اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

درآمد نقدی و غیر نقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می نماید، مشمول مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در ماده 131 ق.م.م می گردد(ماده 119 ق.م.م)

درآمد مشمول مالیات اتفاقی
درآمد مشمول مالیات اتفاقی عبارتست از صد در صد درآمد حاصله و در صورتی که غیر نقدی باشد به بهای روز تحقق درآمد طبق مقررات تقدیم می شود مگر در مورد املاکی که در اجرای مفاد ماده (64ق. م. م) برای آن ها ارزش معاملاتی تعیین شده است که در این صورت ارزش معاملاتی ماخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت (ماده 120 ق.م.م)

تبصره: در مورد صلح معوض و هبه معوض باستثنای مواردیکه مشمول ماده 63 ق.م.م است درآمد مشمول مالیات عبارتست از مابه التفاوت ارزش عوضین که بر اساس مقررات این ماده تعیین می شود نسبت به طرف معامله ای که از آن منتفع شده است.

وظایف مؤدیان مشمول مالیات در آمد اتفاقی
صاحبان درآمد موضوع این فصل مکلفند در هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را در مورد منافع ماده (123ق.م.م) تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد و در سایر موارد ظرف سی روز از تاریخ تحصیل در آمد یا تعلق منافع به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را بپردازد. در صورتی که معامله در دفاتر اسناد رسمی انجام و مالیات وصول شده باشد تکلیف تسلیم اظهارنامه ساقط می شود (ماده 126 ق.م.م)

در آمدهایی که مشمول مالیات اتفاقی نمی گردد
کمک های نقدی و غیر نقدی بلاعوض سازمان های خیریه یا عام المنفعه یا وزارتخانه ها یا موسسات دولتی و شرکت های دولتی یا شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی به اشخاص حقیقی پس از مواردی که مشمول مالیات فصل حقوق است.
وجوه یا کمک های مالی اهدائی به خسارت دیدگان جنگ، زلزله، سیل، آتش سوزی و یا حوادث غیر مترقبه.
جوایزی که دولت برای تشویق صادرات و تولید و خرید محصولات کشاورزی پرداخت می نماید (ماده 127 ق.م.م)
چگونگی رسیدگی به مالیات درآمد اتفاقی
درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی ناشی از درآمدهای اتفاقی از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص می گردد و مالیات هایی که طبق مقررات این فصل در منبع پرداخت می گردد به عنوان پیش پرداخت مالیات آن ها منظور خواهد شد. ( ماده 128 ق.م.م)

نتیجه گیری:
قانون مالیات ها و نحوه و زمان پرداخت هر یک از آنها به طور جداگانه دارای جزییات فراوان بوده و باید در خصوص رعایت هر یک دقت کافی به عمل آید. مودیان به خوبی می دانند هر گونه نقص و سهل انگاری در پرداخت مالیات ها یا ارائه اسناد و مدارک آنها می تواند منجر به جریمه های سنگین و ممنوعیت های قانونی زیادی در خصوص کسب و کار گردد. شرکتها و موسسات مالی، حسابداری و حسابرسی در صورت تمایل مودیان می توانند مشاوره های تخصصی در زمینه پرداخت مالی از جمله مالیات عملکرد، تکلیفی و ارزش افزوده ارائه دهند و مسیر را برای آنها هموار کرده و بخش بزرگی از مسئولیت های قانونی مودیان را در زمینه قوانین مالیاتی به عهده گرفته و به سرانجام برسانند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>