اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو

ترخیص کالا، فرآیندی است که به وسیله صاحب کالا یا نماینده قانونی وی در گمرک برای صادرات یا واردات کالا انجام می گیرد که پس از طی تشریفات مربوطه، مجوز خروج کالا از اماکن گمرکی صادر می شود.

فرآیند ترخیص کالای وارداتی از چند مرحله مختلف از جمله تنظیم اسناد و ثبت اطلاعات، احراز هویت و اظهار کالا، کنترلهای گمرکی، پرداخت هزینه­ های ترخیص و صدور مجوز، بارگیری کالای انبار شده در گمرک و خروج آن و نهایتاً کنترلهای بعد از خروج کالا تشکیل شده است که تمامی مراحل مذکور باید با دقت و به ترتیب انجام بگیرند. برای آشنایی با نحوه انجام مراحل مختلف تشریفات ترخیص گمرکی کالاهای وارداتی با ما همراه شوید.

در وهله اول صاحب کالا یا نماینده قانونی وی باید تمام اسناد لازم را فراهم نموده و در سیستم گمرکات کشور ثبت کند.

مدارک لازم عبارتند از: اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور یا سیاهه خرید، اعلامیه تامین ارز با نامه برات (در صورتی که روش پرداخت اعتبار اسنادی برات باشد)، پروفرما یا همان پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش، لیست عدل­بندی، بیمه ­نامه، پروانه بهره ­برداری (برای شرکتهای تولیدی)، کاتالوگ و بروشور(در صورت وجود)، مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا (اگر کالای موردنظر مشمول قانون اجباری اخذ مجوز باشد)، وکالتنامه رسمی، پروانه صادراتی (در صورتی که واردات در مقابل صادرات انجام شود).

به این مهم توجه کنید که حقوق گمرکی پس از محاسبه در اظهارنامه واردات ثبت می شود؛ بنابراین در تکمیل فرم اظهارنامه نهایت دقت را داشته باشید تا مبادا متحمل پرداخت هزینه های سنگین شوید.

واردکننده پس از تنظیم فرم باید آن را در سیستم کدینگ اطلاعات هر فرد به ثبت برساند. فرد پس از ثبت اطلاعات خود در این سیستم، یک شماره کدینگ دریافت می کند که با استفاده از این شماره می تواند در تمام گمرکات کشور به انجام امور گمرکی خود بپردازد.

بعد از تنظیم اسناد و ثبت اطلاعات نوبت به احراز هویت و اظهار کالا می رسد. در این مرحله، دایره احراز هویت یا همان دایره فنی گمرک، اسناد دریافتی را بررسی می کند و در صورت تایید آنها اقدام به درج شماره ثبت یا کوتاژ می کند.

احراز مالکیت، احراز صلاحیت صاحب کالا و ارزیابی اسناد، فعالیت هایی است که در دایره فنی صورت می گیرند.

بنابراین کارشناس دایره فنی در وهله اول با توجه به اینکه اسناد خرید به نام چه کسی صادر شده اقدام به صدور حواله ترخیص به نام همان فرد می کند.

کارشناس دایره فنی پس از احراز مالکیت به احراز صلاحیت مالک کالا میپردازد. در صورتی صلاحیت صاحب کالا تایید می شود که به گمرک بدهی نداشته باشد؛ دارای منع قانونی برای انجام امور تجاری نباشد؛ کارت بازرگانی معتبر داشته باشد و منع قانونی مبنی بر دخالت در اموال خویش نداشته باشد.

در آخرین مرحله فرآیند ترخیص کالا ی وارداتی، کارشناس دایره فنی، مقایسه اطلاعات مندرج در اظهارنامه را با اسناد موجود مقایسه می کند. در صورتی که بین اطلاعات وارده اعم از نوع کالا، وزن محموله، کشور طرف معامله، تعرفه کالا، مشخصات اسناد بانکی، نوع بسته بندی، کشور تولیدکننده کالا و… و اسناد تناقضی دیده نشود؛ شماره ثبت درج می شود و کالا، اظهارشده نامیده می شود.

نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
نماد اعتماد الکترونیک logo-samandehi گواهی شامد ثبت نرم افزار
نماد اعتماد الکترونیک نشان ملی ثبت گواهی شامد ارشاد

         

© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به داده پردازان هومان پویان می باشد.


مخفی کردن >>