اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در روزهای اخیر شاهد نواسنان زیادی رد اقتصاد کشور خود و همچنین رابطه اش با سایر کشورهای خارجی بوده ایم. این تغییر در روابط می تواند در اقتصاد ایران تثیر زیادی و به احتمال زیاد منفی داشته باشد. خروج امریکا از برجام یکی از اتفاقاتی بود که منجر به تحولات زیادی چه در اقتصاد ایران و چه در کشورهای در رابطه با ایران شد.

برجام، قراردادی که بین کشورهای اروپایی و امریکا و ایران بسته شد، تا قبل از آمدن ترامپ به خوبی تأثیر خود را در اقتصاد ایران و سایر مسائل کشور گذاشته بود. اما با روی کار آمدن ترامپ و مخالفتش با برجام شرایط جدید ایجاد شد که بسیاری از کشورها از جمله چین دید خوبی نسبت به آن ندارند.

طی قانونی که ترامپ وضع کرد، کلیه کشورهایی که با ایران به هر دلیلی دارای ارتباط اقتصادی هستند، در صورتی که به این کار ادامه دهند مورد تحریم از سوی امریکا یعنی یکی از کشورهای برتر جهان قرار می گیرند. این مسئله می تواند برای بسیاری از شرکت ها چالش بزرگ باشد چرا که ممکن است یکی از بازارهای بزرگ خود را با ادامه دادن رابطه با ایران از دست بدهند. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی تصمیم گرفتند به قطع ارتباط با ایران بپردازند.

این درحالی است که کشورهای بسیاری موافق با ادامه برجام هستند و با این کار ترامپ بسیار مخالف دارند. از جمله این کشورها چین و هند هستند چرا که این دو کشور دارای ارتباط اقتصادی قوی با ایران هستند. به همین دلیل بعد از این که ترامپ نظرش را در رابطه با برجام اعلام کرد، چین نیز اعلام نمود که به ارتباط اقتصادی و تجاری با ایران ادامه خواهد داد.

البته با وجود این اظهار نظر می توان تأثیر منفی خروج امریکا از برجام را روی اقتصاد ایران باز هم مشاهده کرد. به عنوان مثال چین یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران است. در سال گذشته چین تا 900 هزار بشکه در روز از ایران خریداری می کرد در حالی که این مقدار اکنون به 600 هزار بشکه در روز رسیده است.

با این وجود باز هم نمی توان به حرف چین مبنی بر رعایت برجام تکیه چندانی کرد چرا که اگر در طول سالیان گذشته به رفتار سیاسی آن نسبت به ایران توجه کنیم، متوجه می شویم که چندان نیز مخالف تحریم های عالیه ایران نبوده است. با این وجود باید منتظر ماند چرا که گذر زمان تنها می تواند نشان دهنده واکنش چین به خروج امریکا از برجام باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>