اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

حواله ارزی به انگلیسی (Payment order) عبارت است از نوعی دستور پرداخت، که یک بانک یا مؤسسه مالی به تقاضای مشتری یا دارنده یک حساب بانکی، به یکی از بانک های کارگزار خود در خارج از کشور، حواله ای را صادر می کند. موسسه مالی یا بانک از کارگزار خود می خواهد مبلغ حواله را به ذی نفع آن، پرداخت کند.

حواله های ارزی از طریق حساب «واسترو» و «نوسترو»، از طریق بانک پوشش دهنده پرداخت می شوند. این حواله ها به دو گروه صادره و وارده تقسیم می شوند. امروزه صدور حواله های ارزی از طریق شبکه جهانی سوئیفتانجام می شود.

انواع حواله‏ های ارزی
حواله صادره:
در این نوع از حواله، فرستنده از مشتریان بانک مسکن است. او از طریق بانک برای شخصی که در بانک دیگری حساب دارد اقدام به ارسال وجه می‏کند.

حواله وارده:
حواله ه‏ای است که در آن فرستنده حواله توسط سایر بانک‏ ها اقدام به ارسال وجه برای کسی می کند که در بانک مورد نظر حساب دارد.

اجزای اصلی یک حواله ارزی

  1. فرستنده حواله
  2. بانک فرستنده حواله
  3. بانک دریافت کننده پیام حواله
  4. بانک مقصد
  5. ذینفع حواله
  6. مبلغ حواله
  7. نوع ارز حواله
  8. والور حواله
  9. کارمزد حواله

نحوه تامین ارز برای ارسال یک حواله صادره ارزی
راه اول:
تأمین ارز برای گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات (وصولی) اسنادی و انجام حواله ارزی به منظور واردات کالاهای اولویت اول است. حسب ثبت سفارش صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نرخ اعلامی از سوی این بانک امکان پذیر خواهد بود.

راه دوم‏:
تأمین ارز برای گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات(وصولی) اسنادی و انجام حواله ارزی به منظور واردات سایر کالاها (اولویت دوم حسب ثبت سفارش صادره) است. این راه نیز از طریق بازار دوم ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی( نیما) صورت می پذیرد.

راه سوم:
علاوه بر منابع مورد اشاره در بندهای 1 و 2، محل تامین ارز می تواند منابع ارزی حاصل از صادرات، موجودی حسابهای ارزی مشتریان و خرید ارز از بانک باشد.

راه چهارم:
تأمین ارز برای گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی (وصولی) و انجام حواله ارزی بابت خرید های کالایی ‏- خدماتی یا صرفاً خدماتی به شرح زیر با رعایت سایر ضوابط، به ویژه مفاد بند "ب" بخش اول مجموعه مقررات ارزی امکان پذیر است:

الف) درخصوص خرید های صرفاً خدماتی و یا بخش خدماتی خریدهای کالایی - خدماتی مربوط به بخش غیر دولتی تا سقف 900000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، تأمین ارز از طریق بازار دوم، حساب ارزی واردکننده و ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات درصورت ارائه تاییدیه وزارتخانه ‏/ دستگاه ذیربط امکان پذیر است.

ب) درارتباط با بخش دولتی در صورت درخواست وزیر مربوطه در همه موارد و صرف نظر از سقف 900٫000 یورو، مراتب باید به طور موردی از این بانک استعلام شود.

راه پنجم
گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات (وصولی) اسنادی و انجام حواله ارزی به منظور واردات به مناطق آزاد تجاری‏- صنعتی و ویژه اقتصادی از محل ارز حاصل از صادرات، حساب ارزی واردکننده و بازار دوم ارز، پس از انجام ثبت سفارش و رعایت بخش اول مجموعه مقررات ارزی امکان پذیر است.

راه ششم:
در ارتباط با حواله های صادره پس از ابلاغ این بخشنامه، مهلت ارائه اسناد حمل حواله های مذکور، حداکثر سه ماه از تاریخ صدور حواله ارزی تعیین می شود. مهلت ارائه پروانه گمرکی نیز بابت حواله های ارزی از تاریخ صدور اعلامیه تأمین ارز حداکثر به مدت دو ماه خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>