اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انتخاب مدیر عامل و مدت مدیریت
هیات مدیره باید اقلاَ یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت برگزیند و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق الزحمه او را تعیین کند. در صورتی که مدیر عامل عضو هیات مدیره باشد، دوره مدیریت او از مدت عضویت او در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود. مدیر عامل شرکت نمی تواند در عین حال رئیس هیات مدیره همان شرکت باشد، مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی. هیات مدیره در هر موقع می تواند مدیر عامل را عزل نماید. ( ماده 124 لایحه اصلاح قانون تجارت و تبصره آن)

داشتن مدیر عامل برای شرکت سهامی عام یا خاص، الزامی است.در این خصوص تصریحی در لایحه مزبور مشاهده نمی شود.ولی این الزام، از عبارت اول ماده 124 فوق الذکر که هیات مدیره را ملزم به انتخاب مدیر عامل می کند، مستفاد می گردد.

انتخاب مدیر عامل باید در جلسه رسمی هیات مدیره به عمل آید.چون قانون اکثریت خاصی را برای انتخاب مدیر عامل مقرر نداشته، پس باید گفت که تعیین مدیر عامل مانند سایر تصمیمات هیات مدیره باید با اکثریت آراء حاضران در جلسه رسمی آن صورت گیرد مگر آن که در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد.
از قید (اقلاَ) در بیان عبارت اول فوق الذکر ماده 124، معلوم می شود که هیات مدیره می تواند بیش از یک مدیر عامل برای شرکت انتخاب کند.مدیر عامل را می توان از بین اعضای هیات مدیره یا سهام داران شرکت یا خروج از آن انتخاب کرد.

نمایندگی و حق امضای مدیر عامل
مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیات مدیره به او تفویض شده است، نماینده شرکت محسوب است و حق امضاء دارد.معمولاَ اوراق عادی و نامه های شرکت به امضای مدیر عامل می رسد، ولی کلیه چک ها و قراردادها و اسناد و اوراقی که برای شرکت ایجاد تعهد می کند، به وسیله مدیر عامل و صاحب یا صاحبان امضای مجاز دیگر، امضا می شود.

در صورتی که هیات مدیره با استفاده از تجویز ماده 124، بیش از یک نفر به مدیریت عاملی شرکت برگزیند، لازم است که حدود اختیارات هر یک از آن ها را تعیین نماید.یا اگر قرار است اختیارات آن ها جمعی باشد در این صورت طریق تصمیم گیری آنان که به اکثریت یا به اتفاق آراء خواهد بود باید در اساسنامه پیش بینی شده باشد.مدیر عامل باید شخص حقیقی باشد.شخص حقوقی را نمی توان به سمت مدیر عاملی شرکت سهامی انتخاب کرد.

هیات مدیره باید با مدیر عامل منتخب، قرارداد استخدامی منعقد نماید و بلافاصله باید نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل را با ارسال نسخه ای از صورتجلسه هیات مدیره حاکی از انتخاب وی، به مرجع ثبت اعلام کند، تا پس از ثبت، در روزنامه رسمی آگهی شود.

حدود اختیارات و وظایف مدیر عامل:

  • حفظ اموال و اسناد شرکت.
  • مباشرت یا نظارت در تنظیم دفاتر قانونی.
  • ثبت و حفظ اموال و اسناد شرکت.
  • مباشرت یا نظارت در تنظیم دفاتر قانونی.
  • بت و نگاهداری حساب ها و رسیدگی به آن ها.
  • تهیه وسایل لازم و ایجاد امکانات مورد لزوم برای گردش عادی کار شرکت.
  • تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم به موقع آن به هیات مدیره.
  • استخدام کارمند و متخصص در مورد لزوم شرکت و نظارت و مراقبت در کار آن ها و تشویق مواخذه و در صورت ضرورت، اخراج آنان طبق مقررات قانونی و مقررات استخدامی شرکت.
  • نظارت و مراقبت در هزینه های شرکت با رعایت صلاح و غبطه شرکت.
  • انجام امور تجارتی و خرید و فروش طبق آیین نامه معاملات شرکت و در حدود موضوع شرکت.
  • طرح و اقامه دعاوی مربوط به شرکت در مجامع قضایی و وجوابگویی و دفاع از دعاوی علیه شرکت بالمباشره یا به وسیله نماینده یا وکیل.
  • نظارت بر حسن اجرای قراردادهای منعقد شده بین شرکت و اشخاص و شرکت های دیگر.
  • اجرای تصمیمات و مصوبات هیات مدیره و مجامع عمومی، نظارت بر اجرای صحیح و رعایت مقررات قانونی و اساسنامه و آیین نامه های داخلی شرکت و تصمیمات و مصوبات هیات مدیره و مجامع عمومی.
  • و غیره...

مدیر عامل می تواند در جلسات هیات مدیره بدون حق رای، شرکت کند.در صورتی که از طرف رئیس هیات مدیره اجازه داشته باشد، نیز در صورت لزوم در مواقع اضطراری، می تواند هیات مدیره را برای تشکیل جلسه دعوت نماید.

کلیه اعمال و اقدامات مدیر عامل در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است و نمی توان به عذر عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب وی، اعمال و اقدامات او را غیر معتبر دانست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>