اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در دنیای تجارت و بازرگانی بین المللی بیمه جایگاه ویژه ای دارد. در این راستان طبق قوانین تجارت بین المللی در ایران، صدور بیمه در برخی موارد لازم و اجباری بوده و بدون داشتن بیمه، امکان ثبت سفارش واردات وجود ندارد. همچنین بیمه حمل و نقل یکی از مهم ترین و به نوعی اصلی ترین بیمه نامه در بازرگانی بوده که انتخاب یکی از انواع آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که در ادامه به نکات مهم بیمه نامه قراردادهای تجاری و به خصوص بیمه حمل ونقل بین المللی اشاره می نماییم.

بیمه قراردادهای تجاری
در هنگام ثبت سفارش جهت واردات کالا به کشور، یکی از اسناد لازم و موردنیاز بیمه نامه قراردادهای تجاری است. درواقع طبق ماده 70 قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه گری ایران چنانچه قرارداد خرید کالایی در داخل کشور بسته شده و یا برای آن اعتبار اسنادی در ایران افتتاح گشته باشد، باید در یک شرکت بیمه داخلی برای کالای مذکور بیمه نامه صادر گردد. بنابراین مطابق این قانون، واردکننده کالا باید قبل از ارائه مدارک جهت درخواست ثبت سفارش و افتتاح اعتبار اسنادی در داخل بانک ها باید به یکی از شعب بیمه مراجعه کرده و بیمه نامه کالای وارداتی خود را دریافت نماید. سپس آن را به همراه پیش فاکتور، کارت بازرگانی و دیگر اسناد لازم به بانک تحویل داده تا اعتبار اسنادی گشایش یابد.

بیمه حمل ونقل
پس از اتمام مراحل ثبت سفارش کالا، افتتاح اعتبار اسنادی و قرارداد با شرکت حمل ونقل انتخابی، کالا باید از کشور مبدأ به داخل کشور حمل شده و وارد کشور گردد. برای حمل کالا روش های مختلف هوایی، دریایی، زمینی و یا ترکیبی از آن ها وجود دارد که بسته به شرایط یکی انتخاب می گردد.

در این راه، به دلیل خطرات احتمالی در طول مسیر و اتفاقات پیش بینی نشده مانند سیل، تصادف، زلزله و غیره، با توجه به نوع کالا و میزان آسیب پذیری و حساسیت آن، با یک نوع از بیمه حمل ونقل کالای موردنظر را پوشش می دهیم.

در حقیقت بیمه حمل ونقل بیمه ای است که با پرداخت هزینه ای معین، متعهد می شود چنانچه در طول مسیر به کالا آسیب وارد شد و یا از بین رفت، هزینه های خسارت وارده و جبران آن را متحمل شود. همچنین می توان در بیمه حمل ونقل، خسارات و آسیب های وارده به شخص ثالث را نیز در نظر گرفت.

قرارداد بیمه حمل ونقل کالا
در بیشتر مواقع و به خصوص برای شرکت های بازرگانی که در طول سال چندین بار اقدام به واردات کالا می نمایند، بیمه نامه های معمولی مانند بیمه باربری سخت و زمان بر بوده و چندان کاربردی نداشته و به جای آن از روش قرارداد بیمه حمل ونقل کالا استفاده می کنند. در این روش، بین شرکت بازرگانی و موسسه بیمه قراردادی منعقد و در آن شرایط و میزان حق وحقوق دو طرف مشخص می گردد. همچنین مدت قرارداد بیمه معمولاً طولانی و بیش از یک سال در نظر می شود.

ازآن پس، طبق توافق صورت گرفته جهت صدور بیمه نامه، هر بار از قبل مشخصات بار و نحوه حمل آن و کلیه اطلاعاتی را که متغیر بوده و در قرارداد ذکر نشده، به اطلاع شرکت بیمه می رسد تا بیمه نامه کالای موردنظر را صادر نماید.

انواع قرارداد بیمه حمل ونقل
قرارداد بیمه حمل ونقل برای کالاهایی که حتماً از داخل کشور عبور می کنند و با کالاهایی که وارد مرز کشور نمی گردند، متفاوت است. همچنین در یک تقسیم بندی کلی تر دو نوع قرارداد بیمه حمل ونقل زیر وجود دارد.

  1. قرارداد بیمه حمل ونقل عمومی که پوشش و سرمایه مورد بیمه مشخص نبوده و گواهی بیمه صادر می گردد.
  2. قرارداد بیمه حمل ونقل غیرعمومی که در آن پوشش و سرمایه مورد بیمه تعیین شده و نیازی به صدور گواهی بیمه نیست اما باید برای هر بار حمل کالا، گواهی حمل آن صادر شود.

انواع پوشش بیمه حمل ونقل
در هنگام عقد قرارداد بیمه با شرکت بیمه، نوع پوشش جهت خسارت و یا از بین رفتن کامل محموله تعیین می گردد که به طور معمول یکی از سه حالت زیر است. البته در برخی موارد خاص مانند مواد غذایی ممکن است پوشش بیمه متفاوت باشد.

پوشش کلوز A
این نوع بیمه کامل ترین پوشش بیمه حمل ونقل است که معمولاً برای محموله هایی با حساسیت و آسیب پذیری بالا، کاربرد دارد. بیمه موظف است تمام خسارات وارده به محموله را به جز در موارد استثنایی جبران کند.

