اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تولید کننده

ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در تولید ام دی اف در جهان است که با پیشرفت های بسیاری به خصوص در چند سال اخیر مواجه شده است. ام دی اف از جمله مهم ترین محصولی است که در ترکیه تولید می شود. در حال حاضر ترکیه پس از پیشی گرفتن از آلمان به بزرگ ترین تولیدکننده MDF در اروپا تبدیل شده است و در سطح جهانی نیز ترکیه بعد از چین به عنوان دومین تولیدکننده این محصول شناخته می شود. 

ام دی اف در ترکیه همانند بسیاری از تولیدکنندگان جهانی این محصوالت با فرصتها و فراز و نشیبهای بسیاری به خصوص در سال های اخیر مواجه شده اند. اما جایگاه ترکیه در سیر این تحولات بسیار جالب توجه است. اگرچه در یک دوره زمانی، تولید MDF در اروپا به رغم نیاز بیشتر به مواد اولیه نسبت به عرضه آن افزایش یافت اما در همین زمان ترکیه توانست به پیشرفت های خوبی در این زمینه دست یابد.بیشک عوامل متعددی موجب پیشرفت این صنعت در ترکیه شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

رشد پوشش گیاهی برای تولید ام دی اف:
در حدود 6/28 % از خاک ترکیه از جنگل پوشیده شده است که این جنگلها بیشتر در مناطق کوهستانی متمرکز شده اند. در ترکیه بیشتر جنگلهای این کشور در مالکیت دولت بوده و توسط اداره کل جنگلداری این کشور اداره می شود و کمتر از 1 % از آنها نیز در مالکیت بخش خصوصی است. همچنین به دنبال پیشرفت در حوزه صنایع چوب، سهم زمینهای جنگلکاری شده نیز افزایش یافت و بنابر آمارهای منتشر شده در پایان سال 2015، مقدار این زمینها به 3/22 میلیون هکتار رسید.

نکته جالب توجه در این بخش افزایش سهم زمینهای اختصاص یافته به بخش زراعت چوب است که بنابر آمارهای ثبت شده در سال 1973 مقدار این زمینها 1/2 میلیون هکتار ثبت شده بود که در سال 2015 موجودی جنگل ترکیه، 6/1 میلیارد مترمکعب محاسبه شد که با افزایشی معادل 700 میلیون مترمکعب نسبت به 40 سال پیش همراه بود.به این ترتیب افزایش سالانه حجم جنگلها در ترکیه معادل 9/45 میلیون مترمکعب در سال 2015 محاسبه شد.

انواع درختان تولیدی در ترکیه:
مهم ترین درختان جنگلی ترکیه شامل کاج (56%) بلوط (24%) و راش (9%) است. همچنین اداره کل جنگلداری20 میلیون مترمکعب چوب صنعتی تولید می کند، در حالی که بخش خصوصی تولید 5 میلیون مترمکعب چوب را برعهده دارد و 5 میلیون مترمکعب نیز از طریق واردات به این کشور وارد می شود.

بنابر آمارهای ارائه شده توسط Turkstat(اداره آمار دولتی ترکیه)، صنایع تولیدکننده ام دی اف در ترکیه حدود 13میلیون تن چوب را در سال به عنوان ماده اولیه مصرف می کند که از این مقدار حدود 5/2 میلیون تن به صورت واردات به ترکیه وارد شده است.

در این میان سهم واردات چوب به صورت چیپس بسیار جالب توجه است. از جمله صادرکنندگان مطرح چیپس چوب سوزنی برگ به ترکیه می توان به امریکا و کانادا اشاره کرد. همچنین بیشتر چیپس چوب از گونه های پهن برگ نیز از اوکراین و لتونی به این کشور وارد می شود.

ام دی اف مهم ترین محصول تولیدی در ترکیه:
ام دی اف یکی از مهم ترین محصولات تولید شده در ترکیه است. طی سه سال گذشته، سرمایه گذاریهای زیادی در کارخانه های MDF و تخته خرده چوب توسط پیشروان این صنعت به منظور استفاده از آنها در ساختمان سازی و افزایش میزان صادرات و تقاضا برای ام دی اف آغاز شده است.

