اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فیلتر بنزین یکی از چندین فیلتری است که در پیشرانه خودرو وظیفه پاک سازی آلاینده ها بر عهده دارد. همانطور که می دانیم امروز در ایران کیفیت بنزین ها چندان تعریفی ندارد و آلودگی های محیطی از هر زمان دیگری بیشتر شده است. از همین رو تعویض به موقع فیلتر بنزین نقش زیادی در بالابردن عمر پیشرانه و قطعات مختلف آن دارد. از این در مقاله ذیل قصد داریم به این قطعه مصرفی ارزان قیمت اما بسیار مهم بپردازیم و بدانیم که چه زمانی باید فیلتر بنزین را تعویض نماییم.

1-فیلتر بنزین را چه زمان باید تعویض کنیم؟
فیلتر بنزین چیست؟
به طور معمول باک خودرو که معمولا از فلز یا متریال های بادوام زیادی تشکیل شده اند محل رسوب ذرات معلق در بنزین هستند. این ذرات با تکان های خودرو در بنزین شناور می شوند و در مسیر ورود به پیشرانه حرکت می کنند. اما وجود فیلتر بنزین در سر راه مسیر ورودی بنزین به موتور باعث پاکسازی بنزین می گردد. این کار به وسیله کاغذ های مقاوم در برابر بنزین صورت می گیرد به طوریکه آلودگی ها در این کاغذ گیر افتاده و از ادامه مسیر باز می مانند.

فیلتر های بنزین از ابتدای تاریخ در چندین نوع مختلف تولید شده اند. برای مثال فیلتر های بنزین خودروهای کاربراتوری بسیار سادتر هستند چرا که دهانه ژیگلور درون کاربراتور حدود 0.5 میلیمتر است و ذرات خیلی ریز مشکلی را ایجاد نمی کند.

همچنین در پیشرانه های کاربراتوری بنزین به دلیل خلاء بوچود آمده در منیفولد گاز بدون سیلندر مکش می‌شود از همین فشاری زیادی روی فیلتر بنزین نیست. اما در خودروهایی با پیشرانه انژکتوری دهانه سوزن‌های انژکتور حدود 0.2 میلیمتر است از این رو باید کوچک ترین آلودگی توسط فیلتر بنزین گرفته شود و بنزین بدون هیچ آلایندگی به سیستم انژکتور برسد. همچنین در این پیشرانه پمپ بنزین دارای فشار بیشتری است تا بتواند بنزین را به محفظه احتراق بفرستد.

چه زمانی باید فیلتر بنزین را تعویض نماییم؟
زمان تعویض فیلتر بنزین به مکانی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد.چرا که در شهرهایی نظیر تهران و جنوب ایران که آلاینده های محیطی نظیر آلودگی هوا و ریزگرد های زیاد هستند عمر کلیه فیلتر های موتور خودرو نظیر فیلتر بنزین به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

معمولا خودروسازها در دفترچه های راهنمای خودرو زمان تعویض فیلتر بنزین را یادآور می شوند. اما به طور معمول گفته می شود نهایتا هر 20 الی 25 هزار کلیومتر کارکرد خودرو باید فیلتر بنزین را تعویض نمود. اما ما به شما توصیه می کنیم که به دلیل ارزان قیمت بودن این قطعه در زمان تعویض روغن، فیلتر بنزین را نیز تعویض نمایید.

در صورت کثیفی فیلتر بنزین چه اتفاقی می افتد؟
وقتی که فیلتر بنزین کثیف شده باشد مسیر بنزین به پیشرانه تا حدودی مسدود می شود از همین رو فشار زیادی بر روی پمپ بنزین خودرو وارد می گرد که منجر به داغ کردن و نهایتا سوختن آن می شود.مشکل بعدی که در اثر دیر تعویض کردن فیلتر بنزین رخ می دهد عدم پاکسازی کامل بنزین است.

در این صورت بنزین به همراه ذرات آلودگی به انژکتور خودرو می رسد و باعث مسدود و یا نیمه مسدود شدن دهانه سوزن های انژکتور می گردد که در صورت تداوم عقب سختی در پی خواهد داشت. به یاد داشته باشید سیستم انزکتور خودرو بسیار گران قیمت است و خرابی آن می تواند خرج زیاد روی دست شما بگذارد این در حالی است که تعویض فیلتر بنزین هزینه چندانی ندارد.

علائم کثیف بودن فیلتر بنزنین
همانطور که اشاره شده کثیفی فیلتر بنزین باعث عدم سوخت رسانی مناسب به موتور می گردد از همین رو اولین تأثیر کثیفی بنزین را باید در توان کم و پایین آمدن راندمان خودرو جستجو کرد. اگر در شرایط نرمال خودروی شما بد کارکرد یا دارای لرزش بود می تواند از کثیفی فیلتر بنزین نشات گرفته بباشد. یکی دیگر از علائم موجود، کاهش کشش موتور در سربالایی ها و یا در هنگام گرفتن کولر خودرو است.

همچنین اگر صبح ها خودروی شما با تک استارت روشن نشدن شاید به این دلیل باشد که کثیفی فیلتر بنزین باعث عدم رسیدن بنزین به موتور می شود. در این هنگام باید سویچ خودرو را چند ثانیه باز گذاشت تا بنزین به موتور خودرو برسد.

تغییر صدای پمپ بنزین خودرو از دیگر عوامل موجود است. زمانی که سویچ خودرو را باز می کنید پمپ بنزین با صدای خاصی شروع به کار می کند که رانندگان معمولا به این صدا عادت می کنند.اگر تغییر در این صدا به وجود آمد نشانه این است که پمپ بنزین به دلیل کثیفی فیلتر بنزین زیر فشار بیش از حد است.

در بسیاری از موارد کثیفی و خرابی فیلتر بنزین باعث کثیف شدن و گرفتگی انژکتورها می شود. در این حالت راندمان موتور بشدت کاهش یافته و مصرف بنزین بالا میرود. عبور جرم و ذرات ریز از صافی بنزین و ورود آن به انژکتور باعث مسدود شدن مسیر پاشش سوخت و در نتیجه از کار افتادن یکی از انژکتورها می شود، البته ممکن است نیمی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها مسدود شود که باعث بد کار کردن و لرزش موتور در دور آرام و حالت درجا می شود.

در حقیقت علت اصلی کثیفی انژکتورها خرابی یا غیر استاندارد بودن فیلتر بنزین است بنابر این توصیه می‌شود همیشه از فیلتر بنزین اصلی استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از فیلتر بنزین کارکرده روی اتومبیل به مراتب بهتر از تعویض آن با صافی نو غیر اصلی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>