اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

من همیشه این سوال را هنگام دیدن یک هواپیما می پرسم که این ماشین پرنده دقیقا از چه چیزی ساخته شده است که با این همه وزن بسیار زیاد، هم از زمین بلند می شود و پرواز می کند و هم سقوط نمی کند و تازه وزنش می تواند بیشتر هم بشود! البته اصل اول در طراحی هواپیماها و در کل سازه های فضایی، سعی می کنند تا آن ها را با استفاده از فلزات سبک طراحی نمایند و در عین حال استحکام بسیار زیادی نیز داشته باشد و از ایمنی بالایی نیز برخوردار باشد. 

مصاحبه با جوانترین خلبان هواپیمای مسافربری جهان: کیت مک ویلیام این را به عنوان یک اصل پذیرفته شده بپذیرید که طراحان وسایل و ادوات فضایی پیوسته در تلاش هستند که هر وسیله ی پروازی دیگری را به سبکی طراحی نمایند که دارای استحکامات بسیار زیادی نیز باشد.

به طور مثال باید به این مسئله توجه نمایید که به این خاطر که وزن کم هواپیما باعث می شود که قابلیت های هواپیما بسیار بالاتر می رود. به طور مثال باید توجه نمایید که مثلا اگر هواپیما مسافربری یا باربری باشد هر مقدار که وزن هواپیما پایین تر بیاید، به همان میزان نیز مسافر یا بار بیشتر می شود.

البته این کاهش وزن تا میزان مشخصی امکان پذیر است و علت آن نیز این است که به این خاطر که ایمنی سازه یا هواپیما بسیار مهم است و هواپیما مثل بقیه ی وسایل نقلیه نیست که اگر مشکلی برای آن پیش آمد، با ایمنی بسیار کامل توقف نماید و به مرتفع ساختن مشکل بپردازد. به همین دلیل است که هر نقص کوچکی در ساخت هواپیما توانایی این که به یک فاجعه ی وحشتناک هوایی تبدیل شود را دارد.

دقیقا به همین خاطر است که جنس سازه ی هواپیما بسیار اهمیت دارد و فلز و آلیاژی که در ساخت آن به کار می رود، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این جا ما انواع مختلفی از فلزات، آلیاژها و مواد غیر فلزی همانند مواد مرکب در صنایع هوایی و فضایی و در ساخت سازه هایی از جنس هواپیماها، بالگردها، موشک ها، ماهواره ها، فضاپیماها و به صورت کلی وسایلی که لازمه ی آن ها ارتفاع گرفتن است، مورد استفاده قرار می گیرند. با پیشرفت علوم متالوژی و مواد و آلیاژهای فلزی، جنس سازه های هوایی هم تغییرات زیادی پیدا کرده است.

ما این جا می خواهیم به شما بگوییم که مهم ترین فلزات و آلیاژ های وسایل نقلیه ی هوایی چه چیزهایی می‌تواند باشد: فولاد ها، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژهای نیکل، منیزیم، کبالت، برلیم، نیوبیم، تانتالیم، مولیبدم، تنگستن، وانادیم، زیرکنیوم و در انتها سوپر آلیاژها.

ممکن است که شما نام بیشتر این آلیاژها را تا به حال نشنیده باشید اما باید بدانید که این ها همگی در دنیای ساخت و ساز وسایل هوایی به کار می روند. یکی از نکاتی که باید درباره ی فلزات به کارز رونده در ساخت یک هواپیما بدانید این است که درصد استفاده از آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد بسیار بیشتر از سایر فلزها در ساخت هواپیما است و به هیمن خاطر آلیاژهای خاصی که در جاهای خاصی مثل اجزای داخلی موتور هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار استفاده می شود.

در دنیای امروزی کامپوزیت ها به طور زیادی در سازه وسایل هوافضایی استفاده می شوند. مهم ترین خاصیت این مواد وزن بسیار پایین و استحکام بسیار زیاده و این یک اصل مهم در مهندسی سازه است. قسمت های اصلی یک وسیله ی یک هواپیما شامل بال، بدنه، دم، ارابه ی فرود، اجزای متحرک و سطوح قابل کنترل می‌باشد.

این قسمت ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. به صورت کلی کاربرد آلومینیوم در هواپیما اینگونه است که به عنوان متداول ترین ماده ی مورد استفاده در ساخت هواپیماها، به عنوان فلزی بسیار سبک است. استحکام آلیاژهای آئومینیومی بین 6 تا 8 برابر استحکام آلومینیوم خالص است. اصلی ترین کاربرد آلومینیوم در ساخت هواپیما، در ساخت اجزای خم شوند که به آن ها اصطلاحا اجزای خمشی می گویند استفاده می شود.

مهم ترین مزایای آلیاژ هایی همچون آلومینویم وزن پایین تولید آن به شکل های مورد نظر و دارای کارپذیری بالا است. می ریم به کاربرد، وزن بالای فولاد باعث محدود شدن کاربردش در اسکلت هواپیما می شود اما با این وجود کاربرد زیادی در بعضی از ساخت قسمت های مختلف اسکلت هواپیما دارد و در گذشته دیده شده است که تیرک اصلی و قسمت های دیگری در هواپیما همانند پوسته از انواع مختلف فولاد ساخته شده است.

جنس
تیتانیوم از آن دسته آلیاژهای بسیار مستحکمی هستند که وزنشان از آلیاژهایی همانند آلومینیوم بیشتر است اما در بعضی موارد جایگزین بسیار خوبی بوده است. به طور مثال فلزی همانند تیتانیوم تقریبا 9 درصد وزن هوایماهای بوئینگ را به خود اختصاص داده است.

از تیتانیوم به صورت یک نوار یا حلقه ی باریک بر روی اسکلت آلومینیومی بدنه می کشند تا از بزرگ شدن ترک های آن جلوگیری نمایند. مخازن سوخت موشک ها و سازه ی ماهواره ها هم بخش های هستند که در ساخت آنان از تیتانیوم استفاده می شود. فلز بعدی که آن را به شما توضیح خواهیم داد، کامپوزیت است.

در واقع کامپوزیت از چند نوع ماده ی مختلف ترکیب شده است که استحکام سازه یا قطعه ی ساخته شده از استحکام مواد یا اجزاء تشکیل دهنده اش، بسیار بالاتر است. کامپوزیت ها در واقع، ئ مواد نسبتا جدیدی در صنعت هوافضا هستند و به علت نسبت استحکام به وزن بالا، توجه ویژه ای به آن ها می شود.

الیاف ها نیز همانند پارچه هستند و از جنس الیاف های مختلفی همانند شیشه، کربن، کولار و … ساخته می شوند. سایر مواد هم استفاده از ان ها به این صورت است که گاهی در بعضی از قسمت های اسکلت هواپیما، محل های خاص با شرایط خاص وجود دارند که به عنوان مثال می توانیم از اتصالات نام ببریم و بنابراین ممکن است که سایر مواد نیز در ساخت سازه ی اسکلت هواپیما به کار گرفته شود اما با این مقدار بسیار محدود است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>