اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مدارک مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی شامل موارد زیر می باشند:
1- مدارک هویتی متقاضی و طراح؛ (شامل کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده برای اشخاص حقیقی و آگهی تأسیس و آخرین تغییرات جهت اشخاص حقوقی به صورت خوانا)

2- مدارک نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید؛

3- اگر طرح صنعتی دو بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه؛

4- اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح؛

5- در طرح صنعتی سه بعدی، مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید. اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد، باید حداکثر 20×20×20 سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ای بادوام و غیرفاسد شدنی باشد. شکل های گرافیکی و ترسیم شده باید حداکثر در ابعاد 20×10 سانتی متر بوده و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی باشد؛

توضیح اینکه، تصاویر گرافیکی مورد نظر در مرحله اظهارنامه الکترونیکی باید به صورت اسکن شده از نماهای مختلف با مشخصات فنی ذیل باشد، بدیهی است درصورت بررسی پرونده و پذیرش طرح مذکور ارائه پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی طرح ترسیم شده جهت صدور آگهی ضروری می باشد.

6- درخواست کتبی مبنی بربه تأخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و تعیین مدت آن، در صورت تمایل؛

7- درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح، چنانچه طراح نخواهد اسم وی ذکر شود؛

8- رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است، رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی؛

9- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.

فرآیند ثبت طرح صنعتی در ایران:
1- اظهار نامه شامل تمامی مشخصات شناسایی متقاضی و شامل نمایش گرافیکی طرح فرد متقاضی می باشد و زمانی که اظهار نامه تحویل اداره می شود تاریخ اظهار نامه می باشد.

2- اظهار نامه باید با موارد گفته شده طبق قانون تطابق داشته باشد. زیرا همین امر توسط اداره ی مالکیت صنعتی بررسی می شود.

3- در صورت اشکار شدن و رعایت شدن بند فوق در طرح صنعتی برای اداره مالکیت صنعتی این اداره اجازه ثبت و انتشار اگهی طرح را صادر می نماید و برای متقاضی گواهی طرح را صادر می نماید اما در صورت رعایت نکردن مفاد بند طرح را رد می کند.

4- در صورتیکه اگهی ثبت طرح صنعتی از هنگام تسلیم اظهار نامه نهایتاً تا 12ماده ویا ادعای حق تقدم از تاریخ حق تقدم به عقب افتاده باشد امکان دارد ضمن اظهارنامه درخواست شده باشد.

مدت زمان حمایت از ثبت طرح صنعتی:
برخلاف تنوع بخش های قوانین مربوط به ثبت طرح صنعتی در کشورهای مختلف دنیا، معمولاً مدت زمان حمایت از طرح صنعتی در اکثر کشورها تقریباً 5 سال است که این مدت قابل تمدید به مدت نهایت 15 الی 25 سال را دارد. براساس توافقنامه TRIPS حداقل مدت حمایت از طرح صنعتی 10 سال است.

الزامات ثبت طرح صنعتی:
در کشور ما مانند اکثر کشورها، طرحی صنعتی مورد حمایت قانونی قرار دارد که براساس قوانین کشور مربوطه به ثبت رسیده باشد. اما برای ثبت طرح صنعتی، به عنوان یک قانون فراگیر، طرح بایستی "جدید" یا "اصیل" باشد. البته تفسیر کلمه تازگی یا اصالت ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، و صد البته روند ثبت نیز اینگونه خواهد بود به طوری که ممکن است برخی از کشورها برای احراز شرط تازگی یا اصالت، طرح صنعتی را مورد ارزیابی ماهوی قرار دهند و یا برخی از کشورها صرفاً به ارزیابی شکلی اکتفا کنند.از سایر شروط ثبت طرح صنعتی، "کاربرد صنعتی" است، بدین معنی که یک طرح صنعتی بایستی قابلیت باز تولید به روش صنعتی را داشته باشد. همچنین بایستی امکان پیاده سازی طرح صنعتی بر روی یک کالای دوبعدی یا سه بعدی وجود داشته باشد.اصولاً و با توجه به قوانین کشورها و نیز درخواست متقاضی، طرح صنعتی بایستی یا قبل از ثبت، یا در حین ثبت و یا بعد از ثبت منتشر شود. همچنین بایستی یادآور شد که ثبت یک طرح صنعتی تنها روش کسب حمایت برای آن طرح نیست به طوری که در صورت مهیا بودن شرایط، می توان یک طرح صنعتی را تحت قانون کپی رایت یا قانون رقابت ناعادلانه مورد حمایت قرار داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>