اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در حال حاضر در بسیاری از صنایع، تکنولوژیک به مهم ترین محرک دستیابی به موفقیت رقابتی تبدیل شده است. شرکت های بسیار و در طیف گسترده ای از صنایع بیش از یک سوم فروش و سود خود را مدیون محصولاتی هستند که ظرف پنج سال گذشته ایجاد کرده اند.

برای مثال کمپانی باکستر که از تولیدکنندگان اصلی تجهیزات و محصولات درمانی است، 37 درصد از فروش سال 2002 خود را از فروش محصولات جدیدی به دست آورده است که ظرف مدت پنج سال گذشته به بازار آورده است. در سال های اخیر درصد فروش حاصل از محصولات ابداع شده در پنج سال آخر در کمپانی تری اِم نسبت به کل فروش در این سال ها به رقم چشمگیر 47 درصد رسیده است.

افزایش اهمیت نوآوری تا حدی به دلیل جهانی شدن بازارهاست. رقابت خارجی، شرکت ها را تحت فشار قرار داده است تا محصولات و خدمات متمایزی تولید کنند و به طور مداوم به نوآوری دست زنند.

چگونه سرعت نوآوری را افزایش دهیم؟
به بازار آوردن محصولات جدید به شرکت ها کمک می کند تا حاشیه سود خود را حفظ کنند و این در حالی است که سرمایه گذاری در نوآوری فرایند به شرکت کمک می کند تا هزینه های خود را پایین نگه دارند. پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی اطلاعات نیز نقش مهمی در شتاب دادن به سرعت نوآوری داشته اند.

طراحی به کمک کامپیوتر و تولید به کمک کامپیوتر، طراحی و تولید محصولات جدید را برای شرکت ها آسان تر کرده است و این در حالی است که تکنولوژی های تولید انعطاف پذیر، این امکان را پدید آورده اند که دوره های تولید کوتاه مدت نیز اقتصادی باشند و از اهمیت صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید کاسته اند.

این تکنولوژی ها به شرکت ها کمک می کند تا محصولاتی با گوناگونی بیشتر طراحی و تولید کنند که بتوانند دقیقا نیازهای مشتریان بسیار محدودی را برآورده سازند و بدین طریق به تمایز نسبت به رقبا دست یابند. یک نمونه برجسته در این زمینه سونی است که بیش از 75 مدل از واکمن استریوی قابل حمل تولید می کند که در ابعاد، رنگ، فرمت، موسیقی و دیگر خصوصیات، متفاوت به بازار ارائه می شوند.

اهمیت نوآوری تکنولوژیک در جامعه و اقتصاد کشورهر قدر شرکت هایی چون سونی بیشتر از تکنولوژی های جدیدی استفاده کنند و بدین وسیله برسرعت نوآوری خود بیفزایند، سطح رقابت را برای رقبای خود افزایش می دهند و موجب تغییری در کل صنعت در جهت کاهش زمان چرخه توسعه محصول و به بازار آوردن سریع تر محصولات جدیدی می شوند. نتایج خالص این وضع عبارت است از قسمت بندی بیشتر بازار و کهنه شدن سریع محصولات.

تأثیر نوآوری تکنولوژیک بر جامعه
اگر فشار برای نوآوری، سطح رقابت را برای صنایع بالا برده است می توان نشان داد که دست یابی به موفقیت برای سازمان ها بسیار دشوار تر شده است. اما به روشنی ملاحظه می شود که تأثیر خالص این امر بر جامعه مثبت بوده است.

نوآوری این امکان را فراهم آورده است که طیف گسترده تری از کالا ها و خدمت به مردم در سراسر جهان ارائه شود. نوآوری، تولید غذا و دیگر کالا های اساسی به مردم کمک کرده است. دست یابی به آن معالجات پزشکی را میسر ساخته که وضعیت سلامتی مردم را بهبود بخشیده اند و همچنین به مردم امکان داده است که تقریبا به همه بخش های جهان سفر و با آن ها ارتباط برقرار کنند. تأثیر کل نوآوری تکنولوژیک را می توان با مشاهده تولید ناخالص داخلی(GDP)، مشاهده کرد. تولید ناخالص داخلی یک اقتصاد، کل بازده سالانه آن اقتصاد است که بر حسب قیمت خرید نهایی اندازه گیری می شود.

نرخ رشد اقتصادی و نوآوری
در مجموعه ای از مطالعات مربوط به رشد اقتصادی که در مرکز ملی تحقیقات اقتصادی انجام گرفت، اقتصاددانان نشان دادند که نرخ تاریخی رشد اقتصادی برحسب GDP را نمی توان تماما، محصول رشد نهاده های نیروی کار و سرمایه دانست.

(رابرت مرتون سولو)ی اقتصاددان، معتقد بود که این بخش تعیین تکلیف نشده از رشد، بیانگر تکنولوژیک است: «نوآوری تکنولوژیک میزان محصول قابل حصول از یک مقدار معین کار و سرمایه را افزایش می دهد.»

این توزیع به فوریت مورد قبول قرار نگرفت. بسیاری از محققان کوشیدند تا این مقدار باقی مانده را به شیوه ی دیگر و بر حسب خطای اندازه گیری، تنزل غیردقیق قیمت ها یا بهبود( کیفیت) نیروی کار تبیین کنند. اما در هر مورد، متغیر های اضافی قادر به حذف این جزء باقی مانده رشد نبودند. به تدریج این اتفاق نظر پدید آمد که این جزء باقی مانده رشد، در واقع بر اثر تغییرات تکنولوژی پدید آمده است.

