسیار زیاد و قوی است بایستی بسیار مراقب بود، به افرادی که روی باندها کار می کنند به خاطر آسیب های این نورها توصیه های ایمنی می شود چرا که در بعضی موارد این لامپ ها باعث کوری موقت افراد می شود!

چراغ لوگوی هواپیمایی
همانطور که می دانید هر هواپیمایی برای یک ایرلاین مشخص پرواز می کند. مثلا هواپیمایی ماهان، ترکیش ایرلاینز و … اگر به دم هواپیماها دقت کنید می توانید لوگوی آن ایرلاین را ببینید. برای دیده شدن بهتر این لوگوها مخصوصا در شب یک چراغ روی دم هواپیما نصب می شود تا شرکت هواپیمایی که مسئول آن هواپیما و پرواز است مشخص شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
هماحافظی:
وقت بخیر.ده دقیقه قبل هواپیمایی درامتدادزهره پشت به ستاره چهارقرمز و دوسفید میزد.سرعت هواپیماخیلی زیادبود.چرا؟ هواپیماها اصولا چراغ زردوسبز وسفیدمیزنند.چهارقرمزsosمگرنیست؟
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>