اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ویروس کرونا

ماه دسامبر بود که دنیا از وجود ویروس کرونای 2019 مطلع شد. با وجود تلاش زیاد دانشمندان، محققان و پژوهشگران در سراسر دنیا، هنوز خیلی چیزها درباره این ویروس هست که نمی دانیم. بعضی از این مجهولات در زیر آمده است:

سوالات بزرگ و بی جواب در باره کرونای 2019:

دقیقا چند نفر آلوده هستند؟
این یکی از سوالات اولیه و بسیار مهم و حیاتی است. صدها هزار مورد تایید شده کرونا در دنیا وجود دارد ولی این فقط درصدی از کل افراد آلوده است. کسانی که آلوده هستند ولی هیچ علامتی ندارند هم قضیه را پیچیده تر می کنند. اندازه گیری پادتن ها (آنتی بادی) در خون به محققان نشان می دهد چه افرادی به این ویروس آلوده هستند. فقط با این کار است که می شود بدرستی فهمید این ویروس تا چه حد و با چه سرعتی شیوع پیدا می کند.

میزان کشندگی ویروس چقدر است؟
تا زمانی که تعداد واقعی افراد آلوده به کرونای 2019 مشخص نشود نمی توان از میزان مرگ مطمئن بود. در حال حاضر تخمین زده می شود که یک درصد افراد آلوده از بین می روند. البته اگر تعداد بیماران بدون علامت زیاد باشد این درصد کمتر هم خواهد بود.

علایم بیماری چیست؟
علامت های اصلی ویروس کرونا تب و سرفه خشک هستند. گلودرد، سردرد و اسهال هم در بعضی موارد دیده شده است. در حال حاضر گمان می رود فرد مبتلا ممکن است حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهد.سوال مهم این است که آیا علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و عطسه در بعضی بیماران دیده می شود یا نه. تحقیقات نشان می دهند که این احتمال هست، به علاوه، افرادی ممکن است بدون اینکه بدانند، ناقل این ویروس باشند.

نقش کودکان در پراکندن ویروس چیست؟
قطعا کودکان هم ممکن است به این ویروس آلوده شوند. با این حال آنها معمولا علائم خفیفی دارند و در مقایسه با سایر گروه های سنی، آمار مرگ در آنها نسبتا کمتر است. کودکان معمولا با افراد زیادی در تماس هستند (به خصوص در محل های بازی) و به همین دلیل یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری های تنفسی هستند ولی هنوز مشخص نیست تا چه حد می توانند ویروس کرونا را پخش کنند.

این ویروس دقیقا از کجا آمده است؟
این ویروس اولین بار اواخر سال 2019 میلادی در عده ای در بازار فروش حیوانات در شهر ووهان چین دیده شد. اسم رسمی این ویروس، سارس-کرونا-2 است و قرابت دارد با ویروس هایی که خفاش ها را آلوده می کنند. گمان می رود این ویروس از خفاش به یک حیوان نامعلوم و از آن به انسان منتقل شده باشد. این حلقه گمشده هنوز شناخته نشده و می تواند منبع بیماری های عفونی دیگری باشد.

آیا بیماری در تابستان کمتر دیده می شود؟
شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان بیشتر از تابستان است ولی هنوز مشخص نیست که آیا گرمی هوا شیوع این بیمار را کمتر می کند یا نه. مشاوران علمی دولت بریتانیا می گویند تأثیر فصل هنوز روشن نیست و اگر هم تأثیر داشته باشد کمتر از سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهد بود. اگر موارد کرونا در تابستان بسیار کم شود، باز هم احتمال دارد که زمستان بعدی افزایش پیدا کند. این زمانی است که بیمارستان ها پر از مبتلایان به بیماری های زمستانیست.

چرا بیماری برخی بسیار شدید است؟
علائم کرونا در اکثر افراد خفیف است ولی حدود بیست درصد دچار علائم شدیدتری می شوند. وضعیت سیستم ایمنی فرد نقش مهمی دارد و به نظر می رسد عوامل ژنتیکی هم دخیل باشند. با شناخت بهتر این عوامل، می توانیم راه هایی پیدا کنیم برای جلوگیری از وخیم شدن بیماری و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه.

مصونیت چقدر ماندگار است؟ ابتلای دوباره ممکن است؟
نظرهای زیادی در این باره وجود دارد ولی به قطع نمی توان گفت طول مصونیت به این بیماری چقدر است. در صورت بهبودی کامل، فرد باید مصون شود ولی چون فقط چند ماهی هست که این ویروس شایع شده، نمی دانیم در درازمدت چه می شود. شایعات مربوط به ابتلای دوباره ممکن است به دلیل آزمایش های باشد که به غلط نشان داده ویروس دیگر در بدن آنها نیست. پاسخ به سوال مصونیت برای درک رفتار این ویروس در دراز مدت مهم است.

آیا این ویروس جهش ژنتیکی خواهد داشت؟
جهش ژنتیکی در ویروس ها همیشه اتفاق می افتد ولی در کد ژنتیکی آنها تأثیر زیادی نمی گذارد. به عنوان یک قاعده کلی، انتظار می رود در درازمدت ویروس ها به تدریج کمتر مهلک شوند اما تضمینی هم ندارد. اگر برای این ویروس واکسنی ساخته شود و این جهش ژنتیکی رخ دهد، سیستم ایمنی دیگر آن را نمی شناسد و تأثیر واکسن از دست می رود، مثل آنفلوآنزا.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>