اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

علی رغم افزایش فشارهای واشنگتن بر کشورهای متحد خود برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در آب های جنوب ایران، این بار خبر می رسد که ژاپن به دلیل روابط دوستانه با ایران، با حضور در این طرح آمریکایی مخالفت کرده است.


مقامات دولتی ژاپن می گویند که توکیو هیچ کشتی جنگی برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی آمریکا با هدف حفاظت از کشتی های تجاری و نفتکش ها در تنگه هرمز اعزام نمی کند زیرا از پاسخ ایران بیم دارد.

روزنامه «ماینیچی» - یکی از پرتیراژترین روزنامه های ژاپن - ضمن اعلام این خبر به نقل از چندین منبع دولتی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت توکیو این تصمیم را به دلیل ملاحظاتی که درباره روابط دوستانه دیرینه با ایران دارد اتخاذ کرده و امیدوار است روش های دیگری را بتواند برای تامین امنیت منطقه پیدا کند.

این روزنامه با بیان اینکه دولت ژاپن موضوع اعزام نیروی نظامی این کشور موسوم به «نیروهای دفاع از خود» به آب های جنوب ایران را به درخواست دولت آمریکا بررسی کرد، افزود که توکیو دو گزینه را در نظر گرفت: گشت های دریایی برای محافظت و اسکورت نفتکش های ژاپنی، اعزام هواپیماهای شناسایی و هشدار به منطقه.

ماینیچی درباره تصمیم دولت ژاپن به لغو اعزام کشتی جنگی به ائتلاف آمریکایی اینگونه توضیح می دهد: «[در این صورت] ژاپن نمی تواند از پاسخ ایران گریزی داشته باشد. اگر یک کشتی نیروی نظامی ژاپن مورد حمله قرار بگیرد، وضعیت به یک تقابل نظامی تمام عیار تبدیل می شود. با در نظر گرفتن چنین خطری، دولت ژاپن به این نتیجه رسید که بهتر است اعزام کشتی به تنگه هرمز و مناطق اطراف را کنار بگذارد».

یک منبع در وزارت خارجه ژاپن به این روزنامه گفت: «مهم ترین چیز این است که اجازه ندهیم مسیر انتقال نفت خام به ژاپن، قطع شود. اعزام کشتی باعث کاهش تنش ها نمی شود بلکه پتانسیل افزایش آن را نیز دارد».

یک مقام دولتی دیگر نیز می گوید: «اولویت ژاپن این است که از روابط دوستانه خود با ایران به عنوان برگ برنده ای برای تامین امنیت تنگه [هرمز ] استفاده کند».

این روزنامه ضمن اشاره به اینکه ژاپن گزینه اعزام کشتی و هواپیماهای شناسایی به مناطق دور از تنگه هرمز را رد نکرده، به نقل از یک مقام دولتی می افزاید: «ایالات متحده نیز می داند که برای ژاپن دشوار است در این ائتلاف مشارکت کند. پس [آمریکا] نیز در فکر راه های جایگزین برای ژاپن جهت کمک به کمبودهاست».

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله آلمان، نروژ و کره جنوبی مشارکت در این طرح را رد کرده اند.

از طرفی، دولت انگلیس روز دوشنبه به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بود تا ناوگان دریایی با ماموریت حفاظت از کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند تا از تکرار حوادثی مشابه توقیف نفتکش آنها توسط ایران رخ ندهد.

منابع خبری پیش از این از گسترش اختلافات میان انگلیس و آمریکا بر سر ایران خبر داده اند. نشریه تایم اول مرداد ماه گزارش داده بود «رابطه خاص» بین انگلیس و آمریکا پس از بروز برخی تنش ها بر سر ایران لطمه دیده و دولت انگلیس چندی پیش (قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم انگلیس توسط ایران) درخواست کمک دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران را در خلیج فارس رد کرده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>