اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لاینر در موتورهای چهارزمانه به طور جدا از فریم موتور ساخته می شود که دلایلی همانند موتورهای دیزل دوزمانه دارد برخی از این دلایل عبارتند از:

  • لاینر از موادی با کیفیت بالاتر نسبت به بلوک سیلندر ساخته می شود. در حالی که بلوک سیلندر از چدن خاکستری ساخته می شود، لاینر از آلیاژفولاد گرافیتی با کروم، وانادیوم و مولیبدنیوم درست می شود. (چدن حاوی گرافیت و مواد روانساز است. عناصرآلیاژی به مقاومت در برابر خوردگی کمک می کنند و مقاومت در برابر ساییدگی در دمای بالا را بهبود می بخشند.
  • لاینر درون سیلندر براثر کارکرد ساییده و خورده می شوند و باید تعویض شوند در حالی که بلوک سیلندر و جداره‌های خنک کننده تا پایان عمر موتور باقی خواهند ماند.
  • در دمای کاری، لاینر بسیار داغتر از جداره خنک کننده است. لاینر خیلی بیشتر منبسط خواهد شد و انبساط آزادانه در قطر و طول خواهد داشت. اگر آن ها یکپارچه ساخته شود، آنگاه استرس حرارتی غیرقابل قبولی شکل خواهد گرفت که باعث شکست مواد می شود.
  • خطر کمتر عیوب و نقض ها. هر چه پیچیدگی ریخته گری کمتر باشد، اشکالات کمتری در یک ریخته گری همگن به وجود میاورد و استرس باقیمانده نیز کاهش میابد.

لاینر موتور

در موتورهای امروزی قسمت بالای لاینر به صورت قطری سوراخ هایی دارد که تأثیر خنک کاری را بیشتر می‌کند. این قسمت به دلیل بالا بودن فشار استرس ضخامت بیشتری نیز دارد.این طراحی باعث می شود که آب خنک کاری بسیار نزدیک به سطح لاینر در حرکت باشد و درجه حرارت در محدوده قابل قبول قرار گیرد که نتیجه آن از بین نرفتن روغنکاری لاینر و کاهش استرس حرارتی است. اگرچه لاینر با پاشیدن روغن با چرخش میل لنگ روغنکاری می شود. در موتورهای بزرگ تر روغن دهنده ها تعبیه شده است.

با توجه به شکل بالا که لاینر یک موتور خورجینی را نشان می دهد، سوراخ های روغنکاری روی لاینر در قسمت پایین لاینر به صورت دایره ای روی لاینر ایجاد شده است. گروه دوم سوراخ های روغنکاری در قسمت بالاتر قرار دارد که از پایین به بالا سوراخ شده است تا جاییکه لاینر به روغنکاری نیاز دارد.

آب خنک کاری در فضای بین فریم موتور و جکت وجود دارد، خطر نشت به پایین و آلوده کردن روغن را دارد اگر o رینگ لاینر صدمه ببیند. به عنوان هشدار سوراخی روی لاینر وجود دراد تا در این صورت آب به بیرون لاینر برود و قابل مشاهده باشد.

در موتورهای مدرن تمایلی به وجود چنین فضایی نیست. به جای آن جکت جداگانه ای در بالای فریم سیلندر نصب می شود. این کار باعث توقف نشتی آب به داخل کرانک کیس شده است و خنک کاری بهتری در داغ ترین قسمت لاینر فراهم آورده است.

لاینر موتور

در شکل بالا، در ساختارلاینر از آنتی پولیشینگ رینگ استفاده شده است. در محفظه احتراق کربن زیادی امکان شکل گیری دارد و دلیل آن محصولات احتراق است. همچنین فشار ناشی از احتراق بر این قسمت تأثیر دارد و باعث خورده شدن این قسمت می شود. حال اگر تنها این قسمت قابل تعویض باشد آنگاه هزینه تعمیر و نگهداری پایین میاید چراکه دیگر نیازی به تعویض کل لاینر نیست. قطرآنتی پولیشینگ رینگ اندکی از لاینر کوچک‌تر است و اگر کربنی روی پیستون شکل گرفته باشد در اثر ساییده شدن با رینگ کنده می شود و روغنکاری لاینر به صورت همگن انجام می گیرد. عمر لاینر و پیستون افزایش میابد.

لاینر باید به طور منظم چک شود تا مبزان خوردگی آن در محدوده مجاز سازنده باشد. میزان خوردگی برای موتورهای سرعت متوسط باید زیر 0٫015 میلی متر در هر 1000 ساعت است. خوردگی بیشتر دلایلی دارد که می تواند از این قرار باشد:

  • کمبود روغنکاری.
  • ناخالصی در سوخت-هوا ویا روغن.
  • روانسازی.
  • احتراق ناقص و تأثیرات اسیدی.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>