اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- به گزارش «گاردین»، سازمان ملل هشدار داده است.، اقدامات محافظه کارانه دولتها در زمان بحران کرونا ویروس ممکن است به کمبود مواد غذایی در سراسر جهان منجر شود.

ماکسیمو توررو، اقتصاددان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، به گاردین گفت: با وجودی که برداشت محصول خوب بوده و چشم انداز محصولات اصلی امیدوارکننده است، اما کمبود کارگران مزرعه ناشی از بحران کرونا ویروس و ممنوعیت صادرات، می تواند به سرعت در هفته های آینده ظاهر شود.

وی گفت: بدترین چیزی که می تواند رخ دهد این است که دولت ها جریان غذا را محدود می کنند. همه اقدامات علیه تجارت آزاد نتیجه ای معکوس خواهد داشت. اکنون زمان محدودیت ها یا ایجاد موانع تجاری نیست. اکنون زمان محافظت از جریان تولید غذا در سراسر جهان است.

به عنوان مثال، طبق گزارش های بلومبرگ، قزاقستان صادرات آرد گندم را ممنوع اعلام کرده در حالی که یکی از بزرگ ترین منابع جهان است همچنین محدویتهایی در مورد گندم سیاه و سبزیجات از جمله پیاز، هویج و سیب زمینی انجام داده است. ویتنام، سومین صادر کننده بزرگ برنج در جهان، موقتاً قراردادهای صادرات برنج را به حالت تعلیق درآورده است. روسیه، بزرگ ترین صادرکننده گندم جهان نیز امکان دارد که صادرات را محدود کند.

توررو هشدار داد، این درحالی است که موانع تجاری، نوسانات شدید ایجاد می کنند. با این اقدامات اوضاع وخیم تر می شود. این چیزی است که ما در بحران های غذایی مشاهده می کنیم.

در حالی که عرضه بیشتر مواد غذایی در اکثر کشورها عملکرد خوبی دارد، با شروع فصل میوه و سبزیجات، مشکلات در طی چند هفته اینده شروع می شود. این نوع محصولات غالباً از زمان کوتاهی برخوردار هستند و بسیار زود فاسد می شوند و از این رو برای برداشت نیاز سریع به کارگرماهر است.

تأثیر کرونا ویروس روی نیروی کار

توررو گفت:ما باید مراقب باشیم زنجیره ارزش غذایی و لجستیک را از بین نبریم چراکه به زودی به مشکلات در بخش میوه و سبزیجات تازه بر می خوریم.از انجایی که محدودیت در رفت وامد افراد وجوددارد، از این رو این مساله تهدیدی برای به کارگیری کارگران خواهد بود.

وی ادامه داد: کرونا ویروس بر نیروی کار تأثیر می گذارد و مشکلات لجستیکی بسیار مهم می شوند. ما باید سیاست هایی اتخاذ کنیم تا نیروی کار بتواند کار خود را ادامه دهد.در عین حال که از مردم نیز محافظت شود، اما ما به نیروی کار احتیاج داریم. از سویی کشورهای هستند که هنوز این نوع سیاستها را در این راستا به کار نگرفته اند.

همچنین به گفته این اقتصاددان، کشورهایی مانند انگلیس با کاهش ارزش پول و واردات زیاد، احتمالاً شاهد افزایش قیمت مواد غذایی است، مگر اینکه دولت اقدامی انجام دهد یا خرده فروشان بخشی از هزینه ها را در نظرنگیرند.

توررو براین باور است مهم ترین نقشی که دولت ها می توانند بازی کنند، محافظت از عملکرد زنجیره تأمین مواد غذایی، مداخله برای اطمینان از وجود کارگران کافی و جلوگیری از هراس و بیم دربازارهای جهانی مواد غذایی است.

وی گفت: اگر بازرگانان دارای تنش شوند، شرایط دشوار خواهد شد.چراکه یک تاجر بزرگ احتیاج دارد تا بدرستی تصمیم بگیرد و اگر اختلال ایجاد شود این امر در همه بخشها تامین منابغ غذایی تأثیر خواهد داشت. دولت ها باید به درستی سیاست ها را تنظیم کنند، این مهم ترین مساله در این وضعیت است. زنده نگه داشتن زنجیره ارزش غذایی بسیار مهم است. از این ور لازم است برای محافظت از زنجیره ارزش (از جمله در به کار گیری کارگران) مداخلاتی انجام شود، در عین حال که باعث اشفتگی بازار هم نشود.

