اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازار تانکری

در پی شیوع ویروس کرونا، برای بازارهای تانکر و فله خشک طی سه ماهه دوم سال جاری، وضعیت بی ثبات و ناپایدار، اُفت تقاضا و ریزش نرخ های کرایه حمل پیش بینی می شود.

مؤسسه تحقیقاتی Drewry در جدیدترین تحلیل ماهانه خود ابتدا گریزی به بازار تانکر زد و نوشت: به دلیل بلاتکلیفی پیرامون تقاضا و عرضه، بازار تانکر در سه ماهه دوم 2020 وضعیت ناپایداری را تجربه خواهد کرد. شیوع ویروس کرونا سبب اُفت تقاضای نفت و در نتیجه روند نزولی فعالیت پالایشگاه ها شده است که در نهایت کسادی تجارت نفت خام و کاهش تقاضا برای جذب تانکر های حمل این کالا را به همراه داشته است.

براساس برآوردها، در سه ماهه نخست 2020، تقاضای نفت دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد، انتظار می رود تقاضای سالانه نفت در 2020، نخستین کاهش خود را در بیش از یک دهه گذشته، به ثبت برساند. درحالی که قیمت های نفت به دلیل تقاضای ضعیف و ظرفیت مازاد، به پایین ترین سطح تاریخی خود رسیده است، فعالیت ذخیره سازی ساحلی نفت شیب صعودی را طی می کند.

این گزارش در ادامه به بازار فله بر پرداخت و پیش بینی کرد؛ از آنجاییکه ویروس کرونا بسیاری از کشور ها در سراسر جهان را به تعطیلی کشانده است و منجر به تجارت کُند کالا شده است، نرخ های چارتری شناور های فله بر در ماه آوریل و ماه های آینده اُفت پیدا خواهند کرد.

در پی قرنطینه و منعِ آمد و شد در آفریقای جنوبی، شرکت استخراج معدن آفریقای جنوبی آنگلو امریکن (Anglo American) برنامه تولید سالانه خود در 2020 را کاهش داده است. این شرکت پیش بینی می کند 1.5 تا 3.5 میلیون تُن سنگ آهن کمتری را در سال جاری نسبت به سال گذشته تولید کند. تولیدِ کمترِ سنگ آهن به معنای کاهش تقاضا برای جذب فله بر های حمل این کالا خواهد بود.

البته داستان به همین اُفت تولید سنگ آهن در آفریقای جنوبی ختم نمی شود، حتی تولید کنندگان ذغال سنگ کلمبیا (Cerrejon و Drummond) تصمیم گرفته اند تولید ذغال سنگ خود را در میان شیوع ویروس کرونا، کاهش دهد. در شرایط قرنطینه، برخی شرکت های معدنی مجبور خواهند بود با تعداد نیرویِ کار کمتری فعالیت کرده و با زنجیره مختل عرضه و لجستیک دست و پنجه نرم کنند. این روند منجر به کاهش صادرات سنگ معدن و مواد معدنی می شود. کاهش صادرات به معنی بیکار ماندن فله بر های حمل کننده این کالا ها ست.

ناگفته نماند تاکنون، برزیل هیچ منع آمد و شدی را در سطح ملی را وضع نکرده است، اما از آن طرف اختلالات آب و هوا عرضه سنگ آهن را طی دو ماه گذشته، تحت تأثیر قرار داده است.

مؤسسه Drewry نسبت به تقاضای کالا خوش بین نیست. قرنطینه در چندین کشور اروپایی تولید فولاد منطقه را کاهش خواهد داد، از این رو، بازار تجارت های ذغال سنگ و سنگ معدن در حوزه آتلانتیک، فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. در روایتی مشابه، کُندی فعالیت در بخش های اصلیِ مصرف کننده فولاد مانند- اتومبیل سازی ها، ساخت و ساز و زیرساختارها- سبب شده است تا کارخانجات فولاد به کاهش تولیدات خود تَن دهند.

به روال عادی برگشتن شرایط در چین، تنها اخبارِ خوب برای مالکان فله خشک به شمار می آید. به نظر می رسد که شرایط وخیم در چین به پایان رسیده است و فعالیت اقتصادی این کشور طی دو ماه آینده شیبِ صعودی را به نمایش گذارد. بر این اساس، چشم انداز مثبتی برای تولید فولاد و هم چنین واردات سنگ آهن و ذغال سنگ، انتظار می رود. افزایش واردات سویای چین، موجب رونق تقاضا برای جذب فله بر های پاناماکس و سوپراماکس در مسیر چین- ساحلِ شرقی آفریقای جنوبی خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>