اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جمهوری خلق چین، پر جمعیت ترین کشور و سومین کشور پهناور دنیا است و تمدن چین یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری می باشد.در سال 2013 میلادی، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا دست یافت.

نیروی تولید ارزان، زیرساخت های کافی و بهره وری بالا باعث شده است که چین به یک کشور در حال توسعه از نظر اقتصادی تبدیل شود. کمتر کسی است که نام دیوار چین را نشنیده باشد یا در آرزوی دیدار از این اثر برجسته نباشد. شهر ممنوعه، معبد بهشت و غیره از دیگر آثار منحصر بفردی هستند که در چین، همه ساله تعداد زیادی از توریست و جهانگرد را به خود جلب می کنند.

چین، به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری ایران شناخته می شود به طوری که هر ساله، حدود یک پنجم کل صادرات ایران، راهی چین می گردد و این میزان، به معنی صادراتی بیش از 50 میلیارد دلار در سال می باشد.

در کنار نفت و محصولات پتروشیمی که مهم ترین صادرات این به چین و سایر کشورها هستند، مواد شوینده، سبزیجات خشک، فرش، میوه و آبمیوه، خشکبار (خصوصاً پسته و کشمش و انجیر)، صنایع دستی، متانول، زعفران و چرم، مهم ترین صادرات ایران به چین هستند.

دانشجویان ایرانی، چین را به عنوان مقصدی برای کسب علم انتخاب می کنند (و البته در عین حال، همین امر باعث جذب دانشجو از چین در دانشگاه های کشورمان نیز می شود). با وجود جمعیت زیادی که در چین وجود دارد، نرخ بیکاری در چین تنها 4٫1 درصد است و این نرخ پایین، عامل عمده ای در ترغیب نیروهای جویای کار درکشورهایی مانند ایران است که نرخ بیکاری در آن چند برابر این رقم است.

اینها همه نشان می دهند که تبادلات ارزی ایران و چین بسیار بالاست و حواله پول به چین، برای سرمایه گذاران و تاجرین، دانشجویان و … دارای اهمیت بسزایی است.

بانک کونلون
اما متأسفانه از سال 2017 میلادی، شرکت ها و بانک های چینی سر ناسازگاری با ایرانیان دارند و از این تاریخ، حتی در ارائه ارز به دانشجویان ایرانی مشکل ایجاد کرده و از این کار سر باز زده اند.

سیاست مداران و اقتصاددانان ایرانی که از قبل پیش بینی چنین روزی را کرده بودند، از حدود 5 سال پیش اقدام به همکاری با یک بانک چینی با نام بانک کونلون ((KUNLUN Co LTD که بعدها نام آن به Bank of Kunlun تغییر یافت، نموده اند.

این بانک در آوریل سال 2009 میلادی توسط شرکت ملی نفت چین تأسیس شد.سرمایه اولیه این بانک حدوداً برابر 3٫1 میلیارد یوان است.سرمایه گذاران، وارد کنندگان ایرانی، سال های سال دغدغه این را داشتند که چگونه می توانند به روشی آسان و امن، پرداخت های خود را به کشور چین انجام دهند.

بعد از راه اندازی بانک کونلون، استفاده از حواله کونلون توانست جایگزین مناسبی برای بسیاری از پرداخت های ایرانیان شود.

نحوه انجام و استفاده از حواله کونلون
همانطور که گفته شد، بیشتر بانک های چینی از ارائه خدمات ارزی به بانک ها و کاربران ایرانی امتناع می‌ورزند و این باعث شده است که ایرانیان در تبادلات ارزی خود با شرکت های چینی دچار مشکل شوند. بسیاری از بانک ها پاسخگوی مشتریان ایرانی حتی دانشجویان نیستند و این امر باعث شده است که بیشتر وارد کنندگان محصولات چینی به استفاده از حواله کونلون روی بیاورند.

حال اگر شما وارد کننده محصولات چینی هستید و می خواهید از ارز دولتی برای معاملات خود استفاده کنید، بهترین روش استفاده از گشایش اعتبار اسنادی است.اما تنها بانکی که در چین اعتبار اسنادی ایرانی را میپذیرد، بانک کونلون است.

یکی از مشکلات حواله کونلون، این است که این بانک تنها یک شعبه دارد و آن هم در شهر پکن قرار دارد و بیشتر بانک های ایرانی فقط گشایش اعتبار اسنادی را برای بانک کونلون انجام می دهند.

از طرف دیگر، برای انجام حواله کونلون، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. شرکت های چینی برای اینکه پول خود را از ایرانی ها دریافت کنند، از طرف مشتریان ایرانی مجبور به افتتاح حساب در بانک کونلون می شوند.بعضی از شرکت ها که فکر می کنند این کار در مقابل سودی که به دست می آورند، ارزش زیادی ندارد از این کار سر باز زده و معامله را فسخ می کنند.

بعضی دیگر که سود خوبی از ایرانیان دریافت می کنند، در بانک کونلون حساب باز می کنند اما خیلی زود فشارهای وارده از بانک به شرکت در خصوص سهامی بودن شرکت یا دارا بودن گردش مالی زیاد و … باعث می شوند که شرکت ها حساب های خود را از کونلون خارج کنند و در تبادلات ارزی یا معاملات بعدی خود دیگر به طرف کونلون و حواله کونلون نیایند.

اگر در بانک کونلون حساب ندارید و دانشجو، تاجر یا گردشگر هستید و قصد دارید به چین بروید یا مبلغی را به شخصی در چین ارسال کنید، می توانید با کمک صرافی های معتبر و مجاز این کار را انجام دهید.

تعدادی از صرافی های معتبر در بانک کونلون حساب باز کرده اند و گردش مالی خوبی هم در آنجا داشته اند.

این کار باعث بالا رفتن اعتبار آنها نزد این بانک شده است و همچنین باعث شده است کارها برای کاربران دیگری که می خواهند از طریق این صرافی ها اقدام کنند، نیز تسهیل شود. شما به صرافی مراجعه می کنید یا به صورت اینترنتی درخواست خود را مبنی در حواله کونلون به یک حساب در چینی به کارشناسان صرافی مورد نظر، انجام می دهید. صرافی ها از طریق حساب خود، انتقال وجه را به صورت حواله کونلون از بانک کونلون به بانک مقصد در چین انجام می دهند. در نظر داشته باشید که انجام این خدمات، مستلزم دریافت کارمزد است.

حواله کونلون می تواند به صورت یورو، دلار یا یوان انجام شود و این مسأله نیز کار را برای ایرانیان بسیار راحت می کند.

البته این را نیز باید متذکر شویم که اخیراً بعضی از بانک های ایرانی به ویژه بانک های خصوص چنین ادعا کرده اند که می توانند گشایش اعتبار اسنادی به برخی دیگر از بانک های چین انجام دهند. اگر این مطلب صحت داشته باشد، خبر خوبی برای وارد کنندگان کالا از چین است، چون قطعاً در تجارت آنها پیشرفت چشمگیری ایجاد خواهد شد و استقبال بیشتری نسبت به حواله کونلون از آن خواهد شد. امیدواریم به زودی شاهد رشد و پیشرفتی چشمگیر در تجارت خارجی و اقتصاد کشور باشیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>