اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از مشتری های دائمی ایران برای صادرات میوه، کشور قطر می باشد. این کشور نیز یکی از کشور های خاورمیانه و حوزه خلیج فارس بوده که به دلیل وسعت کم و آب هوای نامناسب بیشتر در واردات کالا مشهور است.

صادرات میوه یکی از چند ده صادرات ایران به این کشور است. از جمله رقیبان این بازار پر سود، ترکیه، کشورهای آفریقایی، اردن و مراکش می باشند. در میان آنها کیفیت محصولات ایرانی از همه بیشتر بوده و اجناس ایرانی در قطر گران تر می باشند. صادرات میوه به قطر از راه دریا صورت گرفته و یکی از دلایل گرانی میوه در قطر است.

استاندارد های صادرات میوه به قطر
در گذشته میوه ها به صورت سنتی و در جعبه های چوبی و یا پلاستیکی به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می گردند و اما امروزه سختگیری های در این زمینه شده است، که باعث می گردد کیفیت محصول حفظ شود. علاوه بر این، درج این استاندارد ها در صادرات میوه به قطر و سایر کشور ها، دارای مزایایی است، که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

کنترل بهداشتی میوه ها، کپک زدن میوه ها در اثر تلنبار شدن و گرما یکی از ضایعاتی است که بسیاری از تجار را دچار مشکل کرده است. این ضرر زمانی حاصل می شود که میوه ها بدون دست چین شدن و بدون رعایت فاصله مناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند.

در این صورت بروز هر گونه قارچ و یا کپک بر روی یکی سریعاً به سایر میوه ها منتقل شده و باعث گندیده شدن آنها می شود. لذا وزارت بهداشت و بازرگانی بر آن شدند که برای جلوگیری از بروز این ضرر های مالی در راه صادرات میوه به قطر، از روش های استانداردی مانند چیده شدن در پک های مخصوص و قرار دادن آنها در کارتن و سردخانه استفاده نمایید. این روش در یک سال اخیر بسیار کار آمد بوده است.

وجود شرکت های معتبر برای حمل نقل. وجود دلالان میوه، باعث شده است که قیمت تمام شده این محصول بسیار بیش از ارزش واقعی آن به نظر برسد. همین طور عدم وجود دلالان میوه در کشوری مانند ترکیه باعث می شود که قیمت پیشنهادی آن ها از تجار ایرانی کمتر بوده و وارد کنندگان میوه در قطر به کار کردن با آنها بپردازند.

از همین جهت شرکت های خصوصی در این زمینه شکل گرفت که هم کار حمل و نقل را انجام می دهد و هم به بیمه محصولات می پردازد.موانع مالیاتی. وجود گمرک و مالیات های که بر روی صادرات میوه به قطر وارد می شد، تا قبل از این استاندارد سازی مرز مشخصی نداشت. لذا از آن زمان تاکنون می توان به راحتی در مورد حمل میوه ها، مالیات منصفانه ای در نظر گرفت.

تمامی موارد ذکر شده از جمله مشکلات صادرات میوه ه قطر به روش سنتی بود. اما با قوانین جدید تجاری می توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. با توجه به منابع محدود سوخت های فسیلی در ایران نمی نوان همیشه به سود حاصله از فروش آن ها امیدوار بود. بنابراین صادرات میوه و خشکبار می تواند تا حدی، هرچند بسیار کن این کار را جبران کند

آمار صادرات میوه به قطر و سایر کشور ها
اداره بازرگانی ایران اعلام کرد که در سال 95 بیش از 942 میلیون میوه به وزن 3٫6 هزار تن به کشور های، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، قطر و آذربایجان صادر شده‌است. با توجه این که در ایران تنوع تولید میوه بسیار زیاد است و تقریباً در نیمی از کشور می توان باغات تولید میوه داشت، اما باز هم صادرات این محصولات با ارزش با کیفیت ضعیفی صورت می گیرد.

صادرات میوه به قطر یکی از نمونه بارز ضعف در تجارت میوه است. ایران تولید 22 قلم از میوه ها دارای رتبه 2 الی 7 جهان را دارد. این آمار نشان می دهد که کشور عزیزمان ایران، پتانسیل تولید این ذخایر تجدید پذیر ملی را داشته و می توان از این طریق بخشی از فروش نفت را جبران کرد.

علت کاهش صادرات میوه قطر و کشور های دیگر

  • یکی از عمده دلایل برای کاهش رشد صادرات میوه، رها کردن باغات میوه توسط کشاورزان و شهرنشین شدن آن ها است. در سال های اخیر این کار ضرر زیادی به صنعت کشاورزی زده است.حمایت نکردن دولت از کشاورز و باغدار. عدم پرداخت به موقع وام ها و افزار نرخ بذر، کود و سموم گیاهی از جمله دلایلی است که باعث متضرر شدن کشاورزان می شود.
  • نبود خریدار مناسب. هر از گاهی در کشورمان پیش آمده است که بسیاری از دلالان برای پایین آوردن نرخ خرید، دست به کار های ناشایستی مانند نخریدن محصولات کشاورزان می نمایند. در این صورت کشاورزان که حاصل دست رنج خود را در معرض فاسد شدن می بینند، مجبور به فروش آن ها به هر نرخ پیشنهادی می شوند.
  • عدم وجود بازار ها متمرکز فروش و صادرات میوه، باعث شده است که هر شرکتی نرخی برای صادرات میوه به قطر و سایر کشور ها بدهد. این کار بازار را دچار چند نرخی و نوسان می کند.
  • عدم نظارت سازمان بهداشت بر تولید و نگهداری انبوه میوه.تولید انبوه میوه نیاز به مراقبت شبانه روزی داشته، تا مورد هجوم آفات قرار نگیرند. در این راستا کشاورزان از ترس فاسد شدن و یا آفت زده شدن محصولات خود، ه استفاده بیش از حد سموم می پردازند. همین امر سبب می شود که محصولات با کیفیت پایین تری از حد استاندارد به فروش برسند.

صادرات میوه به قطر یکی از نمونه صادراتی است که هر ساله در جهت تولید سود ناخالص کشور صورت می‌گیرد. این تجارت همواره با موانع و مشکلاتی رو به رو بوده است. اما هیچ کدام از این موانع به اندازه شرایط آب هوایی نمی تواند یک تاجر را متضرر کند. به دلیل رطوبت بالای دریا در هنگام حمل و نقل، احتمال آسیب دیدن میوه ها بسیار زیاد است. درست است که از کانتینر های یخچال دار استفاده می شود، اما همین امر نیز مانعی برای صادرات انبوه میوه می باشد. امید است که بتوان در آینده ای نه چندان دور به رفع تمام مشکلات صادرات میوه به قطر مبادرت ورزیده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
ابوالفضل بهبودی:
سلام خسته نباشید اقای بهبودی هستم دنبال یک مشتری تربارمیوه درکشورقطرهستم بتوانم باهاش درارتباط باشم هرنوع میوه مورد ضرورتشان ازایران برایشان بفرستم ممنونم میشم
پاسخ زینگ:
برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

غلامرضا گله :
سلام بنده تامین کننده انواع صیفی وجات هستم دنبال یه تاجر در قطر میگردم که به طور مستقیم باهم کارکنیم سوپر بار با بهترین کیفیت
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

غلامرضا گله:
صادرکننده و تامین کننده انواع صیفی وجات و تروبار به کشورهای قطر و حوزه خلیج فارس
پاسخ زینگ:
برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

رضا زارع:
تولید کننده صیفی جات گوجه فرنگی ،سیر،میباشم
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>