اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تسمه تایم چیست؟
تسمه تایم در موتورهای احتراق داخلی با اتصال میل لنگ و بادامک، وظیفه هماهنگ کردن چرخش آن ها را به عهده دارد، درنتیجه سوپاپ های موتور در هر یک دور گردش کامل میل لنگ، یک بار در زمان صحیح باز و بسته می شوند.تسمه از لاستیک ساخته شده است و رشته های فیبر در آن وجود دارد که آن را محکم تر می کند. هم چنین آن با دندانه هایی پوشانده شده است تا از لغزش جلوگیری کند.

چرا باید این تسمه را تعویض کرد؟
در طول زمان، تسمه تایم فرسوده می شود. اگر تسمه تایم گسیخته شود، حرکت سوپاپ ها و پیستون ها نامنظم شده و با هم برخورد می کنند. این برخوردها می تواند سوپاپ را خم کند، به سرسیلندر یا بادامک آسیب بزند و همچنین به پیستون و دیواره سیلندر نیز آسیب برساند.هرگز نباید تسمه تایم را نادیده بگیرید. یکی از متداول ترین انواع سایش، خرابی دندانه ها است. دندانه ها باعث جلوگیری از لغزش تسمه می شود.

اشکالی پیش نمی آید اگر دندانه های تسمه کمی آسیب ببینند، اما در صورت گسترش این آسیب، لغزش رخ خواهد داد. در این شرایط تسمه نمی تواند به وظیفه خود که تنظیم زمان بندی باز شدن سوپاپ هاست به طور دقیق عمل کند و موتور از کارکرد هماهنگ خارج می شود. وقتی این اتفاق بیافتد، باید تسمه تایم خودرو خود را تعویض کنید.

امروزه احتمال پاره شدن تسمه تایم از گذشته کمتر شده است، اما خرابی دندانه ها و لغزش تسمه در داخل موتور همچنان می تواند آسیب شدیدی به اجزای داخلی موتور وارد کند.

تسمه تایم ناگهانی آسیب می بیند یا به تدریج فرسوده می شود؟
مشکل می تواند به گونه ای اتفاق بیافتد که به تدریج رشد کند و یا می تواند به طور ناگهانی و با نتایج فاجعه بار رخ دهد. با گذشت زمان، احتمال هر نوع شکست به صورت نمایی افزایش می یابد.

هر چند وقت یکبار باید این تسمه را تعویض کرد؟
طول عمر یک تسمه تایم به نوع اتومبیل و موتور آن بستگی دارد.به طور متوسط عمر آن 100 تا 150 هزار کیلومتر می باشد.سرویس دوره ای اتومبیل و تعویض این تسمه در بازه عمر مفید آن برای جلوگیری از آسیب‌های شدید به موتور و در نهایت پایین آوردن هزینه تعمیرات خودرو امری مهم می باشد.

توصیه می شود که تسمه تایم خودرو خود را هر چند وقت یکبار بررسی کنید تا سریعاً متوجه نشانه های سایش آن شوید. در زمان تعویض تسمه، پولی ها، تسمه سفت کن و پمپ آب نیز باید جایگزین شوند.

نشانه های خرابی تسمه تایم
از آنجایی که این تسمه می تواند در طول زمان فرسوده و آسیب دیده شود، تشخیص علائمی که قبل از پارگی کامل نمایان می شود، مهم است.

صدایی غیر معمول که از جلوی اتومبیل(داخل محفظه موتور) به گوش می رسد.
تسمه تایم از طریق یک سری پولی ها به میل بادامک و میل لنگ متصل است. میل لنگ نیروی مورد نیاز میله‌های متصل به موتور که در محفظه ی احتراق به پیستون متصل اند را تولید می کند.میل بادامک نیز وظیفه‌ی رفتن سوخت به محفظه ی احتراق و خارج شدن دود انفجار از اگزوز را بر عهده دارد.

هنگامی که تسمه فرسوده می شود، صدایی غیرمعمولی (شبیه تیک تیک) از درون موتور شنیده می شود.
این صدا همچنین می تواند نشانه ی فشار پائین روغن یا روغن کم در موتور باشد که دلیل آن یا از روغن موتور و یا از فیلتر روغن می باشد.از آنجایی که تسمه تایم نقشی بسیار حیاتی در خودرو دارد، در صورت شنیدن چنین صدایی فوراً به مکانیک مراجعه نمایید.

وسیله نقلیه استارت نخواهد خورد.
اگر تسمه تایم آسیب دیده باشد، موتور قادر نخواهد بود روشن شود. هنگامی که سوئیچ را می چرخانید ممکن است صدای استارتر بشنوید، اما از آنجایی که تسمه تایم میل لنگ و میل بادامک را می چرخاند پس خودرو روشن نخواهد شد.اگر خودرو روشن نشود شما می توانید از طریق تماس با مکانیک مشکل را حل کنید اما در بیشتر موارد زمانی که خودرو روشن است، تسمه تایم پاره می شود.

در بیشتر موارد زمانی که خودرو روشن است، تسمه تایم پاره می شود و در این مواقع آسیب هایی نظیر خرابی سر سیلندر، میل لنگ ها و پمپ روغن را نیز به دنبال خواهد داشت. پس حتماً تسمه ها را به موقع بررسی و تعویض کرده و به علائم گفته شده دقت کنید.

دور موتور بد عمل می کند.
در شرایطی که دندانه های تسمه تایم خورده شده باشند و یا تسمه شُل شده باشد، در زمان شتاب گیری دور موتور بالاتر از حد معمول خواهد رفت.

دود بیشتر از اگزوز شما خارج می شود.
اگر احساس می کنید که از اگزوز بیش از پیش دود خارج می شود، یکی از دلایل می تواند مشکل تسمه تایم باشد؛ زیرا وقتی این تسمه به درستی کار نمی کند، موتور باید بیش از معمول تلاش کند تا قطعات به حرکت درآیند و به همین علت دود بیشتری تولید می شود.

در هنگام بررسی مشاهده کنید تسمه ترک خورده، خراش دارد، ظاهر براق دارد یادندانه های آن از بین رفته اند.اگر هر کدام از علائم را مشاهده کرده و احساس کردید که شاید تسمه تایم خودروی شما دچار مشکل شده است، تسمه تایم را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشانه های آسیب نداشته باشد.

میس فایر (Misfire)
همانطور که گفتیم چرخش میل لنگ و میل بادامک توسط تسمه تایم انجام می شود. اگر این تسمه به درستی کار نکرده و زمان بندیِ باز و بسته شدن دریچه ی ورودی سوخت و خروجی دود به هم بریزد ممکن است موتور میس فایر دهد و در صورت بی توجهی، مشکلات بزرگی را به وجود خواهد آورد.

نشت روغن از جلوی خودرو
معمول است که روغن از کاور تسمه تایم نشت پیدا خواهد کرد. این کاور توسط یک سری پیچ و مهره محافظت می شوند و اگر به نشت روغن اهمیت ندهید، با گذشت زمان تسمه شُل خواهد شد.این موضوع جدای از آسیب زدن به تسمه تایم، در نهایت باعث بالا رفتن دمای خودرو و جوش آوردن موتور می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>