توررو افزود: افراد همچنین می توانند با جلوگیری از وحشت و احتکار مواد غذایی و کاهش هدررفت مواد غذایی، نقش مهمی را ایفا کنند. خرید بیش از حد محصولات تازه که که قبل از خوردن تازگی شان را ازدست می دهند، مشکلات عرضه غذا را تشدید می کند. افراد برای جلوگیری از اسراف مواد غذایی باید آنچه را که لازم دارند خریداری کنند.

از سوی دیگر در انگلستان، برخی از رهبران کشاورزی خواستار "ارتش زمینی" کارگران شده اند تا بتوانند کمبود کارگرانی را که می تواند به 80 هزار نفر برسد، را تامین کنند، چرا که براساس یک تخمین، قبل از این بحران 60 هزار کارگر فصلی در سال های قبل از خارج از کشور وارد می شدند، اما با این بحران از ورود این افراد جلوگیری می شو د در عین حال که باید نظر داشت برخی از کارگران انگلیس هم به این بیماری مبتلا می شوند. از این رو کمبود نیروی کار بیش از قبل احساس می شود.

سازمان هایی که نماینده صاحبان ثروتمند و کارگران کشاورزی هستند، از دولت خواسته اند که مداخله کند. اتحادیه کارگران، به نمایندگی از بیش از 1000 کشاورز کوچک و متوسط و کارگران در سراسر انگلیس، به صدراعظم خزانه داری نامه ای نوشت و خواستار یک بسته حمایت 9.3 میلیون پوندی برای پرداخت "ارتش زمین" کارگران در راستای افزایش میوه و تره بار شد. چراکه تولید سبزیجات به عنوان یک بحران کووید 19 را باید مورد توجه قرار داد.

همچنین اتحادیه زمین و تجارت کشور (CLA))، به نمایندگی از بیش از 30 هزار زمین دار و شرکت های روستایی انگلیس، هفته گذشته فراخوانی مشابهی را انجام داد تا دولت اقداماتی را انجام دهد تا کارگران راحت تر بتوانند کار فصلی در مزارع را پیدا کنند. مارک بریدگمن، رئیس CLA، گفت: ما برای کمک به کارگران و تبلیغات به کمک فوری دولت نیاز داریم. زمان بسیار مهم است زیرا به زودی کار بسیاری از کشاورزان و کاشت و برداشت محصول آغاز می شود.

در عین حال وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی اعلام کرد که مقامات و وزرای آن در حال برقراری ارتباط منظم با نمایندگان صنایع غذایی هستند تا اطمینان حاصل شود که زنجیره تأمین مواد غذایی همچنان پابرجاست و خللی در آن وجود ندارد.

همچنین آندره لاپریر، مدیر اجرایی داده های جهانی باز کشاورزی و تغذیه، که اطلاعاتی در مورد مواد غذایی و کشاورزی ارائه می دهد، گفت: دولت باید برنامه هایی را برای اطمینان از عملکرد درست و هماهنگ زنجیره تأمین مواد غذایی تهیه کند.

معضل عرضه یا لجستیک ؟

وی گفت:قفسه های خالی در سوپرمارکت ها نباید بسیار نگران کننده باشد.این یک مشکل عرضه نیست - بلکه این یک مشکل لجستیک است. و تا زمانی که همه آرام بمانند و جلوی احتکار را بگیرند، تأمین کافی برای همه وجود دارد، ما ممکن است بیشتر از حد مورد نیاز خود خرید کنیم، از سویی مواد غذایی را هدر دهیم در حالی که این احتکار باعث افزایش غیر طبیعی قیمت به دلیل فشار بر زنجیره تأمین می شود. "

لاپریر خواستار باز شدن مرزهای بین انگلستان و سایر کشورها برای واردات و صادرات شد وتهیه تجهیزات محافظتی برای کارگران مزرعه شد تا بتوانند با اطمینان وبرای جلوگیری از انتقال کرونا، کارهای خود را با اسودگی ادامه دهند. وی همچنین معتقد است بخش مواد غذایی به همراه بخش مراقبت های بهداشتی و خدمات اورژانس به عنوان بخش های زیرساخت های حیاتی کشور محسوب می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>