اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ممکن است بخواهید که از روی کنجکاوی بدانید که در این سیستم پیچیده و بسته چه می گذرد. و اصطلاحاتی مانند: شش سیلندر، چهارسیلندر، میل بادامک، پیستون، سنسور انژکتور، دریچه های پاشش سوخت و … به چه معنی و مفهومی می باشند. پس یا فروش خودرو همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره موتور خودرو به دست آورید.

در این مقاله درباره اساس یک موتور بحث خواهد شد و سپس به جزئیات چگونگی اتصال قطعات به یکدیگر خواهیم پرداخت.هدف از یک موتور بنزینی تبدیل بنزین به حرکت است. بنابراین خودروی شما می تواند حرکت کند و ساده ترین راه برای ایجاد حرکت، مشتعل ساختن بنزین در داخل موتور است. بنابراین موتور ماشین یک موتور احتراق داخلی است. یعنی احتراق به صورت داخلی اتفاق می افتد.

دو نکته قابل توجه:

  • موتورهای دیزلی
  • موتورهای توربینی- گازی

موتورهای دیگری از قبیل موتور های احتراق خارجی نیز وجود دارد، موتور بخار در قطارهای قدیمی و قایق‌های قدیمی بهترین مثال از یک موتور احتراق خارجی است. سوختهایی از قبیل زغال سنگ، چوب، روغن و… در یک موتور بخار در بیرون از آن می سوزند و بخار تولید می کنند و بخار در داخل موتور ایجاد حرکت می کند.

موتورهای احتراق داخلی نسبت به موتورهای احتراق خارجی پر بازده هستند.(سوخت کمتری در هر مایل مصرف می کنند) به علاوه یک موتور احتراق داخلی نسبت به موتور احتراق خارجی معادل خود کوچک تر است. در ادامه به فرایند احتراق داخلی با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

احتراق داخلی:
اگر مقدار اندکی از سوخت با انرژی بالا (مانند بنزین) را در یک فضای کوچک و بسته مشتعل کنیم، انرژی باور نکردنی از انبساط گازها آزاد می شود. شما می توانید با استفاده از این انرژی یک سیب زمینی را تا 500 فوتی پرتاب کنید. در این مورد این انرژی تبدیل به حرکت سیب زمینی می شود، البته این انرژی را می توان برای اهداف مهم تری نیز استفده کرد.

به عنوان مثال، اگر بتوان یک چرخه ایجاد کرد که انفجارات شبیه این را صد بار در دقیقه انجام دهد و اینکه اگر بتوانید انرژی تولیدی از یک راه مفید مهار کنید چیزی به دست می آید که ساختار(هسته) موتور ماشین است. یعنی شروع حرکت خودرو و ساختار اصلی موتور خودرو تبدیل انرژی حاصل از سوخت و تبدیل به انرژی حرکتی است.

قسمت های اصلی موتور:
سیلندر قلب موتور است که پیستون در داخل آن بالا و پائین می رود. موتوهایی با یک سیلندر وجود دارند که از این نوع موتورها در ماشین های چمن زنی استفاده می شود. اما بیشتر خودروها بیشتر از یک سیلندر دارند (4، 6، 8 سیلندر). در یک موتور چند سیلندر، سیلندر ها معمولا در یکی از این سه حالت چیده می شوند:

  • خطی
  • خطی با زاویه
  • Vشکل (خورجینی)
  • تخت

موتورها خطی:
سیلندرها در یک خط و در یک ردیف مرتب شده اند، تمامی موتورهای 4 سیلندر دنیا ( یا بهتر بگوییم بیشتر آنها) به این ترتیب قرارگیری موجود هستند.

موتورهای تخت بیشتر به صورت قدرتی بوده و موتورهای سرعتی نیستند، به همین منظور تمام خودروهای دیزل سنگین، سعی بر این داشته که از این موتور استفاده نمایند، زیرا گشتاوری که در این موتورها برای سیستم های دیزلی یافت می شود، برای موتورهای دیگر کمتر وجود داشته.

موتورهای خطی با زاویه:
این نوع سیستم، به مانند همان سیستم خطی مستقیم، تمام سیلندرها در یک ردیف و در یک خط ( به همین دلیل سیستم خطی به inline نیز شهره هستند)، قرار داشته ولی تنها نکته ای که در این مهم جای دارد، زاویه قرار گیری سیلندرها نسبت به قائم، مابین 15 تا 60 درجه بوده، و دلیل این مهم استفاده از قابلیت موتورهای مورب ( خورجینی) بوده، که این موتورها دارای دور گیری بسیار بالایی می باشند، و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی، بتوانند قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی بوده ( منظور اینکه شتاب دهی خودرو را در دورهایی پایین نیز به راحتی میسر نمایند).

