اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ویروس کرونا

به گفته فردریک کِک، اصولاً این فرض که همه قدرت های جهانی در حال مقابله با ویروسی هستند که احتمالاً از خفاش یا حیوانی دیگر به انسان منتقل شده، برای بسیاری از مردم قابل هضم و قبول نیست. برای بسیاری از آنان آسان تر است که فرض شود این ویروس توسط خود آدم ها، و با اهدافی سیاسی یا سودجویانه تولید شده است. مثلاً برخی معتقدند که ویروس کرونا با هدف هراس افکندن و سپس فروش دارو یا ماسک در ابعاد جهانی ابداع شده است. فردریک کِک تأکید می کند که "زنجیره علیت های طبیعی را شناختن و فهمیدن بسیار دشوار و دور از دسترس عامه است، اما یک علیت ساده و یک بُعدی بلافاصله قابل درک است".

طبیعت، بزرگ ترین خطر میکروبی است
طبیعت به طور خودکار و از طریق ساز و کارهای اتفاقی و جهش های (موتاسیون) متعدد، ویروس هایی را می سازد که می تواند برای انسان بسیار خطرناک باشد. در حالی که این کار، یعنی اختراع ویروس و پراکندن آن در دنیا برای انسان کار بسیار دشواری است. در سال 2003 که ویروس "سارس" شایع شد، متخصصان به درستی گفتند که "طبیعت بزرگ ترین تهدید تروریسم میکروبی" برای بشر است.

در پاسخ به پرسش فیگارو در باره وحشت از جنگ میکروبی و رفتارهای متفاوت دولت ها، فردریک کِک می گوید: "از زمان جنگ کُره (1950 تا 53) تا امروز، نگرانی از جنگ میکروبی پیوسته در چین وجود داشته، زیرا در جنگ کره آمریکایی ها سلاح های شیمیایی به کار بردند؛ همان سلاح هایی که در زمان جنگ دوم، توسط ژاپنی ها ساخته شده بود.

در آمریکا نیز وحشت از این نوع سلاح ها یا نگرانی از انتشار تعمدی ویروس های مرگ آور، در دوران جنگ سرد بسیار جدی شد. در آن سالها حتی به کودکان آمریکایی آموزش داده می شد که هنگام حمله شیمیایی یا اتمی دشمن چگونه رفتار کنند. آمریکایی ها فرض فروش تکنولوژی میکروبی توسط شوروی به دولت های یاغی را صد درصد درست می دانستند و هنوز هم می دانند".

فردریک کِک یادآوری می کند که بعد از حمله تروریستی یازده سپتامبر 2001، ارسال نامه های حاوی میکروب آنتراکس (سیاه زخم) وحشت و هراسی همه گیر در میان آمریکایی ها پراکند و نظریات و توهماتی حیرت آور را شایع کرد. اما بعدها معلوم شد که پاکت های آلوده توسط یک بیولوژیست آمریکایی فرستاده می شد که افکار سیاسی عجیب و غریبی داشت.

بی اطمینانی نسبت به شرکت های بزرگ داروسازی
فردریک کِک به این نتیجه رسیده که در کشورهای اروپایی، اکثر توهمات توطئه در ارتباط با ویروس کرونا، علیه صنایع داروسازی و شرکت های عظیم بین المللی شکل می گیرد. فراتر از این شرکت ها، بسیاری از نظریات "توطئه" کل نظام سرمایه داری را مسبب و بانی اصلی اپیدمی جهانی می داند.

شرکت های داروسازی قدرتمند مثل "سانوفی"، "روش" یا "جی.اس.کی" (GSK)، بارها متهم شده اند که برای ساخت و فروش جهانی واکسن کووید 19 از قبل نقشه کشیده و همه چیز را برنامه ریزی کرده اند. کمبود، سرقت و احتکار ماسک در کشورهای اروپایی، این نوع نظریات را رایج تر کرده است.

به گفته فردریک کِک، افکار غیرعقلانی، نظریات توطئه و البته خیالبافی هایی که به سحر و جادو و ماورالطبیعه نظر دارند، همیشه در دوران اپیدمی ها و سال های "مرگامرگ" رواج داشته است. او یادآوری می کند که حتی در مورد بیماری ایدز در آفریقا شایع بود که آمریکایی ها ویروس اچ.آی.وی (HIV) ساخته اند تا با "تهدید افزایش جمعیت آفریقا" مقابله کنند. بیماری اِبولا نیز در کشورهای آفریقایی با شایعاتی از این دست همراه بود. فردریک کِک می گوید که در دوران استعمار، اکثر آفریقایی ها اطمینان داشتند که پزشکان اروپایی با هدف انتقال و شیوع بیماری به کشور آنها آمده اند.

اما فردریک کِک گوشزد می کند که فقط آفریقایی ها نبودند که در مورد پیدا شدن بیماری ایدز در دهه 1980 شایعه سازی می کردند: در اروپا و به خصوص در آمریکا، هم جنس گرایان به عنوان تنها مسببان شیوع بیماری شناخته شده و گاه با حملات و اتهاماتی مطلقاً بی اساس مواجه بودند.

در پایان، فردریک کِک بار دیگر بر این اصل تأکید می کند که "همیشه، یافتن و فهمیدن زنجیره علیت های طبیعی و زیست محیطی، پیچیده تر و دشوارتر از خیالبافی های ساده انگارانه است".

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>