اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آیا درآمدهای گمرکی سال 97 مشابه 96 است؟
گمرک یکی از ارکان درآمدری برای کشور ایران محسوب می شود. سال 97 آغاز شده است ولی سوالی که وجود دارد این است که درآمد امسال مشابه با درآمدهای گمرکی در سال 1396 هست یا نه!؟ قبل از این که به این سوال پساخ دهیم ابتدا باید میزان درآمدهای گمرکی در سال 1396را بررسی کنیم.

یکی از داغ ترین خبرهایی که در آبان سال 96 منتشر شد افزایش درآمدهای گمرکی بود. میزان افزایش این درآمد تا 3 برابر میزان پیش بینی شده اعلام شد که یک رقم دور از انتظار و عالی برای اقتصاد ایران محسوب می شود. چیزی که در سال گذشته دلیل این اتفاق بیان شد، سامانه الکتروینکی و هوشمند گمرک است. اما اگر واقع گرایانه به مسئله نگاه کنیم و تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهیم تنها یک سامانه هوشمند نمی تواند در این رشد چند برابری تأثیر داشته باشد.

سامانه جامع امور گمرکی چیست؟
یکی از قوی ترین نرم افزارهایی که در زمینه تجارت ایجاد این سامانه هوشمند تجارتی است. طرح این نرم افزار از سال 1390 برنامه ریزی شد و در سال 1392 می توان گفت به پایان رسید و تقریبا وارد معاملات گمرک شد.

قبل از این سامانه صدها وارد کننده همه باید به سالن های تخیص مراجعه می کردند و با استفاده از ملاقات های حضوری، مراحل ترخیص کالای خود را پیگیری می کردند. تصور کنید در یکی از گمرک های بزرگ کشور مانند گمرک شهید رجایی خجم کالاهای ورودی چه قدر است و برای این که تمام مراحل ترخیص به درستی انجام شوند باید چند بار یک کار را تکرار کرد چرا که طی کردن تمام مراحل توسط انسان ها و به صورت دستی انجام می شوند.. همین مسئله احتمال خطا را افزایش می دهد. پس وجود خطای احتمالی نیز وجود داد. علاوه بر این در ایران، ارباب رجوع عادت دارد برای پیش برد کارهای خود چندین بار به اداره مراجعه کرده و اصرار کند کارش را سریع تر راه بیاندازند. تمامی این مراحل موجب افزایش ترافیک در گمرک می شود جایی که خودش به اندازه کافی شلوغی خود را دارد. نه تنها شلوغی گمرک ها بلکه هزینه ای که افراد و دولت باید پرداخت می کردند تا کارشان انجام شود عاملی برای ایجاد سامانه شد.

بنابراین سامانه هوشمند امور گمرکی با استفاده از هوش مصنوعی و آخرین فناوری های تکنولوژی ایجاد شد و تلاش شد که در تمامی مراحل ترخیص کالا به جای استفاده از روش های سنتی از روش های هوشمند استفاده شود. از جمله قسمت هایی که در این سامانه در نظر گرفته شده اند شامل موارد زیر می شوند:

  1. ارزیابی کالا
  2. وزن کردن کالای وارداتی
  3. انبار
  4. خروج کالا

برای ترخیص کالا توسط سامانه هوشمند گمرک باید چه کار کرد؟
صاحب کالا و یا در حالت کلی اظهار کننده باید تنها بک بار به گمرک مراجعه کند و با طی کردن برخی مراحل که شامل احراز هویت گمرکان نیز می شود، نام کاربری و رمز خود را دریافت کرده و بعد از آن با استفاده از اینترنت و از راه دور انجام امور خود را کنترل کند.

همراهان عزیز در صورتی که در مورد ترخیص کالا با این روش سوالی دارید با می خواهید انجام کار را به یک شرکت مبتحر بسپارید می توانید همین الان با مشاوران سپاهان همراه تماس گرفته و مراحل اجرایی کار خود را به ما بسپارید.

تأثیر سامانه هوشمند گمرکی در افزایش درآمد های گمرکی سال 1396:
بررسی بدهی افراد قبل از این سامانه به صورت دستی و با دخالت انسان انجام می شد بنابراین امکان تخلف وجود داشته است. اما اکنون با استفاده از این سامانه پرداخت با استفاده از سامانه اینترنتی انجام می شود و شماره پرداخت به صورت خودکار ثبت می شود. علاوه بر این پرداخت پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی نیز از طریق همین سامانه انجام می شود و بنابراین کارها بسیار روان تر انجام می شوند. به عنوان مثال در سال 1392 میزان وردی گمرک حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که تنها حدود 8 هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

علاوه بر این سامانه استفاده از دستگاه های ایکس نیز به ماموران این امکان را می دهد که کالای مواد مخدر شناسایی شده و جلوی آن گرفته شود.

سایر عوامل موثر در افزایش درآمدهای گمرکی

  1. کاهش طبقات تعرفه از 10 به 8
  2. افزایش حقوق ورودی دانه های روغنی از 4 درصد به 10 درصد
  3. افزایش ماخذ تعرفه های انواع روغن از 7 درصد تا 55 درصد
  4. افزایش ماخذ از 7 درصد به 10 درصد برای خوراک دام
  5. ورود کالا های گروه 10 که اغلب همان کالای مصرفی هستند آزاد شد.

امیدوارم اطلاعات لازم در مورد افزایش درآمدهای گمرکی در سال 1396 را به دست آورده باشید. همان طور که متوجه شدید برای ترخیص کالای خود باید از سامانه هوشمند و الکترونیکی گمرک استفاده کنید. شرکت سپاهان همراه از سال 1376 تا کنون در زمینه ترخیص کالا از گمرک های مختلف فعالیت داشته است و سهم عمده ای از بازار خدمات واردات در صنایع گوناگون از جمله تجهیزات و لوازم جانبی موبایل، کامپیوتر، تبلت و دوربین های مداربسته و تجهیزات امنیتی را به دست آورد. بنابراین در صورتی که در مورد ترخیص کالا سوالی داشتید می توانید از طریق شماره های قرار داده شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>