اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در حالی که دو سوخت اصلی خودرو یعنی بنزین و گاز در بسیاری از خودروها مورد استاده قرار می گیرند و این سوال برای بسیاری به وجود می آید که تفاوت این دو سوخت چه از لحاظ فنی و موتوری و چه از دید اقتصادی و محیط زیست در چیست؟، لذا زینگ سعی بر این کرده است که به تفاوت دو سوخت متداول در کشور یعنی بنزین و CNG از منظرهای مختلف پرداخته و مزایا و معایب هر دو به اختصار ذکر نماید.

مقایسه از نظر زیست محیطی
ترکیبات موجود در گاز باعث می شود که CNG، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظرآلاینده های خروجی اگزوز بوده است. میزان آلاینده های خروجی از اگزوز که اندازه گیری شده نشان می دهد CNG سوختی به مراتب سالمتر از بنزین است.

مقایسه سالم تر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که به واسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی ازآلودگی، جان انسان های زیادی گرفته شده که می توان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال 1930 نام برد که به واسطه تجمع آلودگی های ناشی ازکارخانجات در یک روز 40 نفر به واسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال 1952 در شهر لندن تجمع آلودگی های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان 4000 نفر گردید، اشاره نمود و همین عوامل باعث شد تا توجه جهانی نسبت به سمت حفاظت محیط زیست و مسائل ناشی از جلب شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن با آلودگی هوا و حفاظت محیط زیست بسته و مقررات خاصی در رابطه با انتشار آلاینده ها به خصوص در زمینه خودروها وضع گردد.

مقایسه از نظر اقتصادی
از آنجا که میزان منابع نفت و همچنین برداشت از منابع نفت بسیار سخت تر می باشد و از آنجا که کشور ما در آینده نزدیک دیگر یک کشور نفت خیز نبوده، اما میزان ذخایر گاز طبیعی در کشور حدود 25 تریلیون متر مکعب بوده که برای مصرف 250 ساله است و از این نظر مقام دوم ذخایر گازی دنیا را دارا بوده و چون این گاز را به راحتی قابل پمپاژ کردن است، بنابراین خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.

وجود شبکه عظیم خط لوله گاز طبیعی در اقصی نقاط ایران وجود این گاز را در همه جا در دسترس قرار داده بنابراین هزینه حمل و نقل این گاز نیز بشدت کاهش یافته است. همچنین مقایسه قیمت های میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت یک لیتر بنزین 47 سنت و قیمت معادل گاز CNG این مقدار سوخت بنزین 10 سنت بوده که به وضوح نشانی ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین می باشد.

البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سوخت CNG به جای بنزین نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتری داشته و هزینه ابعاد هر ایستگاه سوختگیری CNG حدود 8 برابر هزینه ایجاد یک جایگاه سوختگیری و بنزین بوده که مطابق با برنامه های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار بر این گرفته است که در پایان سال 84، 300 جایگاه سوختگیری CNG در نقاط مختلف کشور احداث و به بهره برداری برسد که در این صورت امکان سوختگیری در سراسر کشور امکان پذیر خواهد بود.

مقایسه از نظر فنی و موتوری خودروهای گاز سوز و بنزین سوز
در خودروی گازسوز بعلت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن در منطقه احتراق، ورودی سوپاپها، سرپیستونها و شیارهای رینگها، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش همچنین بعلت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آن ها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد.

از دید فنی خودرویی که از گاز استفاده می کنن با توجه ترکیبات گاز که به نسبت بنزین از خشکی بیشتر و در نتیجه کارکردن سخت تر موتور خودرو می شود، و از آنجا که خودروهای گازسوز از فرآینتد و قطعات بیشتری در موتور خودرو بهره می برند در نتیجه هزینه بالاتر نگهداری را شامل می شوند.

مقایسه از نظر پیمایش خودرو
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه سوختگیری تا فشار 200 تا 220 بارمتراکم نوده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک چهارم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین و چهار برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوختگیری دارد و می توان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودروهای با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده می باشد. و این روز ها با صف های بلند و گاها ساعتی در شهر های بزرگ خودروهای بنزین سوز در این ضمینه پیشتاز می باشند.

بحث و نتیجه گیری
در حالت کلی هر کدام از دو نوع سیستم سوخت بنزین و CNG دارای مزایا و معایبی بوده که باید با در نظر گرفتن این موارد نسبت به ارجعیت داشتن یکی نسبت به دیگری اقدام کرد که در زیر به پاره ای از این موارد اشاره شده است.

معایب خودروهای گاز سوز

  • سنگین بودن تجهیزات.
  • گرانی تجهیزات مربوطه.
  • طی نمودن مسافت کمتر به ازاء یک بار سوختگیری.
  • کاهش قدرت و راندمان موتور.

مزایای خودروهای گاز سوز

  • به مراتب ارزان بودن سوخت CNG.
  • آلودگی کمتر محیط زیست.
  • افزایش عمر مفید خودرو.
  • تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا 32هزار کیلومتر دوام دارد ولی در موتورهای گازسوز این عدد به 120هزار کیلومتر افزایش می یابد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
سراوانی حکیم:
سلام ایاماشین یکسره با دوگانه فابریک کار کنم خراب میشه بااین که اول روی بنزین بعد خودش روی گاز می ره ایاموتور خراب میشه پراید هست مدل 93 ممنون میشم جواب دهید باتشکر
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>