اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرکت

فروشگاه های بزرگ اینترنتی معمولاً پیشنهادهای پستی مختلفی به کاربران خود جهت ارسال کالا به ایران می‌ دهند که کاربر می تواند پس از وارد کردن آدرس ارسال (Shipping Address) و مشخص کردن کشور و استان دریافت کالا، یکی از پست های پیشنهاد شده را که اغلب قیمت ها و مدت زمان تحویل متفاوت دارند را انتخاب نماید.

امروزه با گسترش عصر ارتباطات و مدرن شدن ابزارهای ارتباطی و حمل و نقل و همچنین انتظار بالای مشتریان در دریافت سریع و سالم رقابت تنگاتنگی بین شرکت های پستی مختلف برای افزایش سهم بازار خود به وجود آمده است.

رقابت بین پست های بین المللی در 4 حوزه اصلی وجود دارد، کیفیت رساندن محموله ها به مقصد، نحوه رهگیری مرسوله توسط مشتری، سرعت و قیمت، نحوه انتخاب کابران نیز معمولاً به همین موارد محدود می‌شود، بسته به این که کالای آن ها چه ارزشی دارد و سرعت دریافت آنها چقدر برایشان اهمیت دارد، انتخاب خود را در بین پست های مختلف انجام می دهند.

پست های مطرح بین المللی که کاربران ایرانی در خریدهای خود با آنها روبرو می شوند عبارتند از: دی اچ ال (DHL)، تی ان تی (TNT)، فدکس (FEDEX)، یو پی اس (UPS)، یو اس پی اس (USPS)، آرامکس (ARAMEX)، رویال میل (Royal Mail). در حال حاضر امکان ارسال کالا از آمریکا به ایران به طور مستقیم وجود ندارد اما در سایر کشورها شرکت های پستی ای هستند که ارسال به ایران را انجام می دهند. در ادامه با مهم ترین شرکت های پستی و خدمات آن ها آشنا می شویم.

شرکت های پستی آمریکایی:
FedEx:
فدکس (FEDEX) بزرگ ترین شرکت پستی خصوصی در آمریکا به شمار می آید و استفاده از آن به ویژه در داخل آمریکا بسیار رایج است. این شرکت از سال 1971 آغاز به کار نموده و در حال حاضر در بیش از 220 کشور دنیا خدمات می دهد.

سرویس های این شرکت برای بسته های زیر 75 کیلوگرم به دو بخش نامه (مدارک) و بسته (کالا) تقسیم می‌گردد. در شکل زیر انواع خدماتی که این شرکت پستی آمریکایی در حوزه کالاهای سبک تر از 75 کیلوگرم ارائه می دهد نمایش داده شده است. اگر قصد خرید از وبسایت های آمریکایی را داشته باشید نام بسیاری از این سرویس ها را در قسمت انتخاب روش حمل خواهید دید.

تفاوت کلیدی در این سرویس ها سرعت حمل کالاست و به نسبت انتخاب خود هزینه حمل گرانتری خواهید پرداخت. سه دسته اول انواع پست های هوایی را شامل می شوند که در بردارنده سه حالت (Same day deliver) تحویل در همان روز، (Next day delivery) تحویل در روز بعد و (3-Business day 2) دو الی سه روز کاری بعد تحویل داده می شود. دو دسته آخری نیز مربوط به حالت‌های مختلف پست زمینی است.

هزینه ها:
به عنوان مثال اگر فرض کنیم یک کالای 1 کیلوگرمی با ابعاد متوسط و قیمت 100 دلار را بخواهید در داخل آمریکا جا به جا نمایید، برای سرویس های هوایی با توجه به این که کدام سرویس را انتخاب نمایید بین 20 تا 70 دلار و برای سرویس های زمینی بین 3 تا 10 دلار هزینه پستی شما خواهد بود. البته بسیاری از فروشگاه ها به دلیل این که تعداد بسته هایی که ارسال می کنند زیاد است از برنامه های تخفیفی فدکس برخوردار می شوند و لذا ممکن است هزینه های کمتری بابت ارسال ها دریافت کنند.

شرکت

UPS:
این شرکت پستی آمریکایی که کهنه کار است در آگوست 1907 کار خود را آغاز نموده و از آن زمان تاکنون رشد چشمگیری داشته است. امروزه UPS به طور متوسط 15 میلیون بسته در روز را به 6 میلیون مشتری در بیش از 220 کشور تحویل می دهد.

