اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هواپیما

سوراخ شیشه هواپیما به دلیل عدم آشنایی اکثر مسافران به وجود اختلاف زیاد فشار هوا در ارتفاعات، اگر چه شاید کنجکاوی زیادی را در ذهن اکثریت آن ها ایجاد نکند اما باید گفت که در پروازهایی با ارتفاع بالا داخل کابین هواپیما آن قدر فشار هوا وجود دارد که وقتی در ارتفاع 11 هزار متری از سطح دریا پرواز می کنیم، بتواند مانع از پرتاب شدن ما به خارج از هواپیما شود.

بنابراین در چنین شرایطی برای نگه داشتن این مقدار فشار داخل کابین هواپیما، نباید هیچ شکاف یا حفره ای در آن باشد. اما شاید متوجه این شده باشید که در هر شیشه هواپیما سوراخ کوچکی تعبیه شده است. این سوراخ شاید خیلی کوچک باشد اما دقیقا به منظور ایمنی مسافران در نظر گرفته شده است.

به سوراخ های ریزی که روی شیشه های هواپیما وجود دارند، سوراخ های خونریزی می گویند. این سوراخ ها دو جدار شیشه از جنس مواد آکریلیک را از هم جدا می کنند. این بدان معناست که وقتی مسافر از شیشه هواپیما بیرون را نگاه می کند، در واقع از سه شیشه این کار را انجام می دهد.

در این میان اولین شیشه، شیشه ای است که می توان آن را لمس کرد و اثر انگشت روی آن به جا می ماند و به آن شیشه اول می گویند. شیشه میانی، شیشه ای است که سوراخ در آن تعبیه شده است و کل این سیستم شیشه ای با شیشه خارجی کامل می شود و مهم ترین نقش آن، محافظت از مسافران در برابر اختلاف فشار با هوای بیرون است.

هواپیما

در حالی که شیشه های خارجی و میانی قدرت مقاومت برابر فشار خارج از هواپیما را دارند، مسئولیت خطیر بیش تر بر عهده شیشه خارجی است که حد فاصل مسافر و ابرها قرار می گیرد.

در حالت طبیعی که شیشه ها درست عمل کنند، مسافران نباید هیچ اختلاف فشاری را حس کنند. هنگامی که اکسیژن داخل کابین کاهش یابد، مسافران می توانند با دستگاه تهویه ای که برای هر نفر تعبیه شده است، از کمبود اکسیژن نجات پیدا کنند و هوایی مانند حضور روی سطح زمین را داشته باشند.

اما با افزایش ارتفاع، هوای خارج شیشه رقیق تر و اکسیژن و فشار آن نیز کم تر می شود. تقریبا یک کیلوگرم بر سانتی متر مربع فشار در سطح دریا وجود دارد که مسافر تحت این فشار در داخل هواپیما قرار می گیرند. وقتی داخل هواپیما می شوید و تا ارتفاع 10 هزار و 679 متری بالا می روید، این مقدار فشار به حدود 0/2 کیلوگرم در سانتی متر مکعب کاهش می یابد. این به معنای وجود اختلاف فشار زیادی بین هوای داخل و خارج هواپیماست و از این رو، هوای داخل تمایل زیادی به خارج شدن از هواپیما دارد.

نابراین باید گفت که سوراخ کوچک تعبیه شده در شیشه هواپیما فشار موجود در شیشه میانی را کاهش می دهد بنابراین تنها شیشه خارجی فشار وارد بر کابین هواپیما را تحمل می کند و این فشار را در طول پرواز آهسته تر حس می کند.

هواپیما

در واقع دلیل وجود این سوراخ این است که اجازه می دهد که فشار بین کابین و هوای بین شیشه ها متعادل شود بنابراین، فشار کابین در طول پرواز تنها به شیشه خارجی وارد می شود. از این رو، اگر شیشه خارج شکسته شود، هنوز شیشه میانی برای محافظت از کمبود فشار خارج وجود دارد و مهم تر از همه این سوراخ در واقع مانع از بخار کردن شیشه در اثر تفاوت دمای بین داخل و خارج کابین هواپیما می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>