پوشش کلوز B
این نوع پوشش بیمه ای حد واسط کلوز A و C است. یعنی به کاملی کلوز A نیست اما تمامی موارد تحت پوشش C و نیز خسارات ناشی از بخش های زیر را جبران می نماید.

  1. زلزله
  2.  آتش فشان
  3.  صاعقه
  4.  ورود آب به کشتی
  5.  از بین رفتن کامل هر بسته کالا در کشتی یا به علت سقوط در هنگام بارگیری و یا هنگام تخلیه از شناور
  6.  افتادن محموله به دریا از روی عرشه
  7.  عدم تحویل محموله
  8.  دزدی یا دله دزدی
  9.  سائیدگی، زنگ زدگی، نشست، شکست، لب پریدگی، کج شدن، خراشیدگی، ضربه دیدگی و خسارت ناشی از چنگک
  10.  ریزش کسری

پوشش کلوز C
این نوع بیمه دامنه پوشش بیمه محدودتر است و در آن شرکت بیمه متعهد می شود درازای پرداخت درصدی خسارات را جبران کند. گاهی فقط در مواردی که کالا به دست گیرنده نمی رسد، پوشش بیمه کلوز C استفاده می شود که به کلوز C با عدم تحویل می گویند.

همچنین کلوز C خسارات ناشی از رسیدن محموله به دست گیرنده را تحت پوشش قرار نمی دهد که به آن پوشش کلوز C بدون عدم تحویل می گویند و فقط در موارد زیر می توان ادعای خسارت کرد. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

  1.  آتش سوزی و یا انفجار
  2.  به گل نشستن و زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق یا واژگون شدن کشتی یا شناور
  3.  واژگون شدن یا خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
  4.  تصادف یا برخورد کشتی با شناور یا وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
  5.  تخلیه اضطراری کالا در بندر
  6.  فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
  7.  به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی
  8.  زیان همگانی و هزینه های نجات
  9.  مسئولیت مشترک در تصادف

شرط تلف کامل کالا
در تمام پوشش بیمه شرط تلف کامل کالا (Total Loss) به این معنا است که محموله در یک مرحله در اثر غرق شناور، سقوط هواپیما و یا آتش سوزی وسیله حمل کالا تلف و از بین برود.

استثنائات تحت پوشش بیمه
در تمام پوشش های بیمه از A تا C خیارات ناشی از مواردی زیر تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند:

  1.  اشعه یون ساز و آلودگی مواد رادیواکتیو ناشی از هرگونه سوخت یا فضولات هسته ای
  2.  عدم قبول ورود کالا از طرف بیمه گذار و یا ممانعت از ورود کالا توسط کشور واردکننده کالا
  3.  سوء عمل آزادی بیمه گذار که منجر به خسارت یا تلف مورد بیمه شده باشد
  4.  نشست و ریزش عادی مورد بیمه و خطرات مشابه به آن ها مانند کسری عادی وزن و فرسودگی و پوسیدگی
  5.  تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ناکافی و نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی مورد بیمه
  6.  تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه
  7.  تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی، شکست هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو و ماده رادیواکتیو کار کند
  8.  عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا کرجی
  9. خطرات جنگ، اعتصاب، شورش، بلوا، تروریسم

ارزش گذاری بر روی محموله
برای تعیین ارزش کالایی که قرار است بیمه شود، تمام عواملی را که در قیمت نقش دارند نظیر ارزش خود کالا، مبلغ کرایه حمل، هزینه های جانبی و سود احتمالی را محاسبه می کنند. به طور معمول ارزش FOB کالا به اضافه 20 درصد و ارزش C&F کالا به اضافه 10 درصد را به عنوان ارزش کالا در نظر می گیرند.

نکات مهم در بیمه قرارداد و حمل ونقل

  1.  اساس قرارداد پیشنهاد بیمه بوده و قسمت جدائی ناپذیر بیمه نامه است و در صورت بروز هرگونه اختلافی مابین بیمه گر و بیمه گذار، سندی معتبر قلمداد می شود.
  2.  بیمه گذار باید در صورت گم شدن، عدم تحویل کامل کالا یا قسمتی از آن باید به متصدیان بندرها یا مقامات مربوطه مراجعه و گواهی کتبی عدم تحویل، مفقودی یا کسری دریافت نمایند. سپس این گواهی را ظرف مدت یک هفته به بیمه گر تحویل دهد.
  3.  بیمه گر موظف است پس از دریافت اسناد لازم، حداکثر طی مدت 4 هفته خسارات وارده به محموله را پرداخت کند.
  4.  بیمه گذار دو سال پس از تاریخ صدور بیمه نامه، فرصت دارد کالای مورد بیمه را حمل کند. در غیر این صورت بیمه نامه اعتبار ندارد.
  5.  بیمه گذار وظیفه دارد تمامی موارد مربوط به نقش اشخاص ثالث در میزان خسارت را به بیمه گر گزارش دهد.
  6.  فسخ قرارداد بیمه تنها مطابق با مندرجات و تعهداتی که در هنگام عقد قرارداد توافق شده است، امکان پذیر خواهد بود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>