این موتورها از نظر ابعادی به مانند یک موتور خطی بوده و حتی تعمیرات آن نیز ساده تر بوده و به دلیل فضای اریبی که ایجاد می نماید، مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورند. موتور خودروهایی چون پژو 405 GLX و نیز BMW 320i از این نوع آرایش استفاده می نمایند.

موتور خورجینی:
سیلندرها در این حالت در دو ردیف که نسبت به یک دیگر زاویه مشخصی دارند قرار گرفته اند. این گونه موتورها، پس از آرایش خطی، معروف ترین مدل موتورها در میان خودرو سازان بوده. پیدایش این موتورها به دلیل این بوده است که گاهی خودرو سازان تا 12 سیلندر را در یک ردیف قرار می‌داده اند، که این خود باعث به وجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است.

به همین دلیل مهندسان در سال های میان جنگهای جهانی اول و دوم بسیار بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند ( متاسفانه منبع قابل اعتمادی برای تاریخچه این موتوها هنوز پیدا نشده است)، اوج استفاده از این موتورها در، جنگ دوم جهانی و بر روی دو رقیب دیرینه، یعنی هواپیماهای آلمانی ( موتور BMW V12) و هواپیماهای انگلیسی ( موتور مرلین V12 ساخته رولزرویس)، به وجود آمده است.موتورهای V6 نیز از سال‌های 1957 به بعد بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند.

این موتورها بیشتر در مواردی استفاده می گردند که، مهندسان نیاز به موتورهای سرعتی را احساس نمایند، زیرا موتورهای خورجینی دارای سرعت بسیار مناسبی بوده و عملا به این موتورها، موتورهای سرعتی گویند، اوج این ابتکارات و خلاقیت ها در خودروهای فرمولا 1 دیده می شود که موتورها تا دورهای 21000rpm نیز دوران داشته اند. این موتورها با وارد شدن به خط تولید کمپانی ها، خودروسازان بزرگ را در راه رسیدن به اهداف رویا پردازانه مهندسان و خواسته های مردم نزدیکتر نموده است.

نحوه قرار گیری سیلندرها به مانند حرف V در زبان انگلیسی می باشد، که در 2 ردیف، سیلندرها روبه روی یکدیگر قرار می گیرند، که با زاویه قائم، زاویه تندی می سازند ولی در اصل زاویه قرار گیری که این موتورها را با آن شناسایی می نمایند، زاویه ای است که با یکدیگر رعایت می نمایند را، این زاویه میان 2 بلوکه سیلندر وجود دارد.

موتور تخت:
سیلندرها در این حالت در دو ردیف مخالف همدیگر قرار دارند. موتور تخت یا به اصطلاح انگلیسی Flat Engineو یا به اصطلاح صنایع خودرو موتور بوکسوری که باز هم در زبان انگلیسی به Boxer Engine‏ شهره دارند، نوعی موتور احتراق داخلی است که پیستون های آن در امتداد صفحه افق جابجا می شوند. سیلندرها در دو طرف میل لنگ قرار دارند و هریک از پیستون ها توسط یک پین میل لنگ ( یا همان یاتاقانهای متحرک در اصطلاح عادی) کنترل می شوند. ایده مفهومی این موتور در سال 1896 توسط کارل بنز ارائه شد.

البته همگی ما این نوع آرایش موتور را به خودروی محبوب و مشهوری چون فولکس واگن بیتل ( همان فولکس قورباغه ای) شناخته ایم، که این خودروی محبوب و دوست داشتنی به دست کسی طراحی شده است که در جنگ جهانی دوم دوشا دوش هیتلر به طراحی اداوات نظامی پرداخته و پس از آن بنیانگذار شرکتی شده است که همه ما این شرکت را به نام خودرویی که تنها با 3 عدد به جهان معرفی شده است می شناسیم.

فرد مذکور جناب دکتر فردیناند پورشه بوده و خودروی معروف و محبوبی که صحبت آن به میان امده است 911 بوده است. موتور تخت ارتفاع کمتری نسبت به سایر موتورها از جمله موتور خطی دارد، که باعث پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و در نتیجه پایداری بهتر آن می شود. در خودروهایی مانند فولکس بیتل چهار سیلندر و پورشه 911 شش سیلندر، از موتور تخت در عقب ماشین استفاده شده که باعث می شود عرض زیاد موتور هیچ گونه مزاحمتی برای فرمان دهی خودرو ایجاد نکند و همچنین با حذف گاردان، اتلاف انرژی نیز کمتر باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>