سولو به خاطر این کارش در سال 1981 جایزه ی نوبل به دست آورد و این جزء باقی مانده، به باقی مانده سولو معروف شد. هرچندGDP به عنوان شاخص سنجش استاندارد زندگی از نقایص خاص خود برخوردار است، اما کاملا ارتباط مستقیم با میزان کالاهایی دارد که مصرف کننده می تواند خریداری کنند. از این رو، به همان میزان که کالاها کیفیت زندگی را بهتر می کنند، می توان از اثرات سودمند نوآوری تکنولوژیک سخن گفت.

اثرات منفی نوآوری تکنولوژیک
گاه نوآوری تکنولوژیک، منجر به بروز اثرات بیرونی منفی می شوند. تکنولوژی های تولید می تواند آلودگی ایجاد کنند که برای جوامع پیرامونشان زیان بار است. تکنولوژی های کشاورزی و ماهیگیری می توانند موجب فرسایش، از بین بردن زیستگاه های طبیعی و تحلیل بردن ذخیره ی اقیانوس شوند.

تکنولوژی های درمانی می توانند پیامد های پیش بینی نشده ای چون پیدایش باکتری های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک ها یا معضلات اخلاقی در رابطه با دخل و تصرفات ژنتیکی منجر شوند.

از این روست که نوآوری تکنولوژیک، خلق دانشی است که برای حل مشکلات علمی به کار گرفته می شود. گاه از این دانش، عجولانه استفاده می شود، بدون اینکه پیامدهای دیگر آن کاملا بررسی شوند، اما در مجموع مسلح بودن به دانش بیشتر، برای ما بهتر از آن است که دانش بیشتری در اختیار داشته باشیم.

هر چند دولت در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی Organization for Economic Cooperation and Development) OECD) نقش مهمی در سرمایه گذاری نوآوری ایفا می کند. اما اکثریت وجوه، R&D صنایع را تامین می کنند. گذشته از این، درصد وجوه R&D که از هدف صنعت تامین می شود، با شتاب سریعی در حال رشد بوده است.

نوآوری توسط صنعت: اهمیت استراتژی
در مسابقه دیوانه واری که برای نوآوری در جریان است، بسیاری از شرکت ها بدون داشتن استراتژی های روشن یا فرایند های آزمایش شده برای انتخاب مدیریت پروژه ها عجولانه و بدون فکر عازم توسعه محصولات جدید می شوند.

اینگونه شرکت ها معمولا پروژه های بیشتری از آنچه می توانند به شکل کارامدی از پیش ببرند، به راه می اندازند و پروژه هایی برمی گزینند که تناسبی با منابع و اهداف شرکت ندارند و در نتیجه با چرخ های توسعه طولانی و نرخ های ناکامی بالا دست به گریبان می شوند.

هرچند نوآوری در اذهان عموم به صورت یک فرایند آزاد از قید و بند که توسط مقررات و برنامه ها محدود نمی شوند، ترسیم شده است. اما مطالعه پشت مطالعه نشان داده است که نوآوران موفق، استراتژی ها و فرایند های مدیریتی روشنی در اختیار داشته اند.

قیف نوآوری 
اغلب ایده های نوآورانه به محصولات جدید و موفق تبدیل نمی شوند. مطالعات بسیاری نشان می دهد که تنها یک ایده از هر چند هزار ایده به یک محصول جدید موفق تبدیل می شود. بسیاری از پروژه ها به محصولاتی تبدیل نمی شوند که تولید آن ها از نظر فنی امکان پذیر باشد و از آن هایی که به چنین محصولاتی تبدیل می شوند، بسیاری نمی تواند به یک بازده تجاری دست یابند. طبق یکی از مطالعاتی که در مورد نرخ موفقیت نوآوری انجام دادند، فهمیدند، حدود 3000 ایده ی خام لازم است تا یک محصول کاملا جدید و از نظر تجاری موفق به وجود آید.

صنایع داروسازی این واقعیت را به خوبی نشان می دهند که تنها یک ترکیب دارویی از میان هر 10000 مورد به یک دارو جدید و موفق تبدیل می شود که زمان کل از کشف تا به بازار آمدن آن 12 سال و هزینه ی کل آن 350 میلیون دلار است!

از این روست که فرایند نوآوری را اغلب به صورت یک قیف ترسیم می کنند که تعداد بسیار زیادی ایده جدید از سرِ گشاد آن وارد می شود، اما تنها تعداد معدودی می تواند فرایند توسعه محصول را طی کنند.

مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک
بهبود نرخ موفقیت های نوآورانه یک شرکت به یک استراتژی کاملا سنجیده و کار شده نیاز دارد. پروژه های نوآوری یک شرکت باید با منابع و اهداف آن همخوانی داشته باشد، از قابلیت ها و شایستگی های اصلی آن بهره گیرد و به آن در دست یابی به نیت استراتژیکش کمک کند.

ساختار سازمانی یک شرکت از سیستم های کنترل آن باید در عین حال که تولید ایده های نوآورانه را تشویق می کند، اجرای کارامد آن را نیز تضمین نماید. فرایند توسعه محصول جدید در یک شرکت باید احتمال آن که پروژه ها هم از نظر فنی و هم تجاری با موفقیت رو به رو می شوند، به حداکثر برساند.

اهمیت نوآوری تکنولوژیک در جامعه و اقتصاد کشورپس در نتیجه، یک شرکت به منظور دست یابی به این اهداف باید:
الف) درک عمیقی از پویای نوآوری داشته باشد.
ب) از این استراتژی سنجیده و کار شده برخوردار باشد.
پ) فرایند های شکل گرفته ای برای اجرای استراتژی نوآوری خود داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>