اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آذربایجان از دیگر کشور‌هایی است که با ایران در زمینه صادرات کالا دارای روابط تجاریست. صادرات میوه به آذربایجان، یکی از اقلام تجاری بین این دو کشور است. اقتصاد این کشور نیز وابسته به نفت می باشد و برای دسترسی به اقلام دیگر همانند لوازم خانگی نساجی، قطعات ماشین آلات، اتومبیل و همچنین بسیاری از اقلام مواد غذایی، وابسته به کشور های دیگر است.

آذربایجان در مناطق هموار است و دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و خشک است.زمستان در این کشور معتدل و تابستان هایی گرم و بلند مدت دارد.گرمای بیش از حد در این کشور و طولانی بودن آن باعث شده است که زمین های زراعی زیادی در این کشور وجود نداشته باشد. دولت آذربایجان علاوه بر واردات کالا‌های صنعتی مجبور به وارد کردن کالا های خوراکی است.

بزرگ ترین صادر کننده کالا به آذربایجان ترکیه می باشد.این کشور نه تنها به صادرات میوه به آذربایجان می‌پردازد بلکه در زمینه ساختمان سازی، پوشاک و غیره با آذربایجان روابط تجاری دارد.بعد از ترکیه کشور‌های روسیه، کانادا ایتالیا، آمریکا، از شرکای اصلی تجاری آذربایجان هستند.

روابط تجاری کشور ایران با آذربایجان و صادرات میوه به آذربایجان در چندین سال اخیر شکل گرفته است.علاوه بر میوه کالا های دیگری مانند سیب زمینی، مواد پتروشیمی، خرما، مشتقات پلاستیکی تجارت ایران با آذربایجان را تشکیل می دهد.

مزایایی صادرات میوه به آذربایجان
صادرات مواد غذایی در کنار تمامی صادراتی که ایران به کشور آذربایجان دارد، جایگاه خاصی دارد. در واقع این کشور به دلیل داشتن مرز مشترک با یکی از بزرگ ترین و صنعتی ترین شهر های مرزی ایران، یعنی اردبیل، می‌تواند از موهبت های بسیاری که این شهر می تواند برای آن داشته باشد استفاده کند.

دو استان آذربایجان غربی و شرقی، جز پر درآمدترین استان های ایران بوده و از لحاظ تولیدات داخلی و چه صادرات میوه و سایر اقلام در رده های بالای تجاری قرار دارند. همی نزدیکی باعث شده است که از بسیار از هزینه های اضافی کاسته شود.کشور آذربایجان بازار بزرگی برای کالا های ایرانی است که از دروازه اردبیل عبور می کند.

از جمله کالا های ایرانی که علاوه بر صادرات میوه به آذربایجان وجود دارد، می توان به صادرات ظروف چینی، خرما سیمان، سیب زمینی، و محصولات کشاورزی مانند کنجاله، سبوس، دانه ارزن، دانه پنبه گندم، ، تفاله چغندر و… اشاره کرد. صادرات ایران به آذربایجان هر سال بیش از سال گذشته به طوری که در سال 95 ارزش صادرات غیر نفتی و گازی ایران به این کشور، 178 میلیون دلار و در سال 96 حجم صادرات به 232 میلیون دلار رسیده است.

  • اجازه ثبت شرکت در آذربایجان و افتتاح حساب نیز برای تجار در این کشور امکان پذیر است.
  • این در صورتی است که ثبت شرکت منجر به دریافت اقامت موقت و یا دائم او شود.

صادرات میوه به آذربایجان، اگر در ابعاد گسترده باشد، تاجر می تواند به باز کردن شعبه ای در این کشور به کسب و کار خود رونق داده و در میزان هزینه های خود نیز صرفه جویی کند. اخذ نمایندگی در باکو و یا هر شهر دیگر از این کشور، مستلزم طی کردن مراحل اداری ثبت شرکت می باشد. برای اخذ نمایندگی و یا ثبت شرکت حتماً با وکلای مجرب و زبده مشورت کنید.