به عنوان نمونه فهرست خدمات این شرکت برای بسته های کوچک و متوسط در داخل و خارج آمریکا در شکل های زیر ارائه شده است:
همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می نمایید انواع سرویس های 1 تا 3 روزه هوایی برای داخل و خارج آمریکا و 1 تا 5 روزه زمینی برای داخل آمریکا توسط (UPS) یو پی اس ارائه می شوند.

شرکت

یو اس پی اس یا همان پست ایالات متحده در حقیقت یک شرکت پستی آمریکایی دولتی قلمداد می شود. تاریخ شکل گیری آن به 200 سال پیش در زمان بنجامین فرانکلین باز می گردد! اگرچه در جامعه آمریکا به دلیل شرایط رقابت قیمت خدمات شرکت های مختلف به یکدیگر نزدیک است اما می توان گفت به صورت نسبی پست دولتی در مقایسه با دو شرکت مطرح دیگر یعنی UPS و FEDEX راه حل های مقرون به صرفه تری دارد. اگر چه به همان نسبت کمی کند تر است.

چنانچه از این پست برای ارسال کالاهای گران قیمت یا حجیم به خارج از کشور استفاده می کنید باید در نظر داشته باشید چنانچه به کالای شما گمرک تعلق بگیرد ممکن است نیاز به مراجعه حضوری به دفتر آن ها پیدا کنید در حالی که پست های دیگری مانند FEDEX و UPS معمولاً خودشان کالا را ترخیص کرده درب منزل به شما تحویل می دهند و شما هزینه ترخیص را به مأمور پست تحویل می دهید. همچنین در نظر داشته باشید بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که مثلاً پیشنهاد ارسال رایگان می دهند معمولا از این پست برای ارسال کالا استفاده می کنند.

در ادامه منتخبی از سرویس های ارائه شده توسط USPS نمایش داده شده است:

USPS:
یو اس پی اس یا همان پست ایالات متحده در حقیقت یک شرکت پستی آمریکایی دولتی قلمداد می شود. تاریخ شکل گیری آن به 200 سال پیش در زمان بنجامین فرانکلین باز می گردد! اگرچه در جامعه آمریکا به دلیل شرایط رقابت قیمت خدمات شرکت های مختلف به یکدیگر نزدیک است اما می توان گفت به صورت نسبی پست دولتی در مقایسه با دو شرکت مطرح دیگر یعنی UPS و FEDEX راه حل های مقرون به صرفه تری دارد.

اگر چه به همان نسبت کمی کند تر است. چنانچه از این پست برای ارسال کالاهای گران قیمت یا حجیم به خارج از کشور استفاده می کنید باید در نظر داشته باشید چنانچه به کالای شما گمرک تعلق بگیرد ممکن است نیاز به مراجعه حضوری به دفتر آن ها پیدا کنید در حالی که پست های دیگری مانند FEDEX و UPS معمولاً خودشان کالا را ترخیص کرده درب منزل به شما تحویل می دهند و شما هزینه ترخیص را به مأمور پست تحویل می دهید.

همچنین در نظر داشته باشید بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که مثلاً پیشنهاد ارسال رایگان می دهند معمولا از این پست برای ارسال کالا استفاده می کنند.

شرکت های پستی انگلیسی:
Royal mail:
رویال میل که در سال 1516 پایه گذاری شده در حقیقت همان شرکت پستی انگلستان است که دولتی می‌باشد اما امروزه سهم عمده آن به بخش خصوصی واگذار شده است. مزیتی که در حال حاضر در سایت های انگلستان وجود دارد این است که امکان ارسال کالا از انگلستان به ایران به طور مستقیم وجود دارد.

در تصیر زیر 3 نوع سرویس متفاوت از رویال میل برای ارسال بسته به ایران را به همراه زمان تحویل هر کدام ملاحظه می کنید:

در تصویر بعدی هزینه ارسال 1 بسته 1 کیلوگرمی برای هر یک از این سرویس ها به ایران نمایش داده شده است:


شرکت

در تصویر بعدی هزینه ارسال 1 بسته 1 کیلوگرمی برای هر یک از این سرویس ها به ایران نمایش داده شده است:

شرکت

اگر بسته شما زیر 2 کیلوگرم وزن داشته باشد و برای شما زمان در اولویت نباشد طوریکه بتوانید 8 هفته انتظار را تحمل کنید یک سرویس ارزان دیگر برای ارسال بسته به ایران پیش روی شماست.

