اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیزینس پلن یا طرح تجاری سندی است که به زبانی ساده نقشه کسب و کار شما را ترسیم می­ کند و در جزییات نحوه برنامه ­ریزی برای رسیدن به اهداف کسب و کار شما را مشخص می ­کند. این سند تمام موارد مهم مربوط به تجارتتان را در خود جای داده است. به عبارت دیگر بیزینس پلن سندی است که کلیه اطلاعات مالی و زمانی پروژه و فازهای اجرایی پروژه خود را در آن درج می­ کنید.

بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب و کار چیست؟
بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب و کار یک ابزار استراتژیک در مسیر کارآفرینان است. زمانی که ایده­ ای در ذهن کار آفرینان شکل می­ گیرد، برای ایده خود یک طرح تجاری یا بیزینس پلن می­ نویسند. ایده ای که به صورت منسجم و با جزییات در بخش سند بیان می ­شود. طرح تدوین تجاری برای توجیه اقتصادی حامیان در استارتاپ ها به کار می­رود ولی کاربرد آن محدود به این مورد نمی ­شود و پیچیده ­تر و جامع ­تر است. مزایا و اهداف کسب و کار پیشنهادی شما در این سند همراه با میزان هزینه ­ای که توجیه اقتصادی دارد، گامی اساسی برای کسب حمایت سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در کسب و کار شما است.

البته این طرح فقط برای کسب وکارهای نوپا نمی باشد. کسب وکارهایی که از گذشته هم وجود داشته اند و می­ خواهند در ادامه راه براساس یک استراتژی مشخص و با برنامه در راستای اهداف خود گام بردارند نیز نیاز به طرح تدوین تجاری دارند. طرح تجاری براساس اهداف کوتاه مدت و بلندمدت کسب و کار شما گام­ های مشخص و استانداردی را به سوی مسیر موفقیت ترسیم می­ کند. در واقع مسیر ایده تا موفقیت را برای شما سازماندهی و مشخص می­ کند.

یک طرح تدوین تجاری موارد مهمی نظیر اهداف کسب وکار شما، استراتژی­ های مورد استفاده شما در مسیر کسب وکارتان، مشکلاتی که ممکن است در مسیر کسب وکارتان با آن­ها مواجه شوید، راه حل­ه ایی که برای رفع مشکلات پیشنهاد می­ شود، ساختار سازمان شما و میزان هزینه ای که برای کسب وکار شما در طول مسیر مورد نیاز است را شامل می­ شود.

بخش­ های یک طرح تجاری برای کسب وکارمان کدامند؟
اگر بخواهید یک طرح تدوین تجاری کامل برای کسب وکارتان بنویسید باید بدانید که این پلن شامل چه بخش­ هایی است. یک طرح تجاری کامل برای هر فرایندی که دنبال می ­کنید دستوالعمل ­هایی دارد که در سه بخش جا می ­گیرند:

بخش اول در طرح تجاری مسیر و گام­ هایی است که برای موفقیت در صنعت یا کسب و کار مشخص شده­ اند. در این بخش محصول، خدمات، ساختار کسب وکار را دقیقا مشخص می­ کنید. اندازه کسب­ و­کار و میزان گستردگی تجارت شما و به دنبال آن نیازهای اولیه برای ادامه کسب وکار تعیین می­ شوند، از جمله:

تعداد پرسنل برای هر بخش
تعیین وظایف و اختیارات هر شخص
مکانی که برای شرکت در نظر گرفته شده
تجهیزات اداری مورد نیاز برای شرکت
جزییات این بخش باید کاملا مشخص شود تا در صورتی که یک فرد خارج از سازمان این سند را مطالعه کرد کاملا متوجه اهداف شما شود و برای سرمایه گذاری کاملا توجیه باشد.

بخش دوم بررسی و تحلیل بازار است. بازار در قسمت اول شامل بررسی مخاطبان یا مشتریان شما در بازار هدفتان می­ باشد. در واقع پرسونای کسب وکارتان را به طور کامل بررسی می­کنید. بررسی بازار را با سوالاتی نظیر این موارد شروع کنید:

بازار هدف شما چه وسعتی دارد؟
کسب و کار شما در سطح محلی یا جهانی طراحی شده است؟
مشتریان بالقوه شما چه دسته افرادی هستند؟
مشتریان شما چه بازه سنی را شامل می­ شوند؟
این افراد را معمولا در کجا می­توان یافت؟
چه عاملی باعث جذب مشتریان شما می ­شود تا از شما خرید کنند؟
نیازهای قالب این دسته مخاطبان بر چه محوری است؟
قسمت دوم بازار بررسی رقبا است این بررسی شامل:

پیداکردن رقبای فعال در عرصه کسب وکار شما
جایگاهشان رقبا در وضعیت فعلی نسبت به شما
بررسی افرادی که در عرصه مورد فعالیت شما بازار را در اختیار خود دارند
در نهایت اهدافی که در مواجهه با رقبایتان در برنامه خود مشخص کرده ­اید
بخش نهایی مربوط به مسایل مالی کسب و کار شما است. در این بخش برای هر برنامه ­ای که در بخش­ های پیشین تدوین شده هزینه­ ای برآورد شده است و در مقابل درآمد و جریانات نقدی و مسایل مالی کسب و کار هم بیان می ­شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>