انواع صادرات کالا، در کنار صادرات میوه به آذربایجان
عمده کالا های وارداتی به کشور آذربایجان در نه ماهه اول سال 2013 شامل: مواد غذایی، وسایل نقلیه و قطعات آن ها، ماشین آلات صنعتی و قطعات آن ها، فلزات آهنی و سایر مشتقاتی که با آهن ساخته نمی‌شود، توتون و تنباکو، است. به غیر از این اقلام ذکر شده، دارو چوب و مبلمان، سیمان، محصولات آرایشی نیز علاوه بر صادرات میوه به این کشور وارد شدند. در میان تمامی کالا های صادر شده از ایران به آذربایجان، سیمان، سرامیک، سنگ آهن کلینکر، شیشه فلوت، ، محصولات کشاورزی و کاشی، بیشترین آمار اقلام صادر شده را دارند.

مدارک لازم برای صادرات میوه به آذربایجان
همانند تمامی کشور های دیگر صادرات کالا به آذربایجان نیز دارای قوانینی است که موجب امنیت تجاری می‌شود. از جمله مدارکی که لازم است تا به صادرات میوه به آذربایجان بپردازید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه قرار داد واردات کالا به کشور آذربایجان
  • اظهارنامه گمرک که نشان دهنده ی کالاهای وارداتی باشد
  • سیاهه کالاها
  • دریافت مجوز ورود کالا به آذربایجان از وزارتخانه مربوطه در صورتی که کالای وارداتی شامل آفت کش و یا دارو باشد.
  • داشتن بارنامه
  • ارائه گواهی مبدأ
  • ارائه گواهی کیفیت کالا

عوامل مؤثر بر صادرات میوه به آذربایجان
همان طور که در بالا ذکر شد، کشور آذربایجان دارای مرز مشترک با دو استان ایران است که هر دوی آن ها نیز دارای زبان آذری هستند. این کار باعث رونق صادرات زمینی به کشور می شود. زیرا تاجری که مسلط به زبان کشور دیگر باشد، به راحتی می تواند مشتریان خود را راضی کرده و با آن ها به اخذ قرارداد بپردازد. لذا مرزهای زمینی ایران در این مناطق برای صادرات میوه به آذربایجان یک شانس بزرگ محسوب می شود.

آب و هوای سرد در استان آذربایجان غربی مانع از آن می شود که میوه جات به سرعت فاسد و گندیده شوند. این دقیقاً خلاف صادرات میوه به کشور های عربی است. زیرا که در آن جا تجار نیاز مبرم به کانتینر های یخچال دارند. اما در مرز آذربایجان هوا در بیشتر فصل های سال خنک و سرد بوده و نیاز مبرم به استفاده از یخچال نمی باشد.

از تولید به مصرف. این اصطلاح برای استان بزرگی مانند آذربایجان غربی، اغراق نبوده و بخش مهمی از صادرات میوه به آذربایجان توسط همین استان و استان های هم جوار آن مانند آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان و… تهیه می شود. از این رو هزینه حمل و نقل و دلال کمتری برای تجار حساب می شود.

وجود مرز زمینی میان ایران و آذربایجان، باعث می شود که بتوان با هزینه ای به مراتب کمتر از کشتی و هواپیما به تجارت پرداخت. این نکته که تمامی صادرات باید مقرون به صرفه باشند، برای تجار از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حمیدرضا زارعی :
سلام وقت بخیر من باغ دار جهرم هستم لیمو و لیمو خارگی و مرکبات دارم چگونه میتوانم مشتری پیدا کنم ممنون میشم راهنماییم کنین
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

زاهد :
من دنبال کار بایک تاجر اذربایجانی میباشم چون شهر ما پر از میوه های خوب هست
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

میلاد سلیمانی:
آیا امکان صادرات میوه به صورت غیر مستقیم با شرکت های ایرانی به کشور آزربایجان هست ؟ و شرکتهایی را سراغ دارید معرفی کنید؟ ممنون.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>