اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خنک کننده

چگونه از داغ شدن روغن داخل سیستم موتور جلوگیری کنیم؟
روغن عامل حیاتی موتور بوده و همانند خون در سیستم موتور عمل می کند. سوال اساسی این است که چگونه از جوش آمدن خون خودرو جلوگیری کنیم؟

عاملهای خنک کننده در خودروها به دسته های ذیل تقسم می شوند:

  • سیستم خنک کننده اصلی (primary cooling system): که یا آب رادیاتور می باشد و از آن به عنوان مایع خنک کننده یا coolant نام می برند یا می تواند سیستم خنک کننده موتور از طریق هوا باشد.
  • سیستم خنک کننده ثانویه(secondary cooling system): که در همه موتورها روغن موتور یا روغن این نقش را برعهده دارد. گرچه اکثر مردم فکر می کنند که نقش روغن موتور روان کنندگی است ولی شاید کمتری کسی به نقش خنک کنندگی روغن موتور توجه نماید.

خنک کننده روغن موتور (engine oil cooler) چیست؟
خنک کننده روغن موتور به مثابه رادیاتور کوچکی است که در جلوی سیستم خنک کننده(coolant system) خودرو جایگذاری و نصب می شوند که دمای روغن را در حین عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده کاهش می‌دهد. خنک کننده روغن اساسا یک رادیاتور است که در آن به جای آب، روغن موتور جریان دارد.این سیستم هنگامیکه موتور روشن باشد عمل می کند.

کاهش دمای روغن موتور به ویژه در موتورهای خنک شونده با هوا فواید بسیار زیادی دارد. این رادیاتور خنک کننده همچنین می تواند در خنک کردن روغن دنده - فشار و دمای بالا- نیز به کار رود. یک کیت خنک کننده روغن موتور بین 50 تا 100 دلار قیمت دارد.

وقتی دمای نرمال موتور افزایش می یاید باعث می شود که موتور به انحا مختلف آسیب ببیند که شامل زوال و از بین رفتن سریع روغن موتور نیز می شود. تعویض روغن اغلب سبب حفظ و افزایش توان روانکاری می شود و یک سیستم خنک کننده روغن می تواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی تر حفظ نماید.

در اصل نقش ثانویه روغن موتورها خنک کردن موتور است. سیستم خنک کننده در مدلهای مختلف موتور سیکلت هارلی دیویدسون نیز به کار رفته و این سیستم اساسا یک رادیاتور است که از یک طرف آن روغن وارد و از طرف دیگر آن خارج می شود در میان این سیستم لوله های نازکی هستند که به تیغه هایی وصل می شوند که به طور موثر حرارت را پخش کرده و از بین میبرند داخل این سیستم ترموستات نیز کار می کند که مانع از جوش آمدن روغن می شود.وقتی که روغن وارد این سیستم می شود مقدار خیلی زیادی از حرارت خود را از دست می دهد.

تصور غلطی که در مورد سیستم خنک کننده روغن وجود دارد این است که این سیستم تنها در سرعتهای بالا کار می کند در حالی که در هنگام شرایط ترافیک یا در حال توقف نیز این سیستم فعال بوده و به کاهش حرارت روغن کمک می کند.

طراحی سیستم خنک کننده روغن موتور
همانند رادیاتورها خنک کننده های روغن موتورها در اندازه های مختلفی وجود دارند انتخاب سایز مناسب بر اساس فاکتورهای مختلفی می باشد

  • میزان ظرفیت روغن داخل سیستم
  • توان خروجی موتور
  • میزان جرایان هوا و فضا برای خنک کننده
  •  اندازه رادیاتور

هر کدام از فاکتورهای فوق الذکر نقش مهمی در انتخاب اندازه خنک کننده روغن موتور مناسب خودرو شما دارد. به عنوان یک قاعده اساسی سرانگشتی، اکثر راننده ها بزرگ ترین اندازه خنک کننده روغن را انتخاب می کنند به طوریکه می تواند به خوبی جریان هوا را دریافت کند سپس ترموستات را اضافه می کنند که می تواند روغن را در دمای مناسب نگه دارد.

اگر روغن خیلی داغ شود شروع به تجزیه می کند و تجزیه روغن سبب ضعیف و شل شدن بیش از حد روغن می‌شود و سطح فشار روغن به سطح خطرناک افت پیدا می کند.

همانطور که روغن داغ سبب آسیب به موتور می شود روغنی که از نظر دما سرد باشد نیز آسیبهای جدی به موتور میزند و دمای سرد سبب می شود که روغن نتواند ویسکوزیته مناسب داشته باشد. بهترین روش برای حل این مشکل افزودن سیستم خنک کننده کنترل دما به وسیله ترموستات است سیستم خنک کننده روغن به حفظ دمای روغن و همچنین ممانعت از افزایش دمای روغن کمک می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>