اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عملکرد گیربکس با کلاچ دوگانه
گیربکس با کلاچ دوگانه و یا گیربکس دوکلاچه که با نام گیربکس DCT( Dual Clutch Transmission) شناخته می‌شود.در واقع از دو کلاچ در کنار یکدیگر که هر کدام به یک شفت مستقل متصل هستند، استفاده می‌کند. به این شکل که چرخ دنده های فرد بر روی یک شفت و چرخ دنده های زوج نیز بر روی یک شفت دیگر و نصب می‌شود.

برای مثال در یک خودرو 6 سرعته با گیربکس دو کلاچه، دنده های 1، 3، 5 بر روی یک کلاچ و شفت خارجی قرار می گیرند و دنده های 2، 4، 6 بر روی شفت داخلی و کلاچ دیگر نصب می شود. با توجه به این ساختار در این نوع گیربکس ها ارتباط بین موتور و گیربکس هیچ گاه به طور کامل قطع نمی شود و انتقال نیرو به صورت مداوم صورت می پذیرد که همین موضوع، عاملی است که باعث بهتر بودن عملکرد این نوع گیربکس ها می شود.

در سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه به مانند گیربکس دستی خبری از پدال کلاچ زیر پای راننده نیست و همینطور همانند سیستم گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاوری نیز در این نوع گیربکس ها استفاده نمی شود. سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی برای تعویض و جابه جایی دنده ها استفاده می کند.

این نوع گیربکس ها از دو نوع صفحه کلاچ استفاده می کنند که به صفحه کلاچ های خیس و خشک معروف هستند. صفحه کلاچ های خشک که از یک سیال مانند روغن در بین صفحات استفاده می کند و موجب پایین آوردن اصطکاک و دمای کارکرد می شود که در گشتاورهای بالاتر این نوع صفحات کاربرد بیشتری دارند.

در مقابل صفحه کلاچ خشک از این قابلیت بهره مند نیست و در خودروهای شهری و اقتصادی با گشتاور های پایین تر مورد استفاده قرار می گیرد چراکه هزینه های تولید و ساخت این نوع گیربکس ها پایین تر است.

سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه با بهره مندی از این مزیت ها موجب می شود تا انتقال قدرت از موتور به گیربکس به طور مداوم باشد و از این رو در هنگام تعویض دنده هیچگونه ضربه و تکانی در خودرو مشاهده نمی‌شود و تعویض های نرم و بی سر و صدایی را انجام می دهد.

به دلیل اینکه برای همه دنده ها ارتباط کامل با موتور قطع و دوباره وصل نمی شود، خودرو های بهره مند از سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه رانندگی لذت بخش و روانی را ارائه می دهند.

مزایا و معایب سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه
گیربکس با کلاچ دوگانه یا گیربکس دو کلاچه با توجه به انتقال نیرو از موتور به گیربکس بدون قطع شدن و استفاده از دو شفت و کلاچ برای دنده های زوج و فرد موجب تویض دنده آرام تر، بی صداتر و بدون ضربه می‌شود که باعث ایجاد یک رانندگی بدون سر و صدا می شود.

همچنین به این دلیل که هیچ اختلالی در جریان انتقال نیرو از موتور به گیربکس صورت نمی پذیرد شاهد مصرف سوخت پایین تر در این نوع گیربکس ها نسبت به نمونه های دیگر هستیم. در این نوع گیربکس ها با قرارگیری شیفت تر تعویض دنده پشت فرمان می توان تعویض دنده را به صورت دستی انجام داد و رانندگی هیجان انگیزی را تجربه کرد. یکی دیگر از مزایای این نوع گیربکس ها تعویض سریع دنده ها است و در بین تمام نمونه های گیربکس بالاترین سرعت تعویض دنده مربوط به سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه است.

با وجود مزیت های بالای این نوع گیربکس، تنها ایرادی که به این گیربکس های دوکلاچه وارد است، پرهزینه بودن طراحی، تولید و همچنین سخت و هزینه بر بودن تعمیرات گیربکس به واسطه پیچیده تر بودن آنها است. که همین مساله استفاده گسترده از این نوع گیربکس در تمامی خودروها را به چالش می کشد و تنها بر روی خودروهای با کیفیت و با قیمت بالا، شاهد استفاده از سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه هستیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>