سرویس International Economy که قبلا Surface Mail نام داشت با قیمت های نازل تری قابل انتخاب است:

شرکت
UK mail:

یک شرکت خصوصی است که از سال 2003 فعالیت خود را آغاز نموده و تنها رقیب انگلیسی رویال میل محسوب می شود. این شرکت بیشتر در نقل و انتقالات داخلی توانمندی دارد و ممکن است در فروشگاه های انگلیسی برای ارسال کالا به آدرسی در انگلیس نام آن را ببینید. امکان ارسال کالا به ایران از طربق این پست وجود ندارد و برای ارسال بسته 1 کیلوگرمی از یک کالای متعارف، 28 پوند باید بپردازید و تا UK mail بسته شما را 3 روزه به امارات برساند.

سایر شرکت ها:
DHL Express:
دی اچ ال در سال 1969 تأسیس شد و پس از موفقیت در بازار داخلی آمریکا در اواخر 1970 خدمات خود را در سطح جهان گسترش داد. این شرکت نوپای آمریکایی پس از این که تا سال 2001 عمده سهامش توسط پست آلمان خریداری شده، امروزه در حقیقت شاخه بین المللی Deutsche Post DHL آلمان است که در حال حاضر بزرگ ترین شرکت لجستیکی در جهان است. این کمپانی بزرگ ترین شرکت ارائه دهنده ی خدمات حمل و نقل هوایی و دریایی و سود آور ترین شرکت حمل و نقل در دنیاست.

در ابتدا تمرکز دی اچ ال بر حمل و نقل دریایی و بین قاره ای بود، موفقیت فدکس در حمل و نقل داخلی آمریکا باعث شد که دی اچ ال گستره خدمات خود را به کشورهایی که سایر شرکت های پستی بین المللی به آنان خدمات ارائه نمی کنند ازجمله اتحاد جماهیر شوروی، عراق، ایران، چین، ویتنام و کره شمالی افزایش دهد.

در واقع دی اچ ال تلاش دارد به مناسبات سیاسی بین المللی دخالت نداشته باشد و خدمات خود را در سطح جهان ارائه دهد، مگر بین کشورهایی که دولت های آنها دی اچ ال را برای ارسال و دریافت محموله ها به طور مستقیم به کشور دیگر محدود نماید.

اگرچه قیمت خدمات دی اچ ال در مقایسه نسبی با برخی شرکت های پستی بین المللی نسبتاً بالاتر است، اما به لحاظ سرعت و تعهد زمانی تحویل هیچ یک از پست ها همانند دی اچ ال نمی شوند.

دی اچ ال ایران نیز در سال های اخیر با ایجاد شعب در شهر های اصلی از جمله مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و عسلویه خدمت رسانی مناسبی را به ایرانیان ارائه نموده است و تحویل محموله های مشتریان در این شهر ها توسط خود دی اچ ال انجام می شود. 

TNT:
تی ان تی که روزگاری پست دولتی هلند بود در سال 2010 رسماً تفکیک شد و TNT Express همان شرکت بین‌الملی پستی که ما با نام مختصر تی ان تی می شناسیم از پست دولتی هلند با نام جدید PostNL متمایز گردید.

تی ان تی امروزه یکی از بزرگ ترین شرکت های پستی بین المللی با گستره پوششی 200 کشور و نفوذ قوی در اروپا با تعداد 40 کشور با 19 هاب اصلی و 550 انبار در سراسر جهان است. تی ان تی در ایران نیز سرمایه گذاری خوبی انجام داده است و به علت قیمت های پایین تر از دی اچ ال، در ارسال کالا به ایران به طور مستقیم گزینه مناسبی برای کاربران ایرانی است.

امروزه ارسال بسیاری از فروشگاه های اینترنتی اروپایی که به طور مستقیم ارسال کالا به ایران دارند توسط تی ان تی انجام می شود. برای دریافت اطلاعات مربوط به قیمت و زمان ارسال و دریافت بسته ها توسط این شرکت می توانید با شماره 82444 در تهران تماس بگیرید.

کالاهایی که حمل نمی شوند:
از نکات مهمی که لازم است کاربران به آنها توجه کنند آن است که پست ها دارای محدودیت هایی در ارسال برخی از اجناس هستند. لازم است قبل از ارسال کالا به این محدودیت ها نیز توجه شود.

