اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چرخ ماشین های درون سوز با نیروی حاصل از آتش و انفجار می چرخد، برای برپا کردن آتش در این موتورها به سوخت، هوا و جرقه نیاز داریم که وظیفه‌ی سوخت رسانی تا مدت ها بر عهده ی کاربراتور بود که از اوایل دهه نود میلادی جای خود را به سیستم سوخت رسانی انژکتوری دادند.

سر و کلّه سیستم های انژکتوری در تولیدات ایرانی، در اوایل دهه هشتاد شمسی پیدا شد و مدت زیادی طول کشید تا در بین مکانیک ها و مالکان خودرو ها جا باز کنند. سیستم های انژکتوری در حال حاضر محبوبیت فراوانی پیدا کرده اند، ولی هنوز هم هستند کسانی که نمونه های کاربراتوری را به انژکتوری ترجیح می‌دهند.

قرار است دو سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری را در برابر هم قرار بدهم و از معایب و مزایای هر یک بگویم.اگر بین انتخاب خودروی انژکتوری و کاربراتوری دوبه شک هستید، این نوشته می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد، پس با کارنوتر همراه باشید.

مصرف سوخت
در سیستم های انژکتوری امروزی، مقدار سوخت تزریقی از طریق اطلاعات به دست آمده از سنسورهای مختلف و با دستور مغز الکترونیکی خودرو-ECU پاشش می شود، در مقابل در کاربراتور خبری از منطق و محاسبه نیست و مصرف سوخت نسبت به نمونه های انژکتوری بالاتر است.علاوه بر این، نازل های انژکتور برخلاف کاربراتور، سوخت را با فشار بالا و به صورت پودر شده به درون محفظه احتراق تزریق می کنند و این دلیل دیگری برای اشتهای کمترشان است.

آلودگی محیط زیست
هر چقدر مصرف سوخت بالاتر باشد، دی اکسید کربن بیشتری از اگزوزها خارج می شود. پس سیستم سوخت رسانی انژکتوری، دشمنی کمتری با محیط زیست و لایه اٌزون دارد.اگر طرفدار محیط زیست هستید، اینفوگرافیک همه چیز در مورد خودروهای برقی را ببینید.

قدرت و بازدهی
در سیستم سوخت رسانی انژکتوری برخلاف کاربراتوری، سوخت رسانی برای هر سیلندر به صورت جداگانه انجام می پذیرد (از کاربراتورهای مسابقه ای با سوخت رسانی اختصاصی برای هر سیلندر فاکتور گرفتم، چون عمومیت کمتری دارند) و ECU مقدار پاشش و زمان درست جرقه زنی را تعیین می کند؛ همین دلایل باعث می شود که انژکتوری ها، نیرویی در حدود 10% بیشتر از کاربراتوری ها تولید کنند و علاوه بر کارکرد نرم تر موتور، عکس العمل سریع تری به پدال گاز داشته باشند.

زیبایی
قطعات مکانیکی و الکترونیکی بیشتر در سیستم سوخت رسانی انژکتوری، باعث درهم ریختگی ظاهر موتور در زیر کاپوت می شود، به همین دلیل بیشتر سازندگان امروزی با یک کاور پلاستیکی سعی در زیبا سازی فضای موتور دارند.

تطبیق پذیری
نازل انژکتورهای سوار شده بر روی ریل سوخت وظیفه سوخت رسانی برای هر سیلندر را دارا هستند.اگر با خودروی کاربراتوری به شمال کشور سفر کرده باشید، قطعاً متوجه کارکرد نامنظم موتور خواهید شد.موتورهای کاربراتوری به تغییر ارتفاع از سطح دریا حساسیت دارند و با تغییر ارتفاع مجموعه ی کاربراتور و دلکو نیاز به تنظیم مجدد پیدا می کنند، حال آنکه موتورهای انژکتوری به واسطه داشتن سنسورهای مختلف در تشخیص تغییر ارتفاع به درستی عمل خواهند کرد.علاوه بر این انژکتوری ها در سیاه زمستان هم به راحتی روشن می شوند و دردسرهای کاربراتی ها را ندارند.

کاربر محور بودن
تعداد زیادی از این مدل کاربراتور در کشورمان موجود است، این نمونه روی پیکان و آردی خدابیامرز سوار می شدند.سیستم های انژکتوری به دلیل وجود ECU، وجود ایراد در سنسورها را تشخیص داده و با روشن شدن چراغ چِک انجین، راننده را از مشکل با خبر می سازد، ولی در کاربراتوری ها وجود عیب و ایراد، تنها به وسیله نیروی انسانی تشخیص داده می شود.علاوه بر این در انژکتوری ها، خبری از اهرم ساسات و مشکلات مربوط به خفه کردن و این ها نیست و در مجموع کاربر پسندتر هستند.

تعمیرات و عیب یابی
سیستم کاربراتور به دلیل داشتن اجزاء و پیچیدگی کمتر، در اصطلاح تعمیرکاران خوش دست تر است.گاهی سیستم هوشمند عیب یابی در انژکتوری ها به درستی عمل نمی کند و در صورت وقوع چنین مشکلی، رفع عیب تنها به وسیله نیروی کارآزموده و صرف زمان بیشتر انجام می پذیرد.از طرف دیگر تعمیرات و سرویس کاری کاربراتور، با در اختیار داشتن چند مدل ابزار و قطعه یدکی به آسانی حتی در منزل قابل انجام است ولی برای انژکتوری ها خیر.

سرویس و نگهداری
در سیستم کاربراتوری، قطعات متحرک مکانیکی بیشتری وجود دارد، بنابراین نیاز بیشتری به توجه و رسیدگی دارد.

به صرفه بودن
هزینه تعمیرات در سیستم سوخت رسانی انژکتوری، به دلیل وجود قطعات متعدد الکترونیکی بالاتر است.البته در صورتی که از خودروهای داخلی فاکتور بگیریم، سیستم های انژکتوری معمولاً در دوره ی زمانی طولانی تری نیاز به تعمیر پیدا می کنند.

نتیجه گیری
کاربراتور در کنار معایبی که دارد، اما به دلیل سادگی و تعمیرات آسان و قیمت ارزان تر هنوز به صورت گسترده‌ای در موتورسیکلت ها، هواپیماهای سبک و خودروهای باربری تجاری استفاده می شود.در طرف دیگر اما، سیستم سوخت رسانی انژکتوری برای هر خودروی مدرن و امروزی لازم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>