اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لرزش به هنگام ترمزگیری یکی از موارد رایج لرزش فرمان خودرو است که می تواند باعث آزردگی خاطر راننده گردد. دلایل لرزش فرمان خودرو به هنگام ترمزگیری عبارتند از:

لرزش فرمان به دلیل مشکل در روتورهای ترمز
مکانیزم ترمزگیری به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به دیسک هایی چسبیده می شود و در اثر اصطکلاک به وجود آمده انرژی جنبشی خودرو به صورت گرما تلف می شود؛ این دیسک ها همان روتورهای ترمز هستند.

در هر بار ترمزگیری مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف می شود که همین امر باعث می شود که ضخامت آنها کاهش یابد که این امر باعث کاهش کارآیی روتورها می شود در نتیجه زمانی که ترمز می نمایید مخصوصا در سرعت های بالا، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان منتقل می شود.

تاب داشتن دیسک ترمز
تاب داشتن دیسک ترمز باعث آن خواهد شد که اتصال مناسبی بین لنت ها و دیسک وجود نداشته باشد در نتیجه این تاب به لنت ترمز و در نهایت به فرمان منتقل گردد.

 خرابی کالیپر ترمز
اتصال لنت های ترمز به روتورها از طریق کالیپرها انجام می شود بدین ترتیب که در داخل کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت ها را به روتورها اعمال می کنند. در واقع این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند؛ حال چنانچه کالیپرها دچار مشکل شده باشند تماس یکنواختی بین لنت ها و روتورها ایجاد نشده و در نتیجه منجر به ایجاد لرزش می شود که این لرزش در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می دهد.

سفت شدن ترمز
در حالت کارکردی عادی سیستم ترمز، با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت می کند حال چنانچه پدال ترمز خودرو سفت بوده و یا به اصطلاح چوب شود می تواند موجب لرزش فرمان خودرو گردد.

مشکلات سیستم تعلیق
یکی از دلایل لرزش فرمان به هنگام ترمزگیری می تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر فقط از عهده یک مکانیک خبره ساخته است.

لرزش فرمان در سرعت های بالا
یکی دیگر از موارد شایع لرزش فرمان خودرو، لرزش در سرعت های بالا است که می تواند از موارد زیر ناشی گردد:

بالانس نبودن چرخ ها
عدم تعادل در چرخ ها، باعث ایجاد فشار نامتعادل بر روی چرخ ها شده و با افزایش سرعت خودرو، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدیدتر حتی احساس لرزش در کابین خودرو می نماید.

خرابی بلبرینگ ها
خرابی بلبرینگ های یکی دیگر از عواملی است که می تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد. خرابی بلبرینگ ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید.

تنظیم نبودن فرمان
تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ ها است. فارغ از لرزش فرمان، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید چراکه عدم میزان بودن فرمان می تواند خرابی های جدی تر را به وجود آورده و هزینه های گزافی را به شما تحمیل نماید.

خرابی میل تعادل
همانطور که از اسم این قطعه بر می آید وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقیسم نیرو بین چرخ ها مورد استفاده قرار می گیرد. تقسیم نامتعادل نیرو بین چرخ ها، علاوه بر فرسایش نامتعادل چرخ ها باعث ایجاد لرزش در فرمان می گردد.

خرابی کمک فنرها
کمک فنرها یکی از حیاتی ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و به مانند خط مقدم در جهت گرفتن دست اندازها و ناهمواری های جاده عمل می کنند. خرابی یا فرسودگی کمک فنرها، باعث انتقال لرزش های جاده به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک فرمان می شود.

خرابی میل فرمان
میل فرمان معیوب، منجر به سایش نامتعادل چرخ ها و در نتیجه عدم تعادل در چرخها می گردد. عدم تعادل در چرخ ها نیز، لرزش فرمان را در پی دارد. شایان ذکر است خرابی میل فرمان حتی می تواند بریدن فرمان نیز گردد.

شل بودن اتصالات چرخ ها
گاهی شل بودن پیچ های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می گردد که یا یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است.

خرابی سیبک
سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمانپذیری خودرو، تا حدود زیادی به عملکرد آن وابسته است؛ در واقع، چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ ها منتقل می گردد. چنانچه سیبک خراب شده و یا دارای لقی بیش از حد باشد؛ می تواند لرزش فرمان را در منتج گردد.

خرابی شاسی خودرو
چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی (اغلب تصادف) دچار مشکل شده باشد این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده بلکه باعث معیوب شدن جلوبندی و سیستم تعلیق نیز می گردند. جلوبندی و از جمله سیستم تعلیق ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است.

موارد فوق جزء شایعترین عوامل ایجاد لرزش در فرمان اتومبیل بوده و همواره باید از آن ها دوری جست. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گهگاه فرمان خودرو فقط در یک محدوده سرعت خاص مثلا بین 90 تا 100 کیلومتر برساعت دچار لرزش بوده و در سرعت های بالاتر یا پایین تر لرزشی وجود ندارد که این امر عمدتا ناشی از عدم تعادل چرخ ها بوده و در این سرعت ها، لرزش به فرمان منتقل می گردد. این مورد آنچنان که باید جدی نیست و با ایجاد تعادل بین چرخ ها قابل رفع است ولیکن اگر لرزش فرمان شروع شده و متوقف نمی گردد حتما باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>