اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رسوبات

موتورهای درون سوز مانند اسب های کاری هستند. این موتورها به ما اجازه می دهند، دور کشور رانندگی کنیم، وقتی برق قطع می شود نیروی برق خانه هایمان را تأمین کنیم و بسیاری کارهای دیگر، اما متأسفانه همان چیزی که آن ها را به کار می اندازد، یعنی احتراق، رسوباتی تولید می کند که در نهایت می‌تواند به موتور آسیب برساند. رسوب ها ممکن است در اثر واکنش های متفاوتی که درون موتور صورت می گیرند ایجاد بشوند. هم در موتورهای کاربراتوری و هم در موتورهای انژکتوری، هنگامی که بنزین از میان لوله ها عبور می کند، مقادیر کمی از آن تبخیر شده و روی لبه سوراخ های باریکی که باید از میان شان عبور کند، رسوب می کند.

در موتورهای انژکتوری، بنزین در کنار سوپاپ های هوا پاشیده می شود و حرارت سیلندر می تواند باعث شود مقداری از بنزین در این مرحله خشک بشود و روی سر سوپاپ رسوب کند. البته بنزینی که تازه وارد سیلندر می شود می تواند رسوباتی که روی سر سوپاپ ها جمع می شوند را بشوید و موتور را تمیز کند. مورد دیگری که باعث تشکیل رسوب می شود، خود عمل احتراق است.

بهتر است بدانید رسوب کربن محصول جانبی احتراق یا ترکیب بنزین با اکسیژن است. با گذشت زمان این رسوب ها روی هم جمع شده و ممکن است مصرف سوخت را بالا ببرد، توان موتور را پایین بیاورد و باعث بشود موتور خوب کار نکند. با این که رسوبات فقط در داخل سیلندر شکل می گیرند ولی می توانند به سایر قسمت های موتور نیز بروند و باعث ایجاد مشکلاتی بشوند.

از آن جایی که رسوب آهسته آهسته در درون موتور شکل می گیرد، ممکن است تا مدت ها متوجه آن نشوید ولی در نهایت نیروی موتور را خواهد گرفت و اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد ممکن است باعث بروز مشکلات جدی بشود. ادامه مطلب را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد ابزار و لوازم مورد نیاز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

برطرف کردن رسوب های موتور می توانید یک مکمل جرم گیر داخل باک بریزید یا به صورت دستی بخش هایی از موتور را تمیز کنید. ابزارهایی که به آن احتیاج دارید بستگی به قسمتی از موتور دارد که می خواهید رسوبات را از آن جا تمیز کنید. در بسیاری از اوقات می توان برای تمیز کردن انژکتور، سوپاپ هوا و اتاقک احتراق از مکمل های جرم گیر استفاده کرد. انژکتوردارای سوراخی تقریباً به ضخامت موی انسان است، به این ترتیب حتی رسوبی به اندازه ده درصد قطر تار یک مو می تواند نیرو و واکنش موتور را پایین بیاورد.

رسوب هایی که در اتاقک احتراق شکل می گیرند باعث می شوند موتور به بنزینی با اکتان بالاتر احتیاج داشته باشد و یا حتی احتراق نارس صورت بگیرد که هر دو موجب می شوند هزینه بیشتری برای سوخت پرداخت کنید. رسوب بر روی سوپاپ هوا نیز می تواند باعث واکنش کم موتور بشود. برای زدودن این نوع رسوب، به تنها چیزی که نیاز دارید یک ظرف مکمل جرم گیر موتور است.

فرمول بسیاری از مکمل هایی که در فروشگاه های لوازم اتومبیل به فروش می رسند به گونه ای است که می تواند همزمان رسوب های کاربراتور، انژکتور و سوپاپ هوا را برطرف کند. منطقه دیگری که رسوب در آن شکل می گیرد و مجبورید آن را به صورت دستی تمیز کنید، بدنه داخلی دریچه گاز است. برای این کار می‌توانید از اسپری مخصوص دریچه گاز کمک بگیرید یا از برس مخصوص (Intake Snake) یا ابزار مشابهی بهره بگیرید.

با ابزاری که در دست دارید، محفظه ورودی هوا و هر قسمت دیگری که به طور مستقیم به دریچه گاز مرتبط است را تمیز کنید. برای این کار می توانید از پبچ گوشتی و انبردست نیز استفاده کنید. اگر نمی خواهید ابزار خاصی خریداری کنید، می توانید از یک مسواک نرم و یک مایع شوینده ملایم نیز کمک بگیرید. مراقب باشید که مسواک می تواند به سنسورهای داخل دریچه گاز آسیب برساند. از طرفی فرمول مواد جرم گیر نیز ممکن است بیش از حد برای قسمت داخلی دریچه گاز قوی باشد، به همین خاطر استفاده از مسواک یا ابزاری مشابه بیشتر توصیه می شود. فقط اطمینان خاصل کنید که راهنمایی ها را به دقت دنبال می کنید.

رسوب

تمیز کردن رسوبات موتور
همانطور که پیشتر گفته شد، تمیز کردن قسمت های کثیف موتور به وسیله مکمل های جرم گیر، آسان ترین روش است. در این روش کافی است به فروشگاه مربوطه بروید، نوع جرم گیری که می خواهید را انتخاب و راهنمایی هایی که روی آن نوشته شده است را دنبال کنید. مکمل ها معمولاً بسته به نوع موتور و فاصله زمانی بین استفاده از آن ها، با هم فرق دارند.

اما گر دوست دارید خودتان به صورت دست دریچه گاز را تمیز کنید، باید آماده باشید دست هایتان حسابی کثیف بشوند. باید محفظه هوای ورودی، وایر سنسورها و هر چیز دیگری که به آن متصل است را تمیز کنید. وقتی دریچه گاز باز است، بهتر است موتور را روشن نکنید. روشن کردن موتور در این مرحله ممکن است تنظیم موتور را به هم بزند و لازم باشد که وضعیت آن به دقت مورد بررسی و رفع عیب قرار بگیرد. برای دیدن قسمت داخلی دریچه گاز از چراغ قوه استفاده کنید تا رسوبات تشکیل شده در جداره داخلی آن را ببینید.

با این که مواد جرم گیر قوی می توانند رسوب را بر طرف و روند تشکیل آن را کند کنند، از طرفی می توانند به سنسورها و کاسه نمدها آسیب برسانند. استفاده از ابزارهای دیگر، حتی مسواک نرم نیز می تواند به برخی از قسمت ها آسیب برساند. بنابراین بهتر است حتماً از ابراز مخصوص این کار استفاده کنید که فقط به همین منظور طراحی شده اند. در صورت امکان یک وسیله پلاستیکی انعطاف پذیر پیدا کنید که بتواند بدون نیاز به خراشیدن، رسوب ها را برطرف کند.

اگر از ابزار مخصوص استفاده کنید، دارای نوکی است که از قبل به میزان مناسبی مایع جرم گیر آغشته شده است و به قسمت د اخلی دریچه گاز آسیبی نخواهد رساند. ابزار را روی کل قسمت داخلی بکشید تا زمانی که همه رسوب ها برطرف بشوند. پس از انجام این کار، یک بازرسی چشمی انجام بدهید تا مطمئن شوید همه قسمت ها تمیز شده اند، سپس محفظه ها، وایرها و بست ها را به سر جایشان برگردانید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مکاییل احمدی:
برای رسوب موتور سیکلت خوب است ؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>