اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قطع به یقین اولین مظنون در این نوع لرزش ها، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ دنده است. درواقع زمانیکه شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می دهید با وجود آنکه موتور روشن است؛

نیروی حاصل از آن به چرخ دنده ها منتقل نمی شود. نحوه به حرکت در آوردن خودرو به این صورت است که ابتدا باید پا را بر کلاچ نگه داشته و سپس خودرو را در دنده 1 قرار داده و سپس پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شده، در واقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم کلاچ قرار داشته و وقت آن است که پا را به طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید.

در اثنای همین نیم کلاچ شاید لرزش های شدیدی را احساس نمایید که چندان به مذاقتان خوش نیاید. همانطور که عنوان شد به احتمال زیاد، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن ها میپردازیم.

فرسودگی فنرهای خورشیدی
فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می شود انتقال نیرو به دیسک است. این فنرها پس از کلاچ های پی درپی، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آنکه به هنگام حرکت می تواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز، راننده این لرزش ها را حس خواهد نمود.

چرب بودن کلاچ
چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.

تمام شدن صفحه کلاچ
صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد، البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و … این عدد می تواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد. یکی از مهم ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ می توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده های سنگین در سربالایی های نیمه شدید و … اشاره نمود.

 مشکل در فلایویل
نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه دنده منتقل می گردد؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته می شود، می تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بینجامد.

خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی
از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ، به مقدار فراوان بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید. کم گاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و …. با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی می توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب های مالی و معنوی گردید.

البته بد نیست به صورت خلاصه به لرزش های کلی خودرو اشاره داشته باشیم و این که لرزش خودرو فقط مختص به زمان حرکت نیست و در هر لحظه ای حتی در جا کار کردن ممکن است این لرزش موجب بهم ریختن تمرکز و تفکر شما شود.

لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است به دلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت به دلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد.

مشکلات موتور که موجب لرزش خودرو می شوداین اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که شما پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید که علت آن هم مربوط به سوخت نا مناسب فیلتر خراب و عدم کارکرد مناسب شمع‌ها است.

لرزش خودرو به دلیل مشکل در سیستم اکسل
همه ما می دانیم که خودرو از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است که به صورت منظم در کنار یکدیگر کار خود را انجام می دهند اما اگر به هر دلیلی یک بخش دچار مشکل شود عملکرد خودرو را دچار مشکل می کند.

یکی از قطعاتی که موجب حرکت نرم خودرو شما می شود اکسل خودرو می باشد که در صورت ایجاد مشکل در این قطعه شما در سرعت های بالا احساس لرزش در خودرو می کنید.اگر در سرعت های بالا این لرزش را در خودرو خود حس میکنید میل گردان و توپی چرخ را چک کنید که مبادا دچار مشکل شده باشند.

لرزش خودرو به دلیل بالانس نبودن چرخ ها

  • مهره های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند
  • در دوره های مشخص بلبرینگ چرخ هارا چک کنید
  • در هنگام تعویض بلبرینگ ها سیبک را نیز چک کنید که دچار مشکل نشده باشند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عادل عبدالهی:
علت خرابی دیکس وصفحه است
فرزان:
باسلام واحترام علت لرزش ماشین 206 tu5هنگام حرکت در دنده 1 خواهشن راهنمایی بفرمائید ممنون میشم . ویا آدرس مکانیکی معتبر ارسال بفرمائید. باتشکر
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

اکبر:
سلام پیکان وانت مدل 92 امسال 3 بار صفحه کلاج کامل تعویض کردم یک هفته پیش مجددا صفحه کوبوندم فراور تراش داد بازم هنگام حرکت دنده یک ماشین می لرزه خسته شدم چکار کنم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>