بنابر آمارهای جهانی، ترکیه پس از پیشی گرفتن از آلمان توانست به بزرگ ترین تولیدکننده MDF در اروپا و بزرگ ترین تولید کننده MDF در جهان پس از چین تبدیل شود. همچنین در حال حاضر ترکیه سومین تولیدکننده تخته خرده چوب در اروپا پس از روسیه و آلمان است و بعد از چین، امریکا، روسیه و آلمان در رتبه پنجم تولید این محصول در جهان قرار دارد.

از سویی دیگر ترکیه در زمینه لمینت در اروپا، بعد از آلمان در رده دوم و بعد از آلمان و چین در رتبه سوم تولید این محصول در سطح جهانی قرار دارد. ظرفیت تولید HDF /MDF ترکیه در پایان سال 2016 نیز 8/6 میلیون مترمکعب در سال گزارش شد.

همچنین ظرفیت تولید تخته خرده چوب 1/5 میلیون مترمکعب در سال، ظرفیت تولیدOSB 240 هزار مترمکعب در سال و ظرفیت تولید تخته الیه 200 هزار مترمکعب در سال است. آمارهای ارائه شده نشان می دهد که صادرات و بازار داخلی این محصوالت در ترکیه رو به رشد است. صادرات MDF حدود 500 هزار مترمربع است که در حدود 13 % از کل تولید MDF را شامل می شود.

مهم ترین بازار صاردات ام دی اف ترکیه:
همچنین اولین بازار پرطرفدار برای صادرات MDF، ایران و دومین بازار عراق گزارش شده است. به این ترتیب موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه، صنایع تولیدکننده اوراق فشرده چوبی داخلی را به بازار 5/1 میلیارد نفری خاورمیانه، شمال آفریقا، کشورهای CIS و اروپا متصل کرده است.

این یکی از عواملی است که به تولیدکنندگان ترکیه کمک کرده که میانگین رشد سالانه خود را در حدود 8 % نسبت به دهه گذشته افزایش دهند. در سال های اخیر به دلیل توسعه بخش ساختمان، ایجاد سیستم وام و تحولات مداوم شهری، پدیده ساخت و ساز در ترکیه افزایش یافته است. به طور طبیعی، افزایش تعداد ساختمان‌ها منجر به تقاضای بیشتری برای مبلمان شده است. تقریبا هر ساله600 هزار خانه جدید در این کشور ساخته می شود و 600 هزار خانه دیگر نیز به فروش می رسد.

همچنین سیاست دولت معطوف به بازسازی واحدهای مسکونی قدیمی و مقاوم سازی آنها نسبت به زمین لرزه است.

از سویی دیگر جمعیت جوان 78 میلیون نفری ترکیه که باعث رونق بخشیدن به ساخت وساز مسکن در این کشور شده نقش عمده ای را در بالا بردن تقاضای داخلی برای MDF، تخته خرده چوب، سایر مصالح ساختمانی و مبلمان داخلی داشته است.

رشد جمعیتی و بالا رفتن تقاضا برای MDF:
ترکیه با میانگین سن 31 سال، از جوانترین جمعیت در اروپا برخوردار است. ساالنه حدود 500 هزار نفر در ترکیه ازدواج می کنند. همچنین ساختمانهای اداری و مراکز خرید جدید زیادی نیز در ترکیه ساخته می شوند. ترکیه همچنین یک مقصد توریستی بزرگ است.

تقریبا هر ساله 30 میلیون گردشگر به ترکیه میآیند، بنابراین هتل های زیادی در این کشور وجود دارد که تقریبا هر 5 سال یکبار مبلمان خود را تغییر می دهند و این هتلها یک بازار بزرگ برای تولیدکنندگان مبلمان این کشور هستند.

با توجه به آنچه گفته شد در می یابیم که صنایع چوب و مبلمان ترکیه این روزها شاهد تحولات رو به رشدی است که موجب بالا رفتن جایگاه این کشور در بخش تولید و صادرات این محصولات در جهان شده است. بی شک با توجه به حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته، تالش در واردات مواد اولیه از اقصی نقاط جهان، بازار مصرف بسیار بزرگ در منطقه و حمایت های دولتی این صنعت با پیشرفت های بیشتری در آینده مواجه خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>