اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات و صادرات کالا شامل هزینه های متعددی می باشد که یکی از این هزینه ها مربوط به ترخیص کالا از گمرک است. نرخ ترخیص کالا شامل هزینه های مختلفی می باشد که آگاهی از آنها مهم است. در برخی مواقع به دلیل هزینه بالا ترخیص کالا، تجار و بازرگانان مجبور هستند کالای خود را برای مدت زمان بیشتری در انبار گمرک نگهداری کنند که این خود باعث افزایش هزینه های ترخیص کالا می شود به همین دلیل لازم است قبل از اقدام به واردات و صادرات از هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک آگاهی پیدا کنیم.

لازم است بدانید هزینه ترخیص کالا و تمامی هزینه های مربوط به واردات کالا در تمامی گمرکات کشور یکسان بوده و بر اساس قانون کلی گمرک جمهوری اسلامی ایران محاسبه می گردد.

منظور از هزینه های گمرکی، وجوهی هستند که باید برای خدماتی که گمرک ارائه می دهد پرداخت نمود. این خدمات شامل: تخلیه، بارگیری، باربری، بارچینی، صفافی، انبارداری، تعرفه آزمایشگاه، کارشناسی ها، بدرقه و... می باشند. تمامی تعرفه ها و هزینه ها توسط هیئت وزیران تعیین شده و به گمرکات کشور ابلاغ می گردد و گمرک موظف است مطابق همان تعرفه ها از تجار وجوه مورد نظر را دریافت نماید. برخی از این هزینه ها مربوط به بخش دولتی و برخی دیگر مربوط به بخش خصوصی می شود که گمرک وظیفه وصول آنها را دارد. برای ترخیص کالا و تحویل آن پرداخت تمامی هزینه ها الزامی است. هزینه های گمرکی به طور کلی شامل موارد زیر می گردد:

تعرفه گمرکی: گمرک به ازای واردات کالا برای ایجاد توازن در چرخه واردات مبلغی را از تجار دریافت می کند که به آن تعرفه گمرکی می گویند. این تعرفه به دو صورت محاسبه می گردد:

• درصدی از ارزش کالا

• واحدی از کالا

• تعرفه مختلط: به این صورت است که تعرفه ارزشی و ثابت کالا محاسبه می گردد و در آخر رقم بیشتر دریافت می شود.

عوارض گمرکی: شامل مبالغی است که برای سازمان های عام المنفعه دریافت می گردد: عوارض هلال احمر(حقوق ورودی *1% = حق هلال احمر)، شهرداری، بهداری و...

یکی دیگر از وجوه دریافتی مالیات بر ارزش افزوده می باشد. که بر اساس نوع کالا محاسبه می گردد. و نحوه محاسبه آن به صورت زیر می باشد:

(ارزش سیف + حقوق ورودی) * 6% = مالیات بر ارزش افزوده

حقوق و عوارض ورودی: این قبیل هزینه ها شامل هزینه تقریبی خدمات گمرکی است. هزینه های گمرکی که در بالا ذکر گردید به صورت مجزا از حقوق ورودی دریافت می شود. حقوق ورودی برای ترخیص کالا شامل 4 درصد ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی می باشد که پرداخت آن به سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام می گیرد. پرداخت این هزینه برای رویه واردات قطعی کالا می باشد. به عنوان مثال 10 درصد از هزینه حمل کالا و 8 درصد از هزینه پرداختی برای موسسه استاندارد جزء حقوق ورودی کالا هستند.

حقوق و عوارض ورودی نه تنها در گمرکات ایران بلکه در تمامی کشور ها از بازرگانان و تجار دریافت می گردد و می توان گفت یک اصطلاح بین المللی است و شامل حقوق گمرکی، عوارض و مالیات های ورود کالا می باشد. حقوق گمرکی عواید گمرکی است که از درآمد های عمومی هر دولتی به شمار می آید.

ارزش کالای ورودی: برای تکمیل اظهارنامه گمرکی باید در آن ارزش کالای ورودی را تعیین نمود. ارزش کالای ورودی در گمرک عبارت است از:

• سیف کالا: بهای خرید به همراه هزینه های بیمه، باربندی و حمل و نقل

• هزینه های مرتبط با افتتاح اعتبار، واریز برات، حق استفاده از امتیاز نقشه و نقشه، علامت بازرگانی

• تمامی هزینه های مربوطه که تا لحظه ورود کالا به اولین گمرک به آن تعلق می گیرد.

تمامی هزینه های فوق بر اساس اسناد و سیاهه خرید تسلیمی صاحب کالا و بر اساس نرخ ارز محاسبه می گردد. در ارتباط با کالا هایی که سیاهه خرید آن ها در اظهارنامه ارائه نمی شود، ارزش کالا بر اساس ارزش کالای وارداتی در کشور مبدا تعیین می گردد.

به طور کلی هزینه ترخیص کالا شامل موارد زیر می شود:

حقوق ورودی کالا که شامل سود بازرگانی و حقوق گمرکی است:

حقوق گمرکی ( پرداخت جهت انجام عملیات گمرکی): ارزشCIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه

سود بازرگانی( هزینه های گمرکی که برای ترخیص کالا پرداخت می گردد و شامل انبارداری، باربری، حمل و نقل، کارشناسی و... می باشد.): نرخ تعرفه کالا*نرخ ارز*ارزش سیف کالا

هزینه انبارداری: از لحظه ورود کالا به گمرک و تحویل آن به انبار تا زمان ترخیص کالا هزینه انبار محاسبه می گردد و میزان هزین آن بستگی به مدت زمان انبارداری و نوع انبار دارد:

مدت*نرخ انبارداری*وزن ناخالص

ارزش سیف کالا: مبلغ ارزی کالا*نرخ ارز اعلامی توسط گمرک+هزینه بیمه (اگر کالا FOB خریداری شود)

هزینه بیمه: نرخ بیمه به نوع خطر، فاصله مبدا تا مقصد، نوع کالا و میزان آسیب پذیری آن و نوع وسیله حمل کالا بستگی دارد.

مالیات بر ارزش افزوده: (ارزش سیف + حقوق ورودی) * 6%

محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک کمی پیچیده است و نیاز به دانش گمرکی دارد. به همین دلیل به شما عزیزان پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین محاسبه هزینه های مرتبط با ترخیص کالا و واردات کالا با کارشناسان ما در شرکت ترخیص کالا فراتجارت هخامنش در ارتباط باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>