اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های موتورهای توربوفن برای هواپیماهای مسافربری و سیویل، کارخانه CFM International می باشد که شرکتی است که با سهام پنجاه درصد یا نصف به نصف توسط دو شرکت معروف و مشهور جنرال الکتریک آمریکایی و سنکمای فرانسوی اداره می شود.

کد موتورهای ساخت این شرکت همان CFM56 است که ممکن است بارها با آن برخورد کرده باشید. تمامی موتورهای ساخت این شرکت موتورهایی توربوفن با ضریب کنارگذر بالا بوده و از آن ها در بسیاری از هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و دوربرد استفاده می شود.

هسته اصلی این موتورها بر پایه موتور GE F101 که در هواپیمای بمب افکن B1-B به کار رفته است، ساخته شده و همچنین این موتورها از سال 1982 وارد خدمت شده و تاکنون حدود 13,000 عدد از این موتورها ساخته شده است.

حال به معرفی مدل های گوناگون این موتور.

CFM56-2 Series:
این موتور از اولین گونه های موتورهای سی اف ام با قدرت کششی بین 22,000 تا 24,000 پوند بوده که اولین بار برای نیروبخشی هواپیمای مسافربری DC-8 و مدل نظامی هواپیمای بوئینگ 707 به کار رفت. امروزه نیروی هوایی ایالات متحده بزرگ ترین مشتری موتورها از این نوع است از آن ها تاکنون در حدود 450 فروند هواپیمای مختلف استفاده کرده است.

CFM56-3 Series:
این گونه موتور با بازه قدرتی معادل 18,500 تا 23,500 پوند کشش برای نخستین بار در گونه های مختلف هواپیمای بوئینگ 737 میان برد به خدمت گرفته شد. هواپیماهای بوئینگ 737 که قسمت زیرین ورودی موتورشان تا حدودی صاف شده است، از این موتور بهره مند بوده و در عین حال مشخص ترین ویژگی این موتورهاست. این موتور، پر تولید ترین موتور در تاریخ هوانوردی با رقم تولید معادل 3,975 بوده و بسیار قابل اعتماد و اطمینان با کارایی بالا می باشد.

CFM56-5 Series:
این سری از موتورهای سی اف ام مخصوصاً برای هواپیماهای ساخت کارخانه ایرباس طراحی و تولید شد. این گونه از موتورها با بازه بسیار گسترده ای از کشش و قدرت از 22,000 تا 34,000 پوند برای هواپیماهای مختلف ایرباس عرضه می شوند. این موتور با بهبودهای فراوان و در عین حال از اطمینان و قابلیت اعتماد برخوردار بودن بالا آمیزه ای از قدرت و کیفیت را به خوبی ارائه می دهد.

CFM56-5A Series:
این موتور برای قدرت دهی هواپیمای میان برد ایرباس A320 با بازه قدرتی بین 22,000 تا 26,000 پوند طراحی شد. این موتور اولین گونه موتورهای سری CFM56-5 بوده که در حقیقت آمیزه یا مخلوطی از تکنولوژی موتورهای سری CFM56-2 و CFM56-3 است که به نوبه خود، موتورهای موفقی ظاهر شده و مشتریان فراوانی را در طی مدتی محدود به خود جذب نمودند.

CFM56-5B Series:
این موتور در اصل نمونه بهبود یافته ای از موتور CFM56-5A است که برای به کارگیری در هواپیمای میان برد ایرباس A321 طراحی شد. امروزه، این موتور تمام هواپیماهای ایرباس خانواده A320 یعنی A318، A319، A320 و A321 را قدرت دهی کرده و در حقیقت به کلی جانشین مدل CFM56-5A شده است.

در این موتور، با به کارگیری سیستم محفظه انفجار مضاعف تولید اکسیدهای نیتروژن که از عوامل آلوده کننده هواست، به مقدار باورنکردنی 45% کمتر از گونه های دیگر تبدیل شده است. این موتور که به بیشترین تعداد در هواپیماهای ایرباس به کار رفته است، دارای قدرتی بسته به مدل آن، بین 22,000 تا 33,000 پوند است.

CFM56-5C Series:
این نوع با توانی بین 31,200 تا 34,000 پوند تراست قدرتمندترین و نیرومندترین گونه موتورهای CFM به شمار می‌آید که در اصل برای نیرودهی هواپیمای دوربرد ایرباس A340-200/300 طراحی و ساخته شد. این مدل به صورت مدل کاملی به شرکت ایرباس عرضه گشته و از سیستم های ویژه اگزوز موتور چون سیستم میکسر برای مخلوط کردن گازهای خروجی سرد و گرم با یکدیگر و در نتیجه کاهش صدا و سیستم خروجی مجتمع بهره می‌برد.

همچنین این موتور، از سیستم کشش برگردان بی مانند گلبرگی به جای سیستم های معمول به کار می رود که مسافت نشستن تا توقف کامل هواپیمای ایرباس A340 را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. ساکت بودن و میزان کم صدای تولیدی این موتور در فرودگاه ها، به لطف به کارگیری سیستم های میکسر خروجی پیشرفته به راستی قابل تحسین است.

CFM56-7 Series:
این گونه که قرار است نسل آینده هواپیمای بوئینگ 737 را با بازه قدرتی بین 18,500 تا 27,300 پوند نیرودهی کند، از کشش بیشتر، راندمان کاری بهبود یافته و هزینه های نگهداری کمتر از اجدادش برخوردار خواهد بود. این موتور همچنین از ویژگی های مفید گونه CFM56-5 مانند سیستم محفظه انفجار مضاعف و همچنین طراحی بهینه داخلی نیز بهره مند است. از ویژگی های موتورهای نسل هفتم شرکت CFM پاک بودن این موتورها از نظر آلاینده های به خصوصی است که در چند سال اخیر، عامل اصلی آلودگی محیطی توسط هواپیماها شناخته شده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>