اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می شود. کد اقتصادی یک عدد منحصر به فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که در واقع خود زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین می شود و به یک کسب و کار ارائه می گردد.

کد اقتصادی، همچنین شماره احراز هویتی است که سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی را با این شماره می شناسد. به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم می گویند. هر شرکت به یک شماره اقتصادی نیاز دارد. این شماره اقتصادی نحو عملکرد یک واحد اقتصادی و فعالیت های آن از جمله خدمات یا خرید و فروش را در قراردادها و فاکتورها مشخص می کند.

مهم ترین موارد کاربرد کد اقتصادی چیست؟
شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کد اقتصادی نیاز نداشته باشید اما مطمئن باشید کاربردهای کد اقتصادی فراتر از تصور خواهد بود. در خصوص کاربرد کد اقتصادی نیز می توان به موارد زیادی اشاره کرد. برای مثال، در صورتی که قصد دریافت کارت بازرگانی داشته باشید باید این کد را در اختیار داشته باشید. موارد دیگری هم وجود دارند که برای آن ها نیز به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت:

  • دریافت گواهی ارزش افزوده
  • شرکت در مناقصه ها و مزایده ها
  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده


علل اهمیت دریافت کد اقتصادی
کاربردهای کد اقتصادی را شرح دادیم. علل اهمیت دریافت کد اقتصادی نیز وابسته به کاربردهای آن است.

1 - اهمیت کد اقتصادی در عقد قراردادهای تجاری
در صورتی که بخواهید برای شرکت خود یک قرارداد سودآور با شرکت های بزرگ فراهم کنید، احتمالا شرکت های طرف قرارداد از شما کد اقتصادی درخواست می کنند و ممکن است به همین علت جزئی یک قرارداد ارزشمند را از دست بدهید. چنین قراردادهایی می توانند وضعیت شرکت شما را کاملا تغییر دهند، اما ممکن است به یک علت کوچک از دست بروند.

2 - لزوم برخورداری از کد اقتصادی برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها
یکی دیگر از مواردی که اهمیت دریافت کد اقتصادی را نشان می دهد در زمان حضور در مناقصه ها و مزایده هاست. برای حضور تأثیرگذار در مناقصات و مزایده ها و کسب سود در آن ها داشتن گرید و رتبه بندی برای شرکت از مهم ترین پیش نیازهاست که برای دریافت این موارد به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. به این معنی که ممکن است به دلیل نداشتن گرید مجاز به حضور در مزایده یا مناقصه نباشید.

3 - برای واردات و صادرات هم به کد اقتصادی نیاز مبرم دارید!
و یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باعث می شوند علل اهمیت دریافت کد اقتصادی را بیشتر درک کنیم در زمانی است که لازم است فعالیت هایی در زمینه صادرات و واردات داشته باشیم. در چنین موقعیتی به کارت بازرگانی احتیاج خواهیم داشت و برای دریافت کارت بازرگانی نیز قطعا به کد اقتصادی احتیاج داریم.

4 - جلوگیری از مشکلات مالیاتی و برخورداری از معافیت های مالیاتی
یکی از مهم ترین مواردی که هر کسب و کاری باید در آن احتیاط کند، موارد مالیاتی است. همانطور که می دانید هر کسب وکاری باید در مهلت مقرر شده نسبت به اظهار مالیات و پرداخت آن اقدام کند و در صورتی که نظم کافی در ارسال این موارد این داشته باشد طبق قوانین مالیات های مستقیم مشمول معافیت های مالیاتی می شود. ارائه اظهارنامه مالیاتی از مواردی است که برای آن نیاز به کد اقتصادی خواهید داشت. دریافت کد اقتصادی شما را در مراحل انجام امور مالیاتی سرعت می بخشد.

دریافت کد اقتصادی برای چه کسانی ضرورت دارد؟
تمام شرکت ها موظفند نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. طبق قانون دریافت کد اقتصادی برای تمام مودیان مالیاتی مورد نیاز است. تفاوتی ندارد که شخص حقیقی یا حقوقی باشد، در هر صورت باید نسبت به دریافت این کد اقدام کند.