برای مثال شرکت تی ان تی محموله زیر را حمل نمی کند:

  • مواد غذایی و مواد آشامیدنی (اعم از الکلی یا غیر الکلی) چه در ارسال های شخصی و چه در ارسال‌های شرکتی ( در صورت ارسال چنین محموله هایی به مبدأ عودت داده خواهند شد) به عنوان مثال شکلات، پنیر، شیرینی، چای، میوه های خشک و …
  • حمل مواد آتش زا، مواد مخدر و چند مورد دیگر جزء مواردی است که همه شرکت های پستی بین المللی بالاتفاق آنها را انجام نمی دهند. 

ترخیص کالا:
چنانچه احتمالاً در مقاله گمرک مطالعه نموده باشید، در مواردی به خریدهای شما گمرک تعلق می گیرد و کالا اصطلاحاً نیاز به ترخیص دارد.

ویژگی خوب پست های خصوصی این است که کار ترخیص کالاها را تا جایی که بتوانند خودشان انجام می دهند و کالا را درب منزل به مشتری تحویل می دهند.

علاوه بر پست های خصوصی بسیاری از ارسال ها توسط پست های دولتی انجام می شود. برای مثال پست دولتی آمریکا یو اس پی اس است. پست های دولتی کالاها را به پست دولتی کشور مقصد تحویل می دهند، و توزیع در داخل کشور مقصد توسط پست دولتی آن کشور انجام می شود.

پست جمهوری اسلامی ایران در داخل وظیفه تحویل کالاهایی که با پست دولتی ارسال می شوند را به عهده دارد. در این بین کالاهای با ارزش کم معمولاً توسط پست ترخیص می شوند و با پست پیشتاز به مشتری نهایی تحویل داده می شوند. اما کالایی که ارزش آن ها زیاد است معمولاً ترخیص آن توسط خود مشتری و در پست مرکزی چهارراه لشکر انجام می شود.

برای ارسال کالا به ایران از چه پستی استفاده کنم؟
در حال حاضر برای ارسال کالا از آمریکا به ایران به صورت مستقیم راه حلی وجود ندارد. لذا چنانچه دوست یا آشنایی در کشور دیگری دارید می توانید کالا را به آدرس آن ها ارسال نمایید و آن ها ارسال کالا به ایران را انجام دهند. اما در مورد سایر کشور ها مشکلی از بابت ارسال مستقیم وجود ندارد.

پیشنهاد می کنیم حتی الامکان از سرویس هایی استفاده نمایید که کد رهگیری به شما ارائه می دهند. شرکت DHL اگرچه در مواردی کمی گران تر از سایر انتخاب هاست اما سرعت بالا و خطای پایین آن و همچنین وجود دفتر فعال در تهران گزینه اولی است که به شما پیشنهاد می دهیم. اگرچه در خیلی از موارد دست شما چندان در انتخاب باز نیست و فروشگاه مورد نظر با یک شرکت پستی بین المللی خاص کار می کند و شما مجبور به انتخاب همان گزینه هستید.

اگر هزینه برای شما مهم تر از دقت و زمان ارسال است معمولاً پست های دولتی هر کشور گزینه های مقرون به صرفه تری هستند. مثلاً رویال میل انگلستان یا کانادا پست کشور کانادا یا یو اس پی اس آمریکا. مجدداً تأکید می کنیم از سرویس های دارای کد رهگیری استفاده نمایید. امیدواریم این راهنما شما را در آشنایی با انواع شرکت های پستی بین المللی و انتخاب گزینه مناسب یاری داده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
آریابرزن ابوجلادی:
اگر از آمریکا وجح نقد بخواهند بفرستند ؟!چه راه هایی هست؟
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

ارمان:
سلام من یک فروشگاه انلاین داریم ومی خواهیم برای ارسال بسته های پستی با یک شرکت قرارداد ببندیم واز اون طریق کار های پستی مون رو انجام بدیم
پاسخ زینگ:
سلام.
شما می توانید به شرکت پست جمهوری اسلامی و یا شرکت تیپاکس مراجعه نمایید.

Fateme:
سلام وقت بخیر میخواستم ببینم شرکت پست خصوصی گلدن لجستیک سرویس در انگلیس ، چه شرکتی داخل ایران نماینده ش هست؟؟‌ ممنون میشم اطلاع بدین
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>