اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رقابت عقاب و اژدها در عرصه اقتصاد
بزرگی تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف شاخصی است که هر ساله مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد و رده بندی بزرگی اقتصاد کشورها بر مبنای تولید ناخالص داخلی انجام می شود. صندوق بین المللی پول هم هر ساله این شاخص را برای کشورهای مختلف محاسبه می کند و در گزارش جدیدش چندین نکته بسیار مهم به چشم میخورد.

شاخص اقتصادی

اول اینکه از سال 2014 میلادی تاکنون چین از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید جایگاه اول را در دنیا داشته است.

دوم اینکه با توجه به سرعت بالای رشد اقتصادی در کشور چین در سال های اخیر و انتظار تداوم این وضعیت در سال های پیش رو، فاصله ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی امریکا - جایگاه اول دنیا از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی- و چین که جایگاه دوم را در این فهرست دارد، کاهش پیدا می کند.

سوم با توجه به سرعت بالای رشد اقتصادی هند در مقایسه با فرانسه و بریتانیا، ظرف دو سال آینده این کشور در رده بزرگ ترین اقتصادهای دنیا جایگاه پنجم را می گیرد و از این دو کشور صنعتی اروپایی پیشی خواهد گرفت.

چهارمین نکته مهم این گزارش مربوط به ایران است. طبق این گزارش جایگاه ایران از نظرارزش تولید ناخالص داخلی اسمی در فاصله سال های 2018 تا 2023 میلادی هفت پله تنزل پیدا می کند و از جایگاه 29 در سال 2018 به 36 در سال 2023 می رسد ولی جایگاه این کشور از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید ارتقا پیدا می کند و از کشورهای عربستان و کانادا بالاتر میرود.

ایران در سال 2018 جایگاه هجدهم فهرست مذکور را خواهد داشت و در سال 2023 میلادی جایگاه 15 را از آن خود می کند. ایران یکی از کشورهای شاخص در خاورمیانه است و به دلیل دارا بودن منابع نفتی و ثبات سیاسی به یکی از بانفوذترین اقتصادهای این منطقه تبدیل شده است.

این کشور برای تجربه رشد اقتصادی باید به فروش نفت ادامه دهد ولی تحریم های اخیر امریکا فشار زیادی روی شاهراه انتقال نفت ایران وارد کرده است. باید به این نکته توجه داشت که پیش بینی های صندوق بین المللی پول بدون در نظر گرفتن تحریم ها انجام شده است.

دو رده بندی
طبق گزارش اخیر این مرکز در سال 2018 میلادی کشورهای امریکا، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، هند، ایتالیا، برزیل و کانادا ده اقتصاد بزرگ دنیا در این فهرست بودند. این رده بندی بر مبنای بزرگی تولید ناخالص داخلی اسمی انجام شده است. ده اقتصادی که بزرگ ترین تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید را دارند کشورهای چین، امریکا، هند، ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، بریتانیا و فرانسه هستند.

فاصله بین تولید ناخالص اسمی کشورهای فرانسه و بریتانیا وهند بسیار کم است و با توجه به سرعت بالاس رشد اقتصادی کشور هند در سال های اخیر و برنامه ریزی هایی که برای تداوم این رشد در سال های پیش رو انجام شده است، انتظار میرود ظرف یک تا دو سال آینده هند از دو کشور اروپایی پیشی بگیرد و جایگاه پنجم را از آن خود بکند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مخفی کردن >>