اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترخیصیه یا Delivery Order یکی از اسناد مربوط به ترخیص کالا است که در قوانین امور گمرکی این چنین تعریف شده است: «سندی است که به موجب آن شرکت حمل و نقل (کریر و فورواردر) پس از احراز هویت، بلامانع بودن انجام تشریفات گمرکی توسط گیرنده کالا را به گمرک اعلام می نماید.» به عبارت دیگر ترخیصیه به منزل تسویه حساب شرکت حمل ونقل با صاحب کالا (واردکننده) تلقی می شود و به گمرک اعلام می کند که اخذ قبض انبار از سوی صاحب کالا بلامانع است. چنانچه کالا به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری انتقال یابد، ترخیصیه نیز باید به نام آن شخص یا شرکت شود تا وی بتواند اقدام به دریافت قبض انبار و دور اظهاری نماید.

در ادامه با نحوه واگذاری ترخیصیه در پنجره واحد تجارت فرامرزی آشنا می شویم.

موارد واگذاری ترخیصیه
در هنگام انجام مراحل اظهار کالا به گمرک، ترخیصیه باید به نام صاحب کالا باشد تا او بتواند در پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اظهار کالا کند. بنابراین چنانچه کالا به هر شخص حقیقی یا حقوقی واگذارد شود، ترخیصیه و قبض انبار دستی نیز باید به صاحب کالای جدید واگذار گردد.

همچنین چنانچه شرکت حملی (Carrier) کالا را به شرکت حمل دیگری (forwarder) واگذار کند، شرکت حمل جدید باید ترخیصیه را به صاحب کالا واگذار نماید.

از طرفی مواقعی که قبض انبار به نام یک شخص است، ترخیصیه نیز باید به نام همان فرد باشد.

در صورتی که شرکت حمل برای صاحب کالا ترخیصیه ای به نام صاحب کالا واگذارد ننماید و یا صاحب کالای پیشین اقدام به واگذاری ترخیصیه به نام صاحب جدید کالا نکند، هنگام دریافت پرینت قبض انبار الکترونیکی پیغام سیستمی «صلاحیت لازم برای اخذ پرینت قبض انبار الکترونیک را در سامانه احراز ننموده اید.» به نمایش در خواهد آمد.

بنابراین صاحب کالای جدید حتماً باید از صاحب قبلی یا شرکت حمل ونقل بخواهد که علاوه بر واگذاری قبض انبار، از طریق سامانه نیز اقدام به واگذاری ترخیصیه به وی نمایند.

آموزش گام به گام واگذاری ترخیصیه
مرحله اول
در ابتدای شما به عنوان صاحب کالا یا شرکت حمل ونقل از طریق epl خود وارد سامانه پنجره واحد به نشانی Epl.irica.ir می شوید. سپس از منوی سمت راست گزینه «واگذاری ترخیصیه» را انتخاب می نمایید تا وارد صفحه آن شوید.

مرحله دوم
در فرم واگذاری ترخیصیه به ترتیب کد ملی شرکت حمل، شماره مانیفست، شماره بارنامه و کد ملی صاحب جدید ترخیصیه را وارد کرده سپس گزینه «انتقال» را می زنید.

مرحله سوم
پس از آن با پیغامی به صورت زیر مواجه خواهید شد:

« آیا مایل به انتقال ترخیصیه از صاحب کنونی به شماره ملی «000» به نام … به صاحب جدید به شماره ملی «000» به نام … هستید؟»

مرحله چهارم
چنانچه اطلاعات را به درستی وارد کرده اید گزینه «کاملاً اطمینان دارم این دستور باید اجرا شود» و در غیر این صورت دکمه «شاید اشتباه کرده ام» را انتخاب کنید.

مرحله پنجم
در انتها با موافقت شما عملیات انتقال انجام شده و سیستم پیغام «ترخیصیه با موفقیت به شرکت … با کد ملی «000» انتقال یافت» را نمایش می دهد.

از این به بعد صاحب جدید کالا می تواند اقدام به دریافت قبض انبار الکترونیکی از سیستم نموده و مراحل اظهار کالا را از طریق قسمت دور اظهاری واردات آغاز کند.

نحوه اطلاع از وضعیت ثبت ترخیصیه
رسید ثبت ترخیصیه الکترونیک از سوی سیستم صادر می شود که شامل کد ملی شرکت حمل، شماره مانفیست، شماره بارنامه، نام صاحب ترخیصیه، کد ملی صاحب ترخیصیه، نام کشتی، شماره سفر، لیست کانتینرها و شماره کانتینر است.

اگر صاحب کالا قبض انبار را به نام کسی دیگر بزند، باید با epl خود وارد سامانه شده و اقدام به واگذاری ترخیصیه را به نام صاحب جدید قبض انبار نماید.

همان طور که اشاره شد فهمیدن این که هم اکنون ترخیصیه به نام چه کسی است، برای اخذ قبض انبار و شروع دور اظهاری لازم و ضروری است.

لذا جهت پی بردن به آن می توان از منوی سمت راست، گزینه «بررسی وضعیت ثبت ترخیصیه» از آن مطلع شد.

در صفحه باز شده، کد شرکت حمل، شماره مانفیست و شماره بارنامه را وارد کرده، سپس دکمه «بررسی وضعیت ترخیصیه» را می زنید.

در ادامه سیستم پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن ثبت ترخیصیه نشان داده و در زیر آن چنین عنوان می کند:

«صاحب کنونی ترخیصیه … با شناسه ملی 000 »

نکات مهم در واگذاری ترخیصیه
- جهت ورود به صفحه واگذاری ترخیصیه در پنجره واحد تجارت فرامرزی، شماره epl که شامل نام کاربری و رمز عبور بوده، لازم و ضروری است. در صورتی که صاحب ترخیصیه اعم از حقوقی یا حقیقی ای پی ال ندارد، باید با مراجعه به واحد انفورماتیک نزدیک ترین گمرک اجرایی نسبت به اخذ آن اقدام نمایند.

- از آنجایی که اطلاعات شماره بارنامه و شماره مانیفست، ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و اعداد است، لذا در هنگام درج آن ها در بخش مربوطه جهت واگذاری ترخیصیه باید دقت فراوانی به عمل آورد.

- چنانچه در هنگام واگذاری ترخیصیه سیستم پیغام «شما اجازه انتقال این ترخیصیه را ندارید، این ترخیصیه، متعلق به … با شناسه ملی … می باشد.» را داد، به معنای عدم داشتن وکالت الکترونیکی لازم از سوی کاربری است که اقدام به واگذاری ترخیصیه نموده است. زیرا در پنجره واحد تجارت فرامرزی، امکان واگذاری ترخیصیه فقط برای صاحبِ ترخیصیه و یا وکیل قانونی وی وجود دارد. در این سامانه وکیل با ثبت «وکالت کارمندی» در آن قابل شناسایی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>