اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

حمل و نقل

تحلیلگران معتقدند کاهش تقاضا برای حمل و نقل کالا به داخل و خارج از چین (بزرگ ترین مصرف کننده کالاهای جهان) بزرگ ترین بحران را درصنعت حمل و نقل و تجارت کالا برای ماه های آینده ایجاد خواهد کرد. 

شیوع ویروس کرونا درچین تقریبا همه صنایع و بخش های مختلف اقتصادی این کشور را مختل کرده است. از صنعت خودرو گرفته تا صنعت الکترونیکی تولیدات گوشی های تلفن همراه، قطعات الکترونیکی و صنعت غذایی و تامین مواداولیه همگی تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند. تولید بسیاری از این کالاها متوقف شده و اگر هم تولیدی وجود داشته باشد، به دلیل قابل انتقال بودن این ویروس، تقریبا هیچ کشوری حاضر به پذیرش کالاهای چینی نیست. وقتی کالایی صادر نشود، طبیعتا بزرگ ترین زیان را شرکت های حمل و نقلی مخصوصا شرکت های حمل دریایی متحمل می شوند.

شهر ووهان که با نام شاهراه چین شناخته شده است، مرکز صنعت حمل و نقل چین است و 11 میلیون نفر در این شهر زندگی می کنند و به عبارتی از آن می توان به عنوان موتور اصلی رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان یاد کرد. تأثیر این ویروس بر ووهان که شاهراه چین و قطب تولید خودرو و فولاد است، اجتناب ناپذیر است. این شهر نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر سیاسی و تجاری نیز بسیار حائز اهمیت است.

7 بندر بزرگ دنیا در چین قرار دارد
حدود 80 درصد تجارت کالاهای جهان توسط حمل دریایی انجام می شوند. ضمن اینکه از 10 بندر اصلی دنیا، چین دارای هفت بندر شلوغ و پر ازکانتینر است. به این ترتیب بخش عمده ای از کالاهای جهان از مقصد چین به کشورهای دیگر ارسال می شود و اختلال در صنعت دریایی می تواند بخش اصلی کالاها و مواداولیه دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

کاهش تردد کشتی های کانتینربر با شیوع کرونا
از زمان اوج گیری و انتشار این ویروس، تقریبا فعالیت شرکت های کشتیرانی از مقصد چین به سایر نقاط دنیا متوقف شده است. بسیاری از کشورها وابسته به کالاها و مواداولیه ای هستند که در این کشور تولید می شود. از این منظر اقتصاد جهانی درسایه ویروس کرونا و همچنین مختل شدن ناوگان حمل دریایی قرار گرفته است.موسسه «Drewry» در جدیدترین گزارش ماهانه خود تأثیر شیوع ویروس کرونا بربخش های مختلف صنعت کشتیرانی را مورد بررسی قرار داده است. براساس این گزارش، بسیاری از کشتی های کانتینربر غیرفعال شده یا با پایین ترین حد ظرفیت خود کار می کنند.

بیکاری یک میلیون و 200 هزار ناوگان کانتینری
دراین گزارش آمده است پس از اینکه صنعت کشتیرانی شروع خوبی را درروزهای نخست 2020 به نمایش گذاشت، اما یک شبه با گسترش و شیوع ویروس واگیردار کرونا، وضعیت کشتیرانی رو به افول گذاشته و از میزان ظرفیت آن به شدت کاسته شده است.اگرچه مقامات چینی اقدامات سختگیرانه و جدی از جمله بستن 16 شهر و کل استان ووهان را به منظور قطع گسترش ویروس کرونا انجام دادند، اما این ویروس همچنان درحال شیوع است. همین مساله آینده صنعت کشتیرانی طی ماه های آینده را نیز با هاله ای از ابهام مواجه کرده است.

انتظار می رود ترس از ویروس کرونا سبب گسترش ظرفیت ناوگان کشتی های کانتینربر بیکار و غیرفعال درماه جاری و ماه آینده شود. ظرفیت ناوگان بیکار در ژانویه 2020 روی یک میلیون و TEU200 ایستاده است.

سیاست کاهش نرخ شرکت های کشتیرانی
شرکت های حمل و نقل با احتمال کاهش درآمد و افزایش خسارت ها، تصمیم به کاهش نرخ خود با شاخص حمل و نقل بار کانتینر شده در بورس حمل و نقل شانگهای گرفته اند.پیش بینی می شود نرخ های کرایه حمل دربازار تانکر به روند نزولی خود در ماه فوریه ادامه دهد و ضعف فصلی درفعالیت پالایشگاه ها، تقاضای نفتی ضعیف درچین و همچنین ورود ناگهانی شناورها به ناوگان جهانی پس از برداشتن تحریم های آمریکا بر نفتکش های واحد دالیان شرکت کاسکو چین از جمله عواملی باشد که افت نرخ های کرایه حمل در ماه فوریه را رقم بزند.

درپی ریزش نرخ های کرایه حمل، مالکان به سمت اوراق شناورهای قدیمی خود در سه ماهه نخست 2020 سوق داده خواهند شد و همچنین قیمت های بانکرینگ بالا ناشی از اجرای قانون 2020 آیمو، درآمدهای شناور را تضعیف می کند. همچنین برآوردها حاکی از آن است که نرخ های کرایه LPG درماه فوریه روند نزولی را طی کند؛ چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازار تقاضای LPG آسیا افت پیدا کرده است.

زیان شرکت های حمل و نقلی از سال 1999 به این سمت
تمام بخش های حمل و نقل از تانکرهای نفتی تا خطوط کانتینر تحت تأثیر بحران اقتصادی ناشی از خاموش شدن کارخانه ها و محدودیت های مسافرتی است که برای کنترل ویروس درسراسر چین ایجاد شده است.شاخص Capesize (بزرگ ترین کشتی های باری) که ردیابی هزینه های حمل و نقل برای بزرگ ترین حامل های کالاهای فله ای از قبیل سنگ آهن، ذغال سنگ و غلات را دارد، طی هفته های اخیر برای نخستین بار از زمان ایجاد آن در سال 1999 سقوط کرده و منفی شده است.

تحلیلگران معتقدند کاهش تقاضا برای حمل و نقل کالا به داخل و خارج از چین (بزرگ ترین مصرف کننده کالاهای جهان) بزرگ ترین بحران را درصنعت حمل و نقل و تجارت کالا برای ماه های آینده ایجاد خواهد کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>