طبق قانون تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحوی به فعالیت های اقتصادی و تجاری مشغولیت دارند، باید این کد را دریافت کنند. البته ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی نیز برای این افراد ضروری است.

تمام شرکت هایی که در زمینه تولید، مونتاژ، توزیع و پخش کالا فعالیت دارند؛ تمام شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کنند و کلیه اشخاصی حقیقی که جواز کسب و پروانه فعالیت از یک صنف را در اختیار دارند و البته مکانی هم برای انجام فعالیت دارند، موظفند نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

مشخصات کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی
کارت اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی که کد اقتصادی آن ها در این کارت درج شده از نظر ظاهر تفاوت هایی با هم دارند. در کارت اقتصادی اشخاص حقیقی عکس 2 در 3 مودی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس محل فعالیت و کد حوزه مالیاتی شخص حقیقی ذکر شده است.

اما در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی خبری از عکس نیست، نوع شخص حقوقی ذکر شده است و صدور کارت اشخاص حقوقی به صورت لیزری انجام می شود. البته مشخصات شخص حقیقی مودی در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی نیز وجود دارد.

چه کسانی لازم نیست کد اقتصادی دریافت کنند؟

در این موارد هم نیازی به دریافت کد اقتصادی نیست:

  • مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها و هیئت ها
  • اشخاص حقیقی که در زمینه های هنری، فرهنگی و ادبی مشغول به فعالیت هستند: برای مثال نویسندگان
  • اشخاص حقیقی که پیمانکار هستند و ارزش پیمان های سالانه آن ها به 50 میلیون ریال (5 میلیون تومان) نرسد.

این افراد نه نیازی به دریافت کد اقتصادی دارند و نه ضرورتی برای دریافت کد اقتصادی در قانون برای آنان مشخص شده است.

چطور کد اقتصادی بگیریم؟ مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی
برای دریافت کد اقتصادی باید مراحلی را که طبق قانون مشخص شده انجام شود تا کد اقتصادی توسط اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان مورد نظر برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود.

در ابتدا بر ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir مراجعه کنید.
بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.
وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.
اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.
بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. در صورتی که اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید ممکن است این اطلاعات برای شما ارسال نشود.
مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید.
گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید.
در صورتی که مشکلی در مراحل قبلی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می شود.
پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی
در پایان آموزش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی لازم است به این نکته مهم نیز اشاره کنیم:
در صورتی که قصد داشتید از وضعیت ثبت نام کد اقتصادی خود مطلع شوید می توانید پس از طی کردن مراحل اول و دوم که در بالا ذکر شد، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن رمز و کد کاربری خود از وضعیت ثبت نام کد اقتصادی اطلاع پیدا کنید. همچنین در این بخش اخطار یا اعلام خطاها نیز مشخص است و در صورت لزوم می توانید نسبت به رفع آن ها از همین بخش نیز اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی
در پایان بد نیست به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی نیز اشاره کنیم تا قبل از اقدام برای ثبت نام از تکمیل آن مطمئن شوید و مجبور به دوباره کاری نشوید.

دریافت دفترچه مخصوص (و تکمیل کردن آن) - دفترچه را باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دریافت کنید.
دریافت فرم های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی - برای دریافت این فرم ها نیز باید به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه کنید.

  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • رونوشت آگهی تأسیس شرکت (2 نسخه)
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت (2 نسخه)
  • رونوشت اساسنامه
  • رونوشت اظهارنامه
  • رونوشت روزنامه رسمی
  • رونوشت پروانه و مجوز بهره برداری و تأسیس شرکت
  • رونوشت سند ملک محل فعالیت یا اجاره نامه تایید شده از اداره مالیات به همراه رونوشت آن
  • نامه تاریخ شروع فعالیت (درصورتی که شرکت شروع به فعالیت کرده است)
  • نامه عدم شروع فعالیت (در صورتی که فعالیت شرکت شروع نشده است)
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
اناهیتا کیانی:
چرا تاریخ به روز رسانی سایت درج